تبیان، دستیار زندگی
دانش پژوهان عزیز، بعد از انتخاب پروژه هایی نظیر: تنوع زیستی، پرنده شناسی و پرنده نگری، ویژگی‏های منحصر به فرد آب، آلودگی آب و بررسی سلامت و کیفیت آب، برای کسب اطلاع...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پارک شهر تهران

مجموعه ای مناسب برای بازدید دانش پژوهان

پارک شهر تهران

دانش پژوهان عزیز، بعد از انتخاب پروژه هایی نظیر: تنوع زیستی ، پرنده شناسی و پرنده نگری ، ویژگی‏های منحصر به فرد آب ، آلودگی آب و بررسی سلامت و کیفیت آب ، برای کسب اطلاع بیشتر به پارک شهر رفته و از بخش های گوناگون آن بازدید نمایید.

پارک شهر اولین پارک عمومی شهر تهران واقع در منطقه 12شهری است. این پارک با مساحتی حدود 246800 مترمربع (تقریباٌ 25 هکتار) و هشت در ورودی، بخش های مختلف علمی- تفریحی را در دل خود جای داده است. بخش های مختلف پارک شامل موزه صلح تهران، باغ پرندگان، آکواریم پارک شهر تهران، کتابخانه، استخر و ورزشگاه است. همچنین محوطه پارک دارای زمین تنیس، زمین بازی کودکان، بوفه و رستوران، آبریزگاه‌های عمومی و دریاچه برای قایقرانی است.

پارک شهر تهران
پارک شهر تهران

موزه صلح تهران

موزه صلح تهران در ساختمان کوچکی واقع در پارک شهر شامل ابزار و آلات استفاده شده در جنگ ایران و عراق مانند ماسک‌های حفاظت از گازهای شیمیایی و غیره می باشد. اگر چه موضوع کاربرد سلاح های شیمیایی در جنگ عراق علیه ایران و پیاهدهای آن در این موزه به صورت برجسته تری مورد توجه قرار گرفته است اما موضوعات دیگری همچون بمباران اتمی هیروشیما و ناگازاکی در ژاپن، جنگ های جهانی اول و دوم، کاربرد سلاح های ممنوعه در جنگ ها و آثار و عوارض هر کدام در بخش های دیگر موزه به نمایش گذاشته شده است.

این موزه یکی از موزه‌های عضو شبکه بین‌المللی موزه‌های صلح است. هدف اصلی این موزه‌ها ترویج فرهنگ صلح از طریق نشان دادن پیامدهای ناگوار جنگ، خشونت و آثار زیانبار آن بر انسان ها و محیط زیست می باشد. موزه‌های صلح بیشتر از آن که مکانی برای تماشای اشیاء تاریخی باشند، محلی برای گفتگو، برنامه‌های آموزشی و پژوهشی و فرهنگ سازی است.

پارک شهر تهران

باغ پرندگان

باغ پرندگان تهران (Garden Birds) که در مرکز پارک شهر تهران واقع شده است در اسفند ماه سال 88 در 3 قطعه با مساحتی بالغ بر 4362 مترمربع احداث گردید.

پارک شهر تهران

این باغ دارای 8 قفس وسیع و 2 محوطه باز است که گونه‌های مختلفی چون طوطی‌های برزیلی، کپک، بلدرچین، مرغ عشق، عروس هلندی، انواع کبوترهای غیرمتعارف زینتی، انواع طاووس، انواع واریته‌های قرقاول، انواع بوقلمون، مرغ‌های زینتی هلندی و مرغابی در معرض دید عموم شهروندان قرار گرفته است.

پارک شهر تهران
پارک شهر تهران

آکواریم پارک شهر تهران

در زمان جنگ 8 ساله ایران و عراق و با توجه به ازدحام جمعیتی منطقه، یک پناهگاه با دو ورودی اصلی در ضلع جنوب شرقی پارک شهر احداث گردید که پس از جنگ به آکواریم و نمایشگاه ماهی های آب شیرین تغییر کاربری داد. آکواریم پارک شهر زیر نظر معاونت امور اجتماعی منطقه 12 اداره می شود و ورودی آن برای هر نفر 250 تومان می باشد.

پارک شهر تهران
پارک شهر تهران

کتابخانه مرکزی پارک شهر

کتابخانه مرکزی پارک شهر قدیمی‌ترین و با وجود احداث کتابخانه‌هایی مجهزتر همچنان بزرگ‌ترین کتابخانه عمومی استان تهران محسوب می‌شود. در بخش مرجع این کتابخانه که در زیرزمین آن واقع شده، کتاب‌های چاپ سنگی و نفیس نگهداری می‌شود. بخش نشریات این کتابخانه در سال 1360 فعالیت خود را آغاز کرده و در حال حاضر، علاوه بر 120 هزار جلد کتاب، 650 عنوان مجله و 16 عنوان روزنامه در دسترس اعضاء و مراجعان قرار می‌دهد و آرشیو کاملی از نشریات ادواری از سال 1360 به بعد را نیز نگهداری می‌کند.

كتابخانه پارك شهر، در سال 89 همه روزه به‌جز پنج مناسبت و در مجموع 360 روز، از ساعت 7:30 تا 21 و روزهای جمعه و تعطیل از ساعت 8 تا 19 خدمات كتابخانه‌ای ارائه خواهد كرد.

پارک شهر تهران

پارک شهر از شمال به خیابان شهید فیاض‌بخش از جنوب به خیابان بهشت از غرب به خیابان وحدت اسلامی و از شرق به خیابان خیام محدود می‌شود. تلفن تماس این مجموعه:  ۰۲۱-۵۵۶۳۹۶۷۳-۵می باشد.

مرکز یادگیری سایت تبیان - تهیه: الهام گارسچی

تنظیم: فاطمه گودرزی