تبیان، دستیار زندگی
سرانجام ماجراهای مربوط به سازندگان مجموعه قهوه تلخ به پایان رسید و این سریال از شبكه نمایش خانگی سردر آورد مهران مدیری این مجموعه را از سال گذشته با هدف پخش از شبكه سوم سیما مقابل دوربین برد، اما اتفاق هایی باعث گردید كه این تفاهم حاصل نشود و اثر تازه ا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مهران مدیری سری دوز باهوشی است!

قهوه تلخ

یادداشت روزنامه رسالت درباره سریال «قهوه تلخ»

روز نامه رسالت در یادداشتی  به تحلیل و نقد وبررسی سریال قهوه تلخ پرداخته است. رسالت نوشت: سرانجام ماجراهای مربوط به سازندگان مجموعه " قهوه تلخ" به پایان رسید و این سریال از شبكه نمایش خانگی سردر آورد مهران مدیری این مجموعه را از سال گذشته با هدف پخش از شبكه سوم سیما مقابل دوربین برد، اما اتفاق هایی باعث گردید كه این تفاهم حاصل نشود و اثر تازه او به شبكه خانگی راه پیدا كرد. در اینكه چرا این توافق حاصل نشد گمانه زنی‌های بسیاری صورت گرفت كه در حوصله این مقال نمی‌گنجد.

بااین همه پس از تماشای چند قسمت این مجموعه می‌توان متوجه تفاوت‌هایی در كارهای تلویزیونی این كارگردان با اثر جدید شد. ضمنا بسته بندی این مجموعه بسیار شیك تر از دیگر مجموعه‌هایی است كه در بازار نمایش خانگی عرضه می‌گردد. ضمن آنكه گستره توزیع آن از پایتخت تا دورترین نقاط كشوررا با امكانات تبلیغاتی متعدد ( بیلبورد، تبلیغ مطبوعاتی ، تبلیغ اتوبوسی ومترویی و...) فرا گرفته است. و اما به نظر می‌رسد كه كارگردانی این چند قسمت علی‌رغم همه انتظارات، موفقیتی نداشته است ( با توجه به عدم حضور مهران مدیری به عنوان بازیگر در این قسمت‌ها) . موفق‌ترین كار این هنرمند خلاق را اگر كارگردانی و بازی در مجموعه " پاورچین" بدانیم، در آنجا هم قسمت های نخست مجموعه ،خسته كننده و ملال آور بود.

در 3 قسمتی كه سریال با محوریت شخصیت سیامك انصاری به عنوان یك محقق تاریخی پیش رفت آنچه بیش از همه خود را به رخ می‌كشید فقدان ایده‌های جذاب برای جذب مخاطب بود.

میزان شوخی‌های به كار رفته در این مجموعه تا اینجای قصه اندك بوده و خط سیر اصلی داستان فاقد تعلیق‌های پركشش برای نگه داشتن مخاطب است.

مهران مدیری فیلمساز یا بهتراست بگوییم سری دوز باهوشی است و خیلی خوب می‌داند كه چگونه می‌توان اثری را به ذائقه عمومی نزدیك كرد تا مورد توجه آنها قرار گیرد. جالب آنكه مجموعه‌های تلویزیونی " پاورچین" و حتی " شب‌های برره" پس از چند قسمت مخاطب خود را یافته وجذاب شدند اما مجموعه خانگی" قهوه تلخ" تفاوتهای بسیاری با مجموعه‌های قبلی این كارگردان دارد؛ در سالهای گذشته و نمایش آثار مدیری از تلویزیون، اودر كوران كارش، با مشاهده واكنش‌های بینندگان تلویزیونی، سمت وسوی مجموعه‌اش را تغییر می‌داد وبه سلیقه مخاطب نزدیك می‌شد در حالی كه در این مجموعه شرایط برقراری ارتباط دو طرفه با مخاطب فراهم نیست . او طبق معمول دراین مجموعه هم روی تیتراژ اثر آوازی محلی و فولكلوریك را خوانندگی كرده و مانند تجربیات چند ساله‌اش از گروهی ثابت از همكاران خود بهره گرفته است.

مهران مدیری فیلمساز یا بهتراست بگوییم سری دوز باهوشی است و خیلی خوب می‌داند كه چگونه می‌توان اثری را به ذائقه عمومی نزدیك كرد تا مورد توجه آنها قرار گیرد. جالب آنكه مجموعه‌های تلویزیونی " پاورچین" و حتی " شب‌های برره" پس از چند قسمت مخاطب خود را یافته وجذاب شدند اما مجموعه خانگی" قهوه تلخ" تفاوتهای بسیاری با مجموعه‌های قبلی این كارگردان دارد؛

استقبال مردم از لوح‌های فشرده قهوه تلخ نشان دهنده این نكته است كه مردم آثار مدیری را با علاقه و اشتیاق دنبال می‌كنند و او كه تاكنون خود ستاره اصلی همه سریال‌ها و آیتم‌های طنزش بوده این بار هم با ورود خود می‌تواند سریالش را از یكنواختی درآورد. ناگفته نماند كه در قهوه تلخ نحوه شكل‌گیری قصه وگره‌های اصلی داستان كاملا مشابه سریال شبهای برره است. در آنجا هم سیامك انصاری نقش یك فرد تحصیلكرده و شهری را داشت كه به خاطر تبعید به جایی می‌رود وناگهان خود را در محاصره مردمانی عجیب وغریب مشاهده می‌كند. در مجموعه جدید نیز این به اصطلاح محقق تاریخ با نوشیدن یك فنجان قهوه ، از موقعیت امروزی‌اش خارج و به چند قرن گذشته و زمان از بین رفتن سلسله زندیه و روی كار آمدن قاجار، پرتاب می‌شود ودر آنجا خود را در محاصره كاخ نشینانی می‌بیند كه هریك مجیز شاه را می‌گویند و....

عزت الله ضرغامی رئیس سازمان صدا وسیما در بیست و یكمین همایش ائمه جمعه سراسر كشور درباره سریال قهوه تلخ به كارگردانی مهران مدیری گفته است: این سریال را ما نساخته‌ایم و مجوزش را از وزارت ارشاد گرفته و مورد تائید ما نیست.

بر اساس اخبار اواخر سال گذشته و اوایل امسال قرار بود سریالی به كارگردانی مهران مدیری به عنوان یكی از سریال‌های نوروزی از تلویزیون پخش شود و این اتفاق نیفتاد. . درباره سریالی كه قرار بود مدیری بسازد مقامات مختلف تلویزیونی حرف زدند . یكی گفت: مجموعه مهران مدیری با مضمون اصلاح الگوی مصرف ساخته می‌شود ودیگری می‌گفت سریال مدیری 50 یا 90 قسمت دارد و شب‌های پاییز پخش می‌شود و این روزها كه مجموعه

قهوه تلخ با فروش میلیاردی به قسمت 15 و 16 و... رسیده فقط می‌توان آرزو كرد كه او در این یكه تازی، ارزش‌ها را فدای پول نكند. حرف آخر اینكه مهران مدیری هنوز می‌تواند قدرت وتوانایی اش را با نیازهای روز جامعه ما تطبیق دهد. او كه تا حدود زیادی گاف‌ها و پیچیدگی‌های خرده فرهنگ‌های این سرزمین را می‌شناسد و به خوبی می‌تواند روی آنها دست گذاشته و لحظات و دقایق شیرینی را خلق نماید، باید توجه داشته باشد كه به بهانه طنز خرده فرهنگ های گرانسنگ این كشور را خدشه دار نسازد.

سینمای ما