تبیان، دستیار زندگی
آسایشگاه سالمندان کهریزک در سال 1351 به همت دکتر محمدرضا حکیم زاده، که در آن زمان مدیر بیمارستان فیروزآبادی شهرری بود، فعالیت خود را آغاز کرد. این محل که در ابتدا از فضایی کوچک و محدود استفاده می کرد، با کمک افراد خیر و به خ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آسایشگاه معلولین و سالمندان کهریزک

آسایشگاه سالمندان کهریزک در سال 1351 به همت دکتر محمدرضا حکیم زاده، که در آن زمان مدیر بیمارستان فیروزآبادی شهرری بود، فعالیت خود را آغاز کرد. این محل که در ابتدا از فضایی کوچک و محدود استفاده می کرد، با کمک افراد خیر و به خصوص بانوان نیکوکاری که بنا به گفته تمام دست اندرکاران این آسایشگاه و مددجویان آن، از ارکان اساسی آسایشگاه کهریزک هستند، امروز در فضایی به وسعت 420 هزار متر مربع با 160 هزار متر زیر بنا، با بخش های بهداشتی، درمانی، توان بخشی، آموزشی و امور فرهنگی در خدمت مددجویان است. در طی سال های فعالیت آسایشگاه کهریزک، این مکان همچنان به صورت غیر انتفاعی باقی مانده و با کمک های مردمی اداره می شود.

بخش های مختلف آسایشگاه

توان بخشی :

مرکز توان بخشی از جمله اولین بخش های راه اندازی شده در آسایشگاه به شمار می رود و در سال 60 با انجام کار درمانی و فیزیوتراپی به مددجویان امکان داد تا از بستر خارج شوند و در فعالیت های انفرادی و گروهی مجتمع شرکت کنند. آسایشگاه کهریزک امروزه دارای یکی از بزرگترین سالن های فیزیوتراپی، هیدروتراپی (ورزش در آب و آب درمانی) و کار درمانی در سطح کشور است.

بخش فرهنگی :

سرای فرهنگی و کتابخانه این مجموعه، کلاس های مختلفی را برگزار می کند که شامل کلاس های مذهبی، زبان انگلیسی، خط، نقاشی، شطرنج، تئاتر، موسیقی، کامپیوتر و آموزش خط بریل است. در میان شرکت کنندگان این کلاس ها افرادی موفق شده اند با کشف علایق و استعدادهای خود به موفقیت های چشمگیری دست یابند. از جمله می توان به مقام برگزیده در جشنواره موسیقی معلولان و جشنواره تئاتر معلولان کشور اشاره نمود. این کلاس ها نیز توسط همیاران فرهنگی که به طور افتخاری با آسایشگاه همکاری می کنند، اداره می شود.

بخش درمانی :

این بخش از سال 70 به منظور مراقبت بیشتر از مددجویان بیمار آغاز به کار کرد. بخش درمانی 80 تخت دارد و دارای اتاق هایی با تجهیزات مخصوص و مجزا برای مبتلایان به بیماری های عفونی، زخم بستر، پوست، مراقبت های ویژه،ICU و CCU است. به تازگی بخش مخصوص بیماران مبتلا به MS، با 5000 متر زیربنا، در دو طبقه و 120 تخت، نیز راه اندازی شده است.

درمانگاه دکتر حکیم زاده :

درمانگاه آسایشگاه کهریزک با ارائه خدمات کلینیکی و پاراکلینیکی مانند: پزشک داخلی، ارتوپدی، اورلوژی، چشم، مامایی و زنان، اطفال، قلب، گوش و حلق و بینی، دندان پزشکی، آزمایشگاه و داروخانه در خدمت ساکنان مجموعه کهریزک و تمام افراد ساکن در منطقه کهریزک یا مراجعینی از مناطق دیگر است. این درمانگاه توسط 5 پزشک موظف و 48 پزشک داوطلب اداره می شود.

امکانات ورزشی:

آسایشگاه کهریزک با در نظر گرفتن وضعیت جسمی و روحی مددجویان خود امکانات ورزشی مختلفی را در رده های مختلف گردآوری کرده است. علاوه بر ورزش صبحگاهی همگانی، کلاس ها و مسابقات رقابتی و تمرینی در رشته های بسکتبال و والیبال نشسته، دو و میدانی، تنیس روی میز، شطرنج و سایر رشته های ورزشی نیز تشکیل می شوند که توسط مربیان واجد شرایط و به طور رسمی و برنامه ریزی شده انجام می شوند.

سایر امکانات :

مجموعه کهریزک برای تأمین نیازهای مددجویان و کارکنان خود دارای یک رختشویخانه و آشپزخانه صنعتی است. رختشویخانه در فضایی به مساحت 1150 متر مربع ساخته شده و دارای تجهیزات کامل برای شستشو و ضدعفونی کردن البسه، ملحفه و رو تختی بوده و ساعات کار آن هم شبانه روزی است. لازم به ذکر است که بخش شستشوی البسه بیماران عفونی جدا است. آشپزخانه نیز در حال حاضر با افزودن بخش های جدید به آن حدود 2000 متر زیربنا دارد که علاوه بر محل مناسب و مجهز طبخ غذا، دارای دو سردخانه، انبار مواد غذایی خشک و سرویس های بهداشتی است. در این آشپزخانه علاوه بر خوراک روزانه ساکنان و کارمندان، روزانه ده نوع غذای رژیمی برای بیماران خاص آماده می شود.

بخش اداری و مسکونی :

بنای اداری در 2 طبقه و شامل دفاتر، دبیرخانه، حسابداری و بایگانی ، جدا از محوطه آسایشگاه و در امتداد شهرک مسکونی گلها است. شهرک گلها در سال 1365 برای اقامت کارکنان و خانواده ایشان در نزدیکی آسایشگاه با محیطی مناسب احداث شده است. تعداد 20 واحد از آپارتمان های شهرک امید از سال 1359 با تغییر کاربری در اختیار زوج های معلول و سالمندانی قرار گرفته که سال ها با آسایشگاه همکاری داشته اند و خود از نیکوکاران این مجموعه بوده اند.

شهرک عمید نیز برای سکونت زوج های معلول از سال 1379 با 25 واحد مسکونی احداث شده است و دارای آشپزخانه و سرویس بهداشتی مناسب است. لازم به ذکر است که زوج های معلول، پس از مشاوره ژنتیک و کارشناسان امور اجتماعی، زندگی مشترک خود را آغاز کرده اند. علاوه بر این در سال 68 مدارسی در سطوح دبستان و دبیرستان دخترانه و پسرانه نیز تأسیس شد که فرزندان کارکنان، زوج های معلول و ساکنان مناطق اطراف از آن استفاده می نمایند.

منابع مالی

منابع مالی آسایشگاه سالمندان و معلولین کهریزک، بنا بر اطلاعات موجود در وب سایت آن، از این قرار است :

- کمک های مستمر افراد خیر (نقدی و غیر نقدی)

- کمک های مستمر هیئت امنا و هیئت مدیره

- کمک های مالی بانوان نیکوکار داخل و خارج کشور

- تأمین غذای یک یا چند وعده غذای مددجویان توسط افراد خیر

- درآمد حاصل از فروش تولیدات کارگاه ها

- کمک سازمان ها و نهادها

منبع: وب سایت رسمی آسایشگاه کهریزک

ویژه نامه روز جهانی سالمند