تبیان، دستیار زندگی
هنوز نرسیده به زمستان، قتل عام را شروع کرده است، خفه می‌ کند، می‌ کشد و جسد‌های سیاه شده را در...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قاتل خاموش در سرما شکارتان نکند

بخاری گازسوز

هنوز نرسیده به زمستان، قتل عام را شروع کرده است، خفه می‌ کند، می‌ کشد و جسد‌های سیاه شده را در محل جنایت باقی می‌ گذارد. برای ماموران آتش‌ نشانی، کارنامه مهر و آبانش هم امسال درخشان است، مرگ یک زوج و 3 فرزندشان در نکا، مرگ 3 دختر نوجوان و یک مادر در همدان، مسمومیت شدید خانواده ‌ای 4 نفری در تهران و...

چرا نگاه‌ تان را روی خبرهای دیگر می‌ گردانید؟ چرا توصیه‌ های‌مان را برای جلوگیری از گازگرفتگی جدی نمی ‌گیرید؟ چرا فکر نمی‌ کنید هر یک از شما یا بستگان تان ممکن است خدای نکرده یکی از همین روزها شکار او شوید؟

حالا که حرف ‌مان را باور کردید، ما هم این گزارش را به توصیه‌ هایی درباره پیشگیری از گازگرفتگی اختصاص می ‌دهیم، مرجع ما برای ارائه این اطلاعات سازمان آتش ‌نشانی است پس به آن ها اعتماد کنید!

استفاده از بخاری‌ های بی ‌دودکش ممنوع!

نخستین هشدار ما این است: هر وسیله گرمایشی در خانه شما که با سوخت فسیلی کار کند یک قاتل بالقوه است و باید مراقب آن باشید. این وسایل گرمایشی گازی بسیار سمی به نام مونواکسیدکربن تولید می ‌کنند که در مدتی کوتاه می‌ تواند باعث مرگ انسان شود. این گاز سمی بی ‌رنگ و بی ‌بو، از طریق دودکش بیرون می ‌رود و بر همین اساس، استفاده از دستگاه ‌ها گازسوزی که بدون دودکش کار می ‌کنند در فضای کوچک و با تهویه محدود، همیشه یک خطر بزرگ است. حتی اگر تولیدکنندگان آن ها بارها و بارها تبلیغ کنند که این وسایل خطری ندارند!

نصب وسایل گازسوز مثل بخاری و آبگرمکن را نباید خودتان انجام بدهید و حتما باید آن را به متخصص بسپرید

به لوله‌ های رابط توجه کنید

... و اما دودکش ‌دارها، نخستین نکته در این باره دقت به علامت استاندارد آن ها هنگام خرید است و دومین مساله، چک کردن باز بودن راه دودکش بخاری و تمیز کردن آن است، شما نمی ‌دانید بی‌ توجهی به‌ همین توصیه ساده، تا به حال جان چند انسان را گرفته است. نکته دیگری که باید به یاد داشته باشید، پرهیز از استفاده از لوله‌ های خرطومی آلومینیومی نازک به عنوان رابط دودکش و بخاری است. این نوع لوله‌ ها، هم به آسانی خراش بر می‌ دارند و هم کامل به هم متصل نمی‌ شوند و گاز را در خانه منتشر می ‌کنند. از همین توصیه باید نتیجه گرفته باشید که نصب وسایل گازسوز مثل بخاری و آبگرمکن را نباید خودتان انجام بدهید و حتما باید آن را به متخصص بسپرید، می ‌گویید در سال‌ های گذشته هم خودتان وسایل گازسوز را نصب می‌ کردید؟ می‌ گویید در سا ل‌ های گذشته اتفاقی نیفتاده است پس امکان ندارد حالا هم حادثه ‌ای رخ دهد؟ اشتباه می ‌کنید! حادثه‌ های بد، ناگهان و فقط یک بار رخ می ‌دهند اما قابل جبران نیستند. حتی تغییر مکان وسایل گازسوز هم باید با مشورت کارشناس باشد چرا که ممکن است لوله‌ های گاز با تغییر مکان صدمه ببینند یا منفصل شوند. همچنین شیب لوله‌ های افقی بخاری در داخل خانه، باید رو به بالا وارتفاع عمودی لوله‌ ها در بیرون،‌ حداقل 3 برابر طول افقی آن ها باشد. این لوله‌ ها نباید سرد باشند چون سرد بودن آن ها نشان می‌ دهد گازهای سمی به درستی از آن ها خارج نمی‌ شوند.

دودکش بخاری

در دودکش شریک نشوید!

گاهی دود از داخل دودکش به داخل خانه بر می ‌گردد و سبب مرگ اعضای خانواده می ‌شود، برای جلوگیری از این حادثه، دودکش حتما باید کلاهکی به شکل H داشته باشد و کلاهک آن هم باید حداقل 60 سانتی ‌متر از لوله بالاتر باشد! انتهای همه دودکش ‌ها باید حداقل یک متر از سطح بام و حداقل یک متر از دیوار جانبی بام فاصله داشته باشد.

فکر کنید دودکش بخاری خانه ‌تان، یکی از وسایل کاملا شخصی مثل مسواک ‌تان است، همان طور که شما مسواک ‌تان را با کسی شریک نمی ‌شوید، حق ندارید راه دودکش بخاری‌ تان را با راه خروج گازهای سمی وسایل گازسوز دیگر یا بخاری ‌های دیگران مشترک شوید.

لوله‌ های حامل گاز را با پاک‌ کننده نشویید

لوله پلاستیکی حامل گاز بخاری هم باید از نوع مخصوص و مقاوم باشد، طول آن را بیشتر از 1/5متر نگیرید و در محل ‌های گرم یا در مجاورت اشیای داغ، تیز یا برنده قرارش ندهید. این لوله را به هیچ وجه با مواد پاک ‌کننده تمیز نکنید چون باعث فرسایش و سوراخ‌ شدگی آن می ‌شود. حتی اگر کاملا از بی ‌نقص بودن دودکش مطمئن هستید، همیشه، کمی راه تهویه هوا را در خانه باز بگذارید و همه راه‌ های نفوذ هوا را مسدود نکنید چون بهره ‌وری و صرفه ‌جویی در انرژی نباید به قیمت جان ‌تان تمام شود!

جام جم

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید.

*مطالب مرتبط:

مراقب مسمومیت با گاز مونوکسید کربن باشید

بخاری‌های غیراستاندارد کشنده اند

قاتل نامرئی در فصل سرما

مسمومیت کشنده با گاز مونواکسیدکربن در خانه

بی رنگ و بو، ولی کشنده

هر سال هزار نفر از مسمومیت می‌میرند

رسانه‌ها مقصرند؟ هم بله، هم نه!

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.