تبیان، دستیار زندگی
مردم شناس و جامعه شناس معروف، ابراهیم فیاض، از فضای صدا و سیما و تقلیدهای ناشیانه ای که از رسانه های خارجی می کند، می گوید
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تقلیدهای خنده دار صدا و سیما

ابراهیم فیاض

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: استفاده از ادبیات روزمره که امروز در خبر باب شده است، به خودی خود دارای نقصان و ضعفی نیست اما باید برای آن سطحی قائل شد. نکته مهم این است که تقلیدی بودن کار، باعث ایجاد تنفر در مخاطب می‌شود.

«ابراهیم فیاض» عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و مردم شناس، درباره رویکرد جدید خبر خوانی در صدا و سیما به خبرنگار تلویزیون برنا گفت: زمانی که عضو شورای سیاستگذاری در مرکز تحقیقات صدا و سیما بودم پیشنهاد دادم که از زبان گفتار استفاده بیشتری در تلویزیون کنیم. چرا که حکومت مردمی با استفاده از این زبان است که مردمی بودن خود را به جامعه ثابت می‌کند، اما در آن زمان استقبالی از این طرح نشد و مورد استفاده قرار نگرفت.

وی افزود: استفاده از ادبیات روزمره که امروز در خبر باب شده است، به خودی خود دارای نقصان و ضعفی نیست اما باید برای آن سطحی قائل شد. نکته مهم این است که تقلیدی بودن کار، باعث ایجاد تنفر در مخاطب می‌شود. شانزده سال پیش مسئولان صدا و سیما پیشنهاد این تحول را نپذیرفتند تا اینکه بی بی سی در جنگ نرم سال گذشته وارد صحنه شد.

این مردم شناس تصریح کرد: حالا با الگو قرار دادن بی بی سی، شیوه تازه‌ای در برنامه‌سازی خبری لحاظ شده است. اینکه بی بی سی آینه ما باشد، خطر دارد و درد است.

فیاض ادامه داد: بارها استفاده از لغات و عبارات نامناسبی را در صدا و سیما شاهد بودم و به شخصه نیز به شبکه خبر زنگ زده‌ام و اعتراض کرده‌ام. بی بی سی اصلا به این شکل لوس و سطحی نیست. من جزو معتقدین به اصل استفاده از زبان گفتار در تلویزیون بودم اما به کار گرفتن این اصل تا این حد وارفته و بدون لحاظ کردن نوع کاربرد جای نقد زیادی دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به فضای خنده‌آوری که در بعضی از اخبار مشاهده می‌شود، خاطرنشان کرد: امکانات ما محدود بوده و مشکل اصلی امروز این است که شخصی می‌خواهد راه رفتن دیگری را بیاموزد اما راه رفتن خودش را نیز از یاد می‌برد! و البته صدا و سیما جز اخبار، در دیگر برنامه‌های خود نیز تقلید از بیگانه را دارد.

وی با تاکید بر فقدان امکانات صدا و سیما از نظر نرم‌افزار، اظهار کرد: طی فشارهایی که به تلویزیون آمده، برنامه‌ها دچار پوچ‌گرایی شده‌اند و وضعیتی که صدا و سیما درگیر آن است روز به روز بر انحطاط و سرعت سیر رکودی آن می‌افزاید چرا که سطح روشنگری و تفکر در آن تقلیل یافته است.

امکانات ما محدود بوده و مشکل اصلی امروز این است که شخصی می‌خواهد راه رفتن دیگری را بیاموزد اما راه رفتن خودش را نیز از یاد می‌برد! و البته صدا و سیما جز اخبار، در دیگر برنامه‌های خود نیز تقلید از بیگانه را دارد

فیاض گفت: خلا نرم‌افزاری در تلویزیون شدید است و مدیران نیز بیشتر تکنیکی هستند. در حالی که ما از نظر تئوری و استراتژیکی کمبود نیرو داریم و صدا و سیما به مدیرانی نیازمند است که تئوریک اجرایی باشد اما متاسفانه این افراد در سمت‌های پایین اداری هستند و امکانی برای بالا آمدن آن‌ها نیست.

این مردم شناس ادامه داد: در حال حاضر در سریال‌های تلویزیونی بازی و کارگردانی‌های خوبی مشاهده می‌کنیم اما از محتوا خبری نیست که این باز هم به نبود انسان‌های تئوری‌پرداز در تلویزیون برمی‌گردد که قدرت اجرایی نیز داشته باشند. اکنون فیلم‌های کاملا فراماسونری و صهیونیستی از جمله بازگشت دیوید،‌ ارباب حلقه‌ها و بسیاری دیگر از این آثار از صدا و سیما پخش می‌شود و این سوال مطرح است که کسی نیست این‌ها را ببیند؟!


گروه سینما و تلویزیون تبیان