تبیان، دستیار زندگی
در حال حاضر اقتصاد بحرین هنوز تا حدودی از ایران تغذیه می‌کند و تنها صنعت داخلی این کشور تولید آلومینیوم است که در مقیاس فراوان تولید و عرضه می‌شود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کابینه بحرین باز هم استعفا داد

بحرین

بخش سیاسی- در پی شکست سنگینی که دولت کشور بحرین در دور اول و دوم انتخابات پارلمانی این کشور متحمل شد سرانجام در 30 ام اکتبر -16 آبان ماه- استعفا داد. در این انتخابات، معارضان شیعه پیروزی قاطعی را کسب نموده و شکست سختی را به جمعیت‌ اهل تسنن حامی دولت تحمیل نمود.

دولت بحرین در آستانه انتخابات این کشور کارشکنی‌های زیادی را برای راه نیافتن معارضان شیعه به پارلمان کرده بود که از جمله آن می توان به بازداشت 27 فعال سیاسی و حقوقی شیعه و شکنجه شدید آنها در زندان اشاره کرد. اما این امر موجب حضور گسترده‌تر و فعال‌تر شیعیان در انتخابات پارلمانی بحرین گردید و به پیروزی شیعیان منجر شد.

خاندان «آل خلیفه» از سال 1783 میلادی (1162 قمری) حاکمیت بحرین را در دست دارند و فرزندان این خاندان پست‌های اصلی از جمله وزارتخانه‌ها و پست نخست‌وزیری را در اختیار خود گرفته اند. شاهزاده «خلیفه بن سلمان آل خلیفه» از زمان استقلال این کشور در سال 1971 میلادی  عهده دار سمت نخست وزیری است.

نگاهی به بحرین

پادشاهی بحرین جزیره‌ای در خلیج فارس  است. پایتخت آن منامه، زبان رسمی این کشور عربی و استفاده از زبان‌های انگلیسی، فارسی و اردو نیز بسیار رایج می باشد. بحرین از پنج استان تشکیل شده و تا ۳ ژوئیه 2002 دارای 14 شهر بوده ‌است همچنین این کشور از 32 جزیره تشکیل یافته ‌است. بحرین از سال 1820 میلادی تحت سرپرستی کشور بریتانیا بوده که در سال 1971 استقلال کامل خود را به دست آورد.

حدود هشتاد درصد جمعیت بحرین شیعه هستند اما سلسله‌ای سنی ‌مذهب حکمرانان هستند که از طرف غرب و آمریکا حمایت می شوند، بطوری که این کشور میزبان ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در منطقه است که به گشت‌زنی در خلیج فارس می‌پردازد

پادشاه بحرین «شیخ حمد بن عیسی آل خلیفه» است که از سال 1999 تاکنون بر این جزیره حکمرانی می کند. در این مدت در بحرین حدود 15 حزب سیاسی شامل احزاب مذهبی، لیبرال، چپ و بعثی فعالیت کرده اند.

احزاب و حرکات سیاسی

• جمعیت وفاق ملی اسلامی (شیعه)

• حرکه حق: حرکتی است که از جمعیت وفاق ملی اسلامی انشقاق یافته‌است (معارضه)

• جمعیه عمل وطنی دمکراسی (وعد، یساری، لیبرالی)

• جمعیه أصاله إسلامی (سلفی)

• جمعیه منبر إٍسلامی (إخوان المسلمین)

• العداله الوطنیه (سنی)

• جمعیهٔ منبر دمکراسی تقدمی

این کشور یکی از اعضای اتحادیه عرب و شورای همکاری خلیج فارس به شماره می آید.

فشارهای دولت بحرین بر شیعیان

پادشاه بحرین به همراه جرج بوش

حدود هشتاد درصد جمعیت بحرین شیعه هستند. اما این اکثریت توسط سلسله‌ای سنی ‌مذهب حکمرانی می‌شوند که به منظور بقای خود از منافع غرب و آمریکا در منطقه حمایت می‌کند، بطوری که این کشور میزبان ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در منطقه است که به گشت‌زنی در خلیج فارس می‌پردازد.

شیعیان بحرین از تبعیضاتی که توسط اقلیت سنی بر آنها اعمال می شود رنج می برند بطوریکه این کشور توسط اقلیت سنی اداره می شود و تمامی پست های ارشد دولتی و امنیتی توسط سنی ها پر شده‌ است و شیعیان نمی تواند در هیچ یک از مشاغل حساس دولتی، امنیتی و نظامی مشغول به کار باشند. همچنین شیعیان این کشور به تبعیض‌ها در بازار کار بسیار معترض هستند زیرا فقر در میان آنها نیز گسترده است.

شیعیان نه تنها از محرومیت رنج می برند، بلکه همواره مورد اهانت و تعدّی نیز قرار می گیرند. چپاول و غارت مساجد شیعی و بی حرمتی به شیعیان و اماکن مذهبی آنان، امری عادی به شمار می رود. تبعیض علیه شیعیان در حوزه عمومی و خصوصی، به ویژه در زمینه آموزش عالی همچنان ادامه دارد. حکومت بحرین به قصد مقابله با شیعیان، شهروندان کشورهای دیگر را در نیروهای امنیتی به کار می گیرد و با شتاب هر چه تمام تر، تابعیت بحرین را به آنان اعطا می کند. این در حالی است که دولت بحرین در سال‌های اخیر به طرز تبعیض‌آمیزی از ورود شیعیان به این کشور جلوگیری کرده و با اتخاذ سیاست تغییر در ترکیب جمعیتی، شمار زیادی از مسلمانان سنی را پذیرفته است.

در مورد وضعیت امنیتی نیز این تبعیض به چشم می خورد. دولت سنی بحرین از ماه آگوست تاکنون بیش از 250 نفر از شیعیان طرفدار دموکراسی را بازداشت کرده است. در میان بازداشت‌شدگان 23 نفر به اتهام تلاش برای کودتا، اقدامات تحریک‌آمیز و تلاش برای براندازی حکومت بازداشت شده‌اند. بر پایه گزارش‎های منتشر شده از سوی نهادهای حقوق بشری، بازداشت‌شدگان از حق داشتن وکیل و دیدار با خانواده‌های خود محروم هستند و در بدترین شرایط ممکن، تحت شکنجه‌های شدید در زندان به سر می‌برند.

در حال حاضر اقتصاد بحرین هنوز تا حدودی از ایران تغذیه می‌کند و تنها صنعت داخلی این کشور تولید آلومینیوم است که در مقیاس فراوان تولید و عرضه می‌شود

روابط بحرین با آمریکا و بریتانیا

روابط بحرین و آمریکا از سال ۱۹۳۲ و با توسعه صنعت نفت این کشور آغاز شد و در سال ۱۹۴۸ این کشور به عنوان مرکز فرماندهی ناوهای آمریکایی در خلیج فارس انتخاب شد. اما سال ۲۰۰۱ نقطه اوج روابط منامه و واشنگتن بود. در این سال، رئیس جمهور وقت آمریکا، بحرین را به عنوان یکی از متحدان استراتژیک خود اعلام کرد!

روابط بحرین با بریتانیا نیز به قرن هفدهم میلادی و زمان قیمومت بریتانیا بر این کشور باز می‌گردد. امروزه نیز مقامات بریتانیایی تعیین کنندهٔ سیاست خارجی و برخی از سیاست‌های داخلی در این کشور هستند. به عنوان مثال هم اکنون در ادارات و سازمان‌های دولتی از حضور مشاوران بریتانیایی استفاده می‌شود.

جالب است بدانید که بحرین کشور ثروتمندی نیست و حتی بخشی از انرژی آن توسط عربستان تأمین می‌شود. این دو کشور با یک پل ۲۵ کیلومتری که به نام پل فهد معروف است و در سال ۱۹۸۶ افتتاح شد، به یکدیگر متصل شده اند.

در حال حاضر اقتصاد بحرین هنوز تا حدودی از ایران تغذیه می‌کند و تنها صنعت داخلی این کشور تولید آلومینیوم است که در مقیاس فراوان تولید و عرضه می‌شود. بحرین رتبهٔ نخست تولید این محصول در خاورمیانه و رتبه پنجم تولید آن را در سطح جهانی داراست.

بحرین

موضع سیاستمداران بحرین در رابطه با اسرائیل

شاهزاده «خالد بن حمد آل خلیفه»، وزیر امور خارجه بحرین چند ماه پیش در سفری به ایالات متحده آمریكا، به طور محرمانه در مراسم ضیافت یكی از افراطی ترین سازمان های مردم نهاد وابسته به حركت صهیونیسم جهانی شركت كرد و در آن مراسم با تعدادی از سردمداران و سرمایه داران این حركت دیدار و گفت وگو كرد. او در این مراسم گفت: «همه كشورها باید بپذیرند كه اسرائیل دارای وجودی تاریخی در خاورمیانه است و تا ابد هم در اینجا باقی خواهد ماند. وقتی همه اعراب این مسأله را درك كنند،‌ آنگاه به راحتی خواهیم توانست به یك صلح كامل در خاورمیانه دست یابیم.» (خبرگزاری اهل بیت –ع-)

بلافاصله پس از بازگشت شاهزاده «خالد بن حمد آل خلیفه» از آمریكا به كشورش، فشارها علیه شیعیان این كشور چندین برابر شد.

استعفای دولت بحرین

شاهزاده "خلیفه بن سلمان آل خلیفه "، نخست‌وزیر بحرین روز یکشنبه در نامه‌‌ای به پادشاه این کشور اعلام کرد: «مطابق با قانون اساسی بحرین مبنی بر تشکیل مجدد وزارتخانه‌ها و کابینه دولت با شروع هر فصل جدید پارلمان، ما در دولت بحرین استعفای خود را به پادشاه اعلام می‌کنیم تا بر اساس صلاحدید تدابیر لازم را اتخاذ کنید.»

از سوی دیگر "حمد بن عیسی آل خلیفه "،‌ پادشاه بحرین در نامه‌ای به نخست‌وزیر این کشور گفت: « نخست‌وزیر را بار دیگر مامور تشکیل کابینه جدید می‌کنیم و افتخار می‌کنیم که کابینه پیشین چارچوب‌‌های سازمانی مورد نیاز برای ایجاد دموکراسی سالم و بنیادهای اساسی زندگی اقتصادی و اجتماعی در کشور را محکم کرد.»

اما بر اساس نتایج اعلام شده دومین دور انتخابات پارلمانی و شورای شهر و شهرداری‌های بحرین، اسلام‌گراهای سنی و لیبرال‌های جناح مخالف نتوانستند كرسی‌های لازم را در پارلمان بدست آورند. براساس نتایج رسمی، جمعیت متعلق به اخوان المسلمین سه كرسی، جمعیت متعلق به سلفی‌ها چهار كرسی، بزرگترین حزب شیعیان بحرین 18 كرسی و نامزد‌های مستقل 17 کرسی پارلمان را به دست آورده اند.

پارلمان بحرین

بحرین پس از کویت دومین کشور حاشیه خلیج فارس است که از نظام پارلمانی برخوردار است. مجلس ملی بحرین متشکل از دو مجلس است. مجلس نمایندگان با 40 عضو منتخب از سوی مردم و مجلس شورا با 40 عضو از طرف پادشاه منصوب می شوند.

پادشاه بحرین به همراه جرج بوش

اختیارات پارلمان این کشور بسیار محدود است زیرا بیشتر لوایح برای تصویب به جای مجلس در مجلس علیای بحرین که اعضای آن را پادشاه تعیین می‌کند، به تصویب می‌رسد. این مجلس نیز 40 كرسی دارد اما اعضای آن را "حمد بن عیسی آل خلیفه "، پادشاه بحرین انتخاب می‌كند.

اصلاح قانون اساسی سال 2002 بحرین همواره یكی از اهداف سیاسی جمعیت‌های معارض بوده است. اما فراكسیون‌های حامی دولت در پارلمان با برخی از اصلاحات پیشنهاد شده از سوی جمعیت وفاق ملی مخالفت كردند كه از جمله آن محدود كردن برخی اختیارات به مجلس شورا است مخالفت نموده اند. این اصلاحیه بر سه محور اصلی شکل گرفته است. اول آنکه شمار اعضای مجلس شورا از 40 نفر به 20 نفر كاهش یابد. مورد دوم درباره این است که مجلس نمایندگان حرف آخر را در رد یا تصویب لایحه قوانین بزند و سومین محور این اصلاحات شامل این می شود که رئیس مجلس نمایندگان به جای رئیس مجلس شورا قدرت محول كردن لایحه قوانین به دولت را داشته باشد.

پریسا چیذری

گروه جامعه و ارتباطات

تنظیم:مسلم حقیقی