تبیان، دستیار زندگی
زندگی شهرنشینی ارمغان‌ های زیادی را با خود به همراه می ‌آورد؛ چاقی، بی ‌تحرکی، افزایش بیماری‌ های...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

افزایش آمار كبدچرب در كشور

کبدچرب

زندگی شهرنشینی ارمغان‌ های زیادی را با خود به همراه می ‌آورد؛ چاقی، بی ‌تحرکی، افزایش بیماری‌ های غیرواگیر مانند بیماری‌ های قلبی‌- عروقی، فشارخون و... كه با روند روبه ‌رشد شهرنشینی در حال افزایش نیز هستند و پیش ‌بینی می ‌شود تا 20 سال آینده بالاترین بار بیماری‌ ها مربوط به بیماری‌ های غیرواگیر باشد...

کبدچرب یکی از همین بیماری‌ ها است كه به گفته دکتر ملک ‌زاده، 30 درصد مردم كشورمان به آن دچارند. آمارها نشان می ‌دهد که انواع هپاتیت‌ های غیرویروسی نیز در ایران در حال افزایش است. سومین کنگره بین‌المللی هپاتیت تهران بهانه ‌ای بود تا با کارشناسان نظام سلامت، وضعیت هپاتیت‌های ویروسی و غیرویروسی را در کشور بررسی کنیم.

رییس سومین کنگره بین‌المللی هپاتیت تهران نسبت به افزایش شیوع هپاتیت‌ های غیرویروسی در کشور هشدار داد. دکتر سیدموید علویان با اشاره به گسترش پدیده شهرنشینی گفت: "کبد چرب از عوارض چاقی و بیماری دیابت است و هم ‌اکنون شیوع هپاتیت‌ های غیرویروسی (التهاب کبد) به دلیل ابتلا به کبدچرب در کشور افزایش یافته است." رییس مرکز تحقیقات بیماری‌ های گوارش و کبد تاکید کرد: "در شرایط کنونی با رشد هپاتیت ‌های ناشی از کبدچرب شاهد سیر کاهنده انواع هپاتیت‌ های ویروسی نسبت به 18 سال پیش هستیم." دکتر علویان شایع‌ ترین علت کبد چرب را چاقی و اختلال در چربی‌ های خون بیان کرد و اظهار داشت: "امروزه با صنعتی ‌شدن شهرها و کم‌ تحرکی، استفاده از تغذیه نامناسب نظیر فست ‌فودها، روغن‌ های غیراستاندارد، کاهش مصرف میوه و سبزی، افزایش مصرف شکر، قند، شیرینی و نوشابه‌ های گازدار سبب رشد فزاینده چاقی در کشور شده است." وی با اشاره به این که یکی از فعالیت‌ های مهم کبد، ذخیره‌ سازی و سوخت‌ و‌ساز چربی‌ ها در بدن است، گفت: "کبد طبیعی حاوی حدود 5 گرم چربی در 100 گرم وزن خود است و هرگاه مقدار چربی بیش از 5 درصد وزن آن شود، به این حالت کبدچرب اطلاق می ‌شود." وی عوامل مهمی که سبب بروز کبدچرب می‌ شود را این‌ گونه برشمرد: "بیماری دیابت، مصرف مشروبات الکلی، چاقی و اختلال در چربی‌ های خون، بدغذایی و سوء تغذیه، مصرف برخی از داروهای کورتون ‌دار مثل پردنیزولون، داروهای ضدتشنج نظیر (اسیدوالپروییک)، بیماری‌ های مزمنی نظیر نارسایی عضلات قلبی، هپاتیت مزمن (هپاتیت C) و سل ریوی." به گفته دکتر علویان، بیماری کبدچرب معمولا علامت خاصی ندارد و به دنبال انجام آزمایش ‌های دوره ‌ای، اختلال در آنزیم‌ های آن مشخص می ‌شود.

چاقی

رشد دیابت و چاقی در كشور

شایع ‌ترین انواع هپاتیت در کشور، هپاتیت‌ های غیرویروسی است. دکتر رضا ملک ‌زاده، فوق ‌تخصص گوارش و کبد، رییس مركز تحقیقات گوارش و كبد دانشگاه علوم ‌پزشكی تهران با بیان این مطلب تاکید کرد: "هپاتیت ‌های غیرویروسی خصوصا هپاتیت‌ های ناشی از رسوب چربی در کبد افزایش داشته است." دکتر ملک‌ زاده مهم‌ ترین علت افزایش هپاتیت ‌های غیرویروسی را دیابت و چاقی عنوان کرد و گفت: "اپیدمی چاقی و پرخوری در کشور ما به وقوع پیوسته است و علاوه بر آن افزایش بیماری دیابت نیز سبب بروز هپاتیت‌ های غیرویروسی مانند کبدچرب در کشور شده است." این فوق ‌تخصص گوارش و کبد به افزایش هپاتیت‌ های خودایمن اشاره کرد و تاکید کرد: "افزایش آمار هپاتیت‌ های خودایمن نیز در کشور قابل ‌توجه است." وی خاطرنشان کرد: "زمانی که وضعیت اقتصادی، اجتماعی مردم بهبود پیدا می‌ کند این نوع هپاتیت ‌ها نیز بیشتر دیده می ‌شود. با بالا رفتن استانداردهای بهداشتی مثل آب آشامیدنی میزان بروز هپاتیت‌ های خودایمن هم افزایش می ‌یابد."

همان‌ طور که می ‌دانید هپاتیت‌ های غیرویروسی قابل پیشگیری هستند و مهم‌ ترین راه برای پیشگیری از آن ‌ها، کنترل وزن است. دکتر ملک‌ زاده در این ‌باره می‌ گوید: "برای کنترل وزن و پیشگیری از ابتلا به کبدچرب، افراد می ‌توانند مصرف غذاهای حاوی نشاسته مانند نان، سیب ‌زمینی، برنج، شیرینی ‌جات، فست ‌فودها و نوشابه را به حداقل برسانند." دکتر ملک ‌زاده توصیه کرد: "به جای مصرف غذاهای پرچرب، مصرف میوه‌ جات و سبزیجات تازه را در اولویت قرار دهید و روزی نیم‌ تا یک ساعت ورزش کنید." وی با بیان اینکه 30 درصد افراد بالای 40 سال در کشور مبتلا به کبد چرب هستند، ادامه داد: "معمولا بیماری کبدچرب از سن 30 سالگی شروع می‌ شود و در تمامی افراد از سن 35 سالگی به بعد اوج می ‌گیرد. همچنین 2 تا 3 درصد از کسانی که کبدچرب دارند به هپاتیت ناشی از رسوب چربی دچار می ‌شوند." دکتر ملک ‌زاده با اشاره به این که معمولا زنان و مردان بعد از ازدواج دچار اضافه ‌وزن می ‌شوند، توصیه کرد: "رژیم غذایی مناسب باید در خانواده ‌ها مورد توجه قرار بگیرد و عادت به نخوردن نمک و چربی زیاد از دوران کودکی در فرد شکل بگیرد."

مهدیه آقازمانی

هفته نامه سلامت

اگر می خواهید با کارشناسان تغذیه ی سایت درباره رژیم های غذایی مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید.

*مطالب مرتبط:

تشخیص و درمان کبد چرب

بیماری کبد چرب

بیماری کبد چرب و علائم آن

درمان بیماری کبد چرب

علل و علایم سیروز کبدی

مواد غذایی مفید برای کبد

عوامل مخرب کبد

کبد و بیماری های آن

تاثیر بیماری ‌های کبدی روی پوست

چاقی دشمن کبد است

توصیه های تغذیه ای در سرطان کبد

كبد، پالایشگاه بدن

علایم و تشخیص بیماری هپاتیت B

هپاتیت؛ یک معضل جهانی

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.