تبیان، دستیار زندگی
تضعیف قیمت دلار طی روزهای اخیر سبب شده است تنور بازار نفت داغ شود. قیمت نفت در حالی در آستانه 90 دلار ایستاده است كه كاهش ارزش دلار سبب شده است .....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اوپک، قیمت نفت و نوسانات بازار

 اوپک

بخش اقتصاد- علیرغم تلاشی که اوپک برای تعیین قیمت نفت می کند به دلیل ویژگی های خاص اقتصاد نفتی و پیوستگی بسیار زیاد بازارنفت با تحولات منطقه ای و بین المللی عوامل بسیار زیادی بر قیمت نفت اثر می گذارد.با این وجود تحلیلگران همواره راجع به قیمت احتمالی نفت گمانه زنی می کنند.

دبیركل اوپك با اشاره به تداوم روند نزولی رشد اقتصادی جهان در سال 2011 قیمت جهانی نفت طی این سال را 75 تا 80 دلار پیش بینی كرد.

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل فارس عبدالله سالم البدری تصریح كرد علت اصلی بهبود شرایط اقتصادی جهان طی ماههای اخیر اجرای بسته های محرك مالی در كشورهای در حال توسعه و توسعه یافته بوده است .

وی افزود: نگرانی مهم این است كه با پایان یافتن اجرای این بسته ها روند رشد و رونق اقتصادی جهان متوقف شود.روند تاثیر نزولی رشد و رونق اقتصادی جهان بر تقاضای انرژی به خوبی مشهود است .

بر اساس گزارش رویترز البدری در ادامه گفت: پیش بینی نمی شود شرایط اقتصادی جهان در سال 2011 بهتر از امسال باشد . به نظر من رشد اقتصادی جهان سال آینده كمتر از امسال خواهد بود . بنا براین تقاضای جهانی نفت طی سال 2011 روزانه فقط یك میلیون بشكه افزایش خواهد داشت .

به گفته وی بخش زیادی از رشد تقاضای جهانی نفت در سال 2011 از سوی چین، هند، خاورمیانه و آمریكای لاتین خواهد بود . البدری در پایان پیش‌بینی كرد اگر مساله خاصی اتفاق نیفتد قیمت جهانی نفت در سال 2011 نیز بین 75 تا 80 دلار خواهد بود .

با این وجود نمی توان مطمئن بود که قیمت واقعی نفت در سال 2011 چگونه خواهد بود.به عنوان دلیل روشنی بر این مدعا که تحولات بین المللی اثر بسیاری بر قیمت نفت دارد توجه شما را به بررسی علت روند صعودی قیمت نفت در روزهای گذشته جلب میکنم.

تضعیف قیمت دلار طی روزهای اخیر سبب شده است تنور بازار نفت داغ شود. قیمت نفت در حالی در آستانه 90 دلار ایستاده است كه كاهش ارزش دلار سبب شده است به دست آوردن پول بیشتر به ازای فروش هر بشكه نفت مساوی با كسب نقدینگی و قدرت خرید بالاتر نباشد.

قیمت نفت در حالی از سوی مقامات و مسئولان كشورهای نفتی خصوصا اوپك مطلوب ارزیابی می‌شود كه بسیاری از كارشناسان معتقدند به دلیل كاهش ارزش دلار در سال‌های اخیر قیمت واقعی نفت بسیار كمتر از قیمت این كالا در سی‌سال گذشته است.

قیمت نفت

با این حال محدوده قیمتی 70 تا 80 دلار از سوی بزرگترین تولیدكنندگان نفت مطلوب اعلام شده و حالا بهای این ماده خام 9 دلاری از حد مطلوب فراتر رفته و در آستانه 90 دلار ایستاده است.

تزریق پول بدون پشتوانه به اقتصاد امریكا، آن هم به میزان سرسام آورد و نجومی 600 میلیارد دلار یكی از مهمترین دلایل كاهش ارزش دلار و افزایش بهای نفت طی هفته اخیر اعلام شده است.

بازار نفت و بازار دلار همواره رابطه معكوسی با یكدیگر دارند. هر گاه ارزش دلار میل به كاهش داشته باشد قیمت نفت افزایش می‌یابد و هر گاه ارزش دلار افزایشی را تجربه كند قیمت‌های نفت روندی نزولی را تجربه خواهند كرد.

كارشناسان معتقدند انتخابات میاندوره‌ای كنگره آمریكا یكی از مهمترین دلایلی است كه به تقویت بازار نفت طی هفته اخیر كمك كرده است. تحلیلگران بازار معتقد بودند اگر نمایندگان حزب جمهوری‌خواه در این انتخابات علم پیروزی را بالای سر ببرند مسلما بازار نفت دستخوش افزایش قیمت خواهد شد.

دولت دموكرات باراك اوباما، قوانینی سخت‌گیرانه برای مقابله با افزایش مصرف سوخت‌های فسیلی مطرح كرده و در تلاش است استفاده از نفت را محدود كند. خصوصا پس از اتفاقات رخ داده در خلیج مكزیك صدور مجوز اكتشاف نفت در آب‌های عمیق دستخوش تغییراتی شده و كارشناسان معتقدند اكتشاف و تولید نفت در آب‌های عمیق بدون تردید مشمول قوانین سختگیرانه‌تری خواهد شد. این در حالی است كه حزب جمهوری خواه آمریكا تمایلی به این قید و بندها و محدودیت‌ها ندارد. نتایج انتخابات میان دوره یا كنگره آمریكا نیز كه با پیروزی اكثریت جمهوری‌خواهان روبرو بود این تحلیل‌ها را به واقعیت تبدیل كرد. كسب اكثریت در مجلس نمایندگان آمریكا بدان معناست كه باراك اوباما دیگر نمی‌تواند بدون جلب توافق رقیب سیاسی خود قانونی را به تصویب برساند.

جمهوری‌خواهان كه توانسته‌اند 243 كرسی از 435 كرسی مجلس نمایندگان را از آن خود كنند اعتقاد چندانی به قوانین سختگیرانه در این خصوص ندارند و همین امر سبب می‌شود تقاضا برای نفت افزایش یابد و تنور قیمت‌ها داغ‌تر از قبل شود. دست‌اندركاران بازار نفت انتظار برای رسیدن قیمت‌ها به 90 دلار و حتی بیشتر را چندان دور از ذهن نمی‌دانند و معتقدند در صورت تداوم این وضعیت قیمت‌ها می‌توانند میل صعودی خود را حفظ كنند. آنچه در این میان مهم تلقی می‌شود توجه به این نكته است كه كسب پول بیشتر در ازای فروش نفت فعلا به معنای كسب قدرت خرید بیشتر در بازارهای جهانی نیست چرا كه دلار فعلا خواب زمستانی را بر تحرك ترجیح داده است.

خبرگزاری فارس

خبرگزاری کار ایران

فرآوری : حمیدی فر