تبیان، دستیار زندگی
درِ ورودی مرکز توانبخشی بچه های آسمان ؛ مرکز توانبخشی و نگهداری معلولین ذهنی بچه های آسمان خیابان قیطریه، حکمت، داخل خیابان شریف منش که بشوی کوچه شهید صابری ، بن بست دوم سمت چپ، پلاک 20 آسایشگاه معلولین بچه های آسمان است. با...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دست سبز تو زندگی دوباره به من می دهد

درِ ورودی مرکز توانبخشی بچه های آسمان ؛ مرکز توانبخشی و نگهداری معلولین ذهنی بچه های آسمان

خیابان قیطریه، حکمت، داخل خیابان شریف منش که بشوی کوچه شهید صابری ، بن بست دوم سمت چپ، پلاک 20 آسایشگاه معلولین بچه های آسمان است. با آقای نقابی یکی از مسئولین این مرکز گفت و گویی داشتیم:

این مرکز از چه تاریخی و چگونه فعالیت خود را آغاز نموده است ؟

بچه های آسمان مجموعاً در حدود 200 معلول ذهنی و جسمی به علاوه تعداد 50 نفر کودک خیابانی را تحت پوشش و سرپرستی دارد. ساختمان فعلی توسط فردی خیر وقف این کودکان شده. مکان نگهداری قبلی این بچه ها که در واقع مرکز اصلی توانبخشی و نگهداری معلولین ذهنی بچه های آسمان است در منطقه اوشان فشم مستقر است، به دلیل مشکلات جغرافیایی و امکان وقوع سیل، تصمیم گرفتیم در صورت امکان بچه ها را به مکانی امن تر انتقال دهیم. به یاری پروردگار و طی صحبت هایی که با مالک ساختمان انجام شد، ایشان لطف کردند و پذیرفتند که این مکان را در اختیار مرکز قرار دهند.

در مرداد ماه سال 1384 این مرکز افتتاح شد و منظور اصلی مسئولین، نگهداری بچه های زیر 14 سال که عمدتاً دختر هستند در این مکان بوده، که به این منظور تعدادی از این بچه ها به این مرکز واقع در منطقه قیطریه منتقل شدند.

در حال حاضر چند کودک در این مرکز نگهداری می شوند؟ و تعداد پرسنلی که مشغول به کار هستند چند نفر است؟

حدود 70 تا 80 بچه در حال حاضر اینجا هستند که از مرکز فشم منتقل شدند، از این تعداد 98% دختر هستند و تنها 5 پسر بچه در اینجا نگهداری می شوند. تعداد پرسنل هم 16-15 نفر است.

آیا همه این بچه ها بی سرپرست هستند و از چه طریق به این مرکز تحویل داده می شوند؟

تقریبا 85% از این بچه ها بی سرپرست هستند که والدین به طرق مختلف آنها را رها کرده اند، سازمان بهزیستی این بچه ها را سازماندهی می کند و بخشی از آنها تحویل مجموعه بچه های آسمان می شوند.

قسمتی از فضای داخلی مرکز توانبخشی هزینه های این مرکز چگونه و توسط چه کسانی تأمین می شود؟

از طرف سازمان بهزیستی یارانه ای دریافت می کنیم. اما عمده حرکت هایی که به منظور رفاه بیشتر و اضافه کردن لوازم مورد نیاز بچه ها انجام می شود از طریق کمک های مردمی است. در واقع شاید 85% هزینه ها توسط کمک های مردمی تأمین می شود.

آیا برنامه ها و جشن هایی به مناسبت های مختلف جهت کمک به این بچه ها برگزار می کنید؟

بله، در صورت امکان کنسرت ها و برنامه های مختلفی خصوصا در اعیاد به این منظور انجام می شود. به طور مثال صحبت های اولیه جهت برگزاری کنسرت بزرگی در مهر ماه در سالن وزارت کشور انجام شده که انشاالله در صورت برگزاری عایدی این کنسرت به بچه های آسمان هدیه خواهد شد.

افراد برای کمک های نقدی به کجا مراجعه کنند؟ و در مورد کمک های غیرنقدی، بچه های این مرکز بیشتر به چه اقلامی نیاز دارند ؟

از آنجا که این مرکز شناخته شده نیست، افرادی که مایل به کمک به این مجموعه هستند می توانند برای کمک های نقدی و غیر نقدی به این مرکز مراجعه نمایند و یا با شماره تلفن های :799 47 222 و 800 47 222 و 126 09 222 تماس بگیرند.

مرکز بچه های آسمان در حال حاضر هیچ نماینده ای ندارد و کمک های نقدی مستقیماً توسط دفتر فشم و دفتر تهران مستقر در خود مجتمع ها دریافت می شود.شماره حساب 701520 بانک ملی شعبه میدان هروی، کد 274 به نام مجتمع معلولین بچه های آسمان، برای واریز کمک های مردمی در نظر گرفته شده. اشخاصی که مایل به هرگونه کمک، چه نقدی و چه غیرنقدی به بچه های آسمان هستند و نمی توانند مراجعه کنند، کافی است به دفترهای مجموعه بچه های آسمان تلفن بزنند، ما به هر نحو ممکن جهت دریافت کمک این خیرین اقدام می کنیم. و در مورد کمک های غیرنقدی لوازم رفاهی و مواد غذایی، مواد شوینده، پوشاک، تجهیزات پزشکی و ... مورد نیاز این کودکان است.

ایشان در ادامه توضیح دادند:

در مرکز فعلی با کمبود فضا مواجه هستیم، در سال جدید با امید به خداوند متعال و با همکاری و کمک های های مردمی در صدد بزرگتر کردن فضای فعلی ساختمان برای کم کردن تراکم بچه ها در سالن ها، اتاق بازی برای بچه ها و همچنین ایجاد فضاهایی برای استقرار خدمات پزشکی مورد نیاز این کودکان از قبیل: دندان پزشکی، فیزیوتراپی و ...هستیم. امیدواریم با همیاری نیکوکاران و خیرین بتوانیم این کار را به انجام برسانیم.

سحر افشانی

HTTP://WWW.IRANTOP10.COM/ARCHIVES/000282.PHP

مطالب مرتبط

معلولیت مشکل جامعه یا مشکل فرد

توانایی ام را بنگر نه معلولیتم را

روز جهانی معلولین

دانش آموزان با مشکلات ویژه یادگیری را بشناسیم

آموزش چند مهارت برای تقویت روحیه کودکان استثنایی

عقب ماندگی ذهنی

روان شناسی معلولان، سنگ بنای نظام توان بخش