تبیان، دستیار زندگی
مقایسه «سن پطرزبورگ» با «بعدازظهر سگی سگی» درست مثل این می‌ماند داستانی که من نوشته‌ام را با داستان‌های نویسنده‌ای مثل زویا پیرزاد مقایسه کنند! معلوم است که نگارش من هیچ‌گاه به اندازه پیرزاد قوی نیست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

"بعدازظهر سگی سگی" و کم‌ تجربگی کارگردان

بعدازظهر سگی سگی

مقایسه «سن پطرزبورگ» با «بعدازظهر سگی سگی» درست مثل این می‌ماند داستانی که من نوشته‌ام را با داستان‌های نویسنده‌ای مثل زویا پیرزاد مقایسه کنند! معلوم است که نگارش من هیچ‌گاه به اندازه پیرزاد قوی نیست.

شبکه ایران: بهاره رهنما این روزها سه فیلم کمدی روی پرده دارد؛ فیلم‌هایی با عناوین «سن پطرزبورگ»، «بعدازظهر سگی سگی» و «هر چی خدا بخواد» که در این بین «سن پطرزبورگ» فروش خوبی داشته است.

هرچند این فیلم نیز به لحاظ داستانی و به ویژه در یک سوم پایانی انتقاداتی را متوجه خود کرده اما حداقل به لحاظ تکنیکی، اثر استانداردی به شمار می‌رود.

بهاره رهنما در گفتگویی با شبکه ایران از این مساله سخن گفت که هرچند اثری مثل «سن پطرزبورگ» به مراتب قوی‌تر از فیلمی مثل «بعدازظهر سگی سگی» است اما مقایسه این دو فیلم قیاس مع‌الفارق است چراکه اولی را کارگردانی ساخته که بیش از بیست سال سابقه فعالیت حرفه‌ای دارد اما فیلم دوم اولین فیلم کارگردان آن است. بخش‌هایی از گفتگو با رهنما را در ادامه می‌خوانید:

بعدازظهر سگی سگی

یک تجربه سخت اما دوست‌داشتنی

بازی در «سن پطرزبورگ» تجربه سختی بود؛ اولا به دلیل همکاری با یک کارگردان باتجربه و ثانیا به جهت اینکه نقش من در این فیلم یک نقش کوتاه است، آن هم نقشی که اصلا حسی نبوده و بدین جهت در تقابل با سبک بازیگری من قرار داشت. جالب اینجا است که اولین باری که با افخمی درباره «سن پطرزبورگ» صحبت کردیم او من را آزاد گذاشت تا از میان زن‌های داستان، یکی را به انتخاب خودم برای بازی گزینش کنم و من هم دست گذاشتم روی کاراکتری که هرچند حضورش در سناریو کوتاه است اما از اثرگذارترین شخصیت‌های داستان است.

اولین بازیگری بودم که به کار دعوت شدم

من اولین بازیگری بودم که برای «سن پطرزبورگ» به کار دعوت شدم و حالا هم خوشحالم که حاصل کار، یک کمدی متفاوت و تمام عیار بوده ‌است. فیلمی که به لحاظ طنز، چنان که باید کلیشه‌ای نبوده و در اغلب موارد لحظات کمیک بکری دارد.

کم‌تجربگی کارگردان

در مورد بازی در «بعدازظهر سگی سگی» باید بگویم که کارگردان این فیلم یعنی مصطفی کیایی همکلاسی سابقم بوده و اتفاقا جوان بااستعدادی هم هست. این فیلم شاید به لحاظ کیفی در حد و اندازه‌های «سن پطرزبورگ» نباشد که این هم بیش از هر چیز برآمده از کم‌تجربگی کارگردان است اما واقعیت اینجا است ایده‌ای که برای ساخت این فیلم به کار رفت، نسبتا جدید است، ضمن اینکه یکی از نقاط قوت فیلم هم بازی رضا عطاران می‌تواند عنوان گیرد که در تمام کارهایی که در آن‌ها حضور دارد، حد استانداردی از کیفیت بازیگری را ارائه می‌دهد.

قیاس مع‌الفارق

از دوستانی که «سن پطرزبورگ» را با «بعدازظهر سگی سگی» مقایسه می‌کنند درخواست دارم این کار را نکنند، درست مثل این می‌ماند داستانی که من نوشته‌ام را با داستان‌های نویسنده‌ای مثل زویا پیرزاد مقایسه کنند! معلوم است که نگارش من هیچ‌گاه به اندازه پیرزاد قوی نیست!

بعدازظهر سگی سگی

یک نقش کوتاه اما اثرگذار

درباره بازی در «هر چی خدا بخواد» باید بگویم کارگردان این کار یعنی نوید میهن‌دوست هم از دوستان قدیمی و همکلاسی‌های سابقم بود، ضمن اینکه نقشم در اینجا هم اگرچه یک نقش فرعی نیست اما یک نقش کوتاه است که اثرگذار کردن این گونه نقش‌ها کار چندان راحتی نیست.

فیلم‌های آماده اکران

دو فیلم «ورود آقایان ممنوع» و «مردان مریخی زنان ونوسی» را آماده اکران دارم که به گمانم هر دو فیلم نوروز آینده اکران می‌شوند. «عروسک» از دیگر فیلم‌هایی است که تا پایان سال اکران خواهد شد؛ فیلمی به کارگردانی ابراهیم وحیدزاده که کاری نسبتا خوب است.

نگارش «مالیخولیای محبوب من»

یک مجموعه داستان عاشقانه با عنوان موقتی «مالیخولیای محبوب من» را آماده انتشار دارم که روایت‌هایی است از داستان‌هایی که در برهه‌ای از زمان برای هفت شخصیت زن مختلف رخ می‌دهد. ضمن اینکه در کارهای جدید سامان مقدم و مهرداد فرید هم حضور خواهم داشت.

تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی