تبیان، دستیار زندگی
کتاب‌های صوتی به منظور کمک به آسیب‌دیدگان جنگی، سالمندانی که قدرت بینایی‌اشان ضعیف شده و افراد نابینا اختراع شد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مردم دوست دارند کتاب را گوش کنند

کتاب صوتی

در آستانه 75 سالگی کتاب صوتی، فروش این کتاب‌ها با رشد قابل‌توجهی روبرو شده است. کتاب‌های صوتی به منظور کمک به آسیب‌دیدگان جنگی، سالمندانی که قدرت بینایی‌اشان ضعیف شده و افراد نابینا اختراع شد اما امروز این آثار به تب کتاب‌خوانان بدل شده و بسیاری به جای کتاب‌های چاپی به «گوش» دادن کتاب‌ها علاقه‌مند شده‌اند.

طبق آخرین گزارش آماری که «انجمن ناشران» منتشر کرده، دانلود کتاب‌های صوتی از سال 2008 تا 2009 حدود 72 درصد رشد کرده است.

طبق آمار شرکت آمار نیلسن بوک‌اسکن فروش کتاب‌های صوتی بر روی سی‌دی، نوار کاست و دی‌وی‌دی نیز به سالانه 22 میلیون و 400 هزار دلار رسیده.

اما ماجرا به شکلی دیگر آغاز شد. دقیقا 75 سال پیش برای اولین بار کتاب صوتی به عنوان خدمت رسانی عمومی برای سربازان نابینای جنگ جهانی اول به بازار عرضه شدند.

«سرویس کتاب‌های گویا»، کتابخانه‌ای صوتی که زیر نظر «انجمن سلطنتی ملی افراد نابینا» فعالیت می‌کند در سال 1935 تاسیس شد، یعنی زمانیکه «قتل راجر اکروید» نوشته آگاتا کریستی به صورت صوتی به همراه دستگاه‌های پخش بسیار بزرگی به فروش رسید.

طبق آخرین گزارش آماری که «انجمن ناشران» منتشر کرده، دانلود کتاب‌های صوتی از سال 2008 تا 2009 حدود 72 درصد رشد کرده است

در دنیای معاصر، پیشرفت فناوری و به‌ویژه استفاده از دستگاه‌های «ام‌پی3 پلیر» و روی آوردن افراد مشهور برای روایت داستان‌ها موجب رونق گرفتن بازار کتاب‌های صوتی شده است.

«آدیوگو» که سال گذشته مسئولیت انتشار کتاب‌های صوتی بی‌بی‌سی را برعهده گرفت یکی از بزرگترین تهیه‌کنندگان کتاب‌های گویا است و سال گذشته بیش از یک میلیون بار عنوان‌های آن دانلود شده.

جان پترسن، مدیر این کمپانی گفت: «این بازار همیشه رو به رشد است. قابل حمل بودن دستگاه‌های «ام‌پی3 پلیر» افراد بیشتری را به گوش دادن به کتاب علاقه‌مند کرده است. تصور اینکه کتاب‌های صوتی برای افراد سالمند هستند تغییر کرده زیرا مردم دیگر هنگام انجام کارهای روزمره خود می‌توانند به این کتاب‌ها گوش دهند.»

در دنیای معاصر، پیشرفت فناوری و به‌ویژه استفاده از دستگاه‌های «ام‌پی3 پلیر» و روی آوردن افراد مشهور برای روایت داستان‌ها موجب رونق گرفتن بازار کتاب‌های صوتی شده است

کمپانی RNIB یکی از پیشگامان این عرصه است که بیشتر در زمینه تولید خدمات برای نابینایان و کم‌بیناها تخصص دارد. این کمپانی کار خود را با پنج عنوان در سال 1935 آغاز کرد. تا امروز این کمپانی بیش از 18 هزار عنوان کتاب صوتی عرضه و بین یک میلیون و 760 هزار بریتانیایی پخش کرده است.

مارتین جارویس، که تاکنون صدها کتاب داستانی را روایت کرده است گفت: «هر روز ای-میل‌های بسیاری دریافت می‌کنم مبنی بر اینکه مردم در ماشین صدای مرا گوش می‌دهند یا حتی متوجه می‌شوند کودکانشان به این کتاب‌ها گوش می‌دهند. زمانیکه در حال ضبط کردن صدایم هستم در ذهنم فیلم خلق می‌کنم. دوست دارم شنونده فراموش کند دارد کتاب گوش می‌دهد بلکه تصور کنند در صحنه وقوع داستان است.»

سر دانکن واتسن، معاون RNIB گفت: «از 16 سالگی که بینایی‌ام را از دست دادم به کتاب‌های گویا روی آوردم. آن موقع دستگاه‌های پخش خیلی بزرگ بودند و خیلی هم کار نمی‌کردند، اما اخیرا داستان‌ها را روی سی‌دی گوش می‌دهم، کتاب‌های صوتی پنجره‌ای رو به دنیا هستند.»


منبع: خبرآنلاین

گروه کتاب تبیان - محمد بیگدلی