تبیان، دستیار زندگی
ماه ذی الحجه از ماه های مقدس و شریف در نزد مسلمانان است. وقتی این ماه فرا می رسید مسلمانان اهتمام ویژه ای به عبادت داشتند به خصوص در دهه اول ماه ذی الحجه که در احادیث پیامبر(ص) ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اعمال ماه ذی الحجه

اعمال ماه ذی الحجه

ماه ذی الحجه از ماه های مقدس و شریف در نزد مسلمانان است. وقتی این ماه فرا می رسید مسلمانان اهتمام ویژه ای به عبادت داشتند به خصوص در دهه اول ماه ذی الحجه که در احادیث پیامبر(ص) بر فضیلت آن تاکید شده است. چنان که رسول ا... در حدیثی می فرمایند: «عمل خیر و عبادت در هیچ ایامی در نزد حق تعالی محبوب تر از دهه اول ذی الحجه نیست.»

مرحوم شیخ عباس قمی در مفاتیح الجنان اعمال مشترکی را برای این دهه ذکر کرده  اند که از جمله آن ها می توان به روزه گرفتن در ۹ روز اول دهه اشاره کرد روزه ای که ثواب روزه تمام عمر را دارد، یکی دیگر از اعمال این دهه خواندن دو رکعت نماز در فاصله نمازهای مغرب و عشاء است که شرایط خواندن آن در مفاتیح الجنان آمده و ذکر شده کسی که این نماز را به جای آورد در ثواب حج حاجیان بیت ا... الحرام شریک می شود.

هم چنین دعایی از امام صادق (ع) در مفاتیح آمده که از روز اول ماه ذی الحجه تا عصر روز عرفه پس از نماز صبح خوانده می شود.علاوه بر آن در روزهای این دهه می توان ۵ دعایی را خواند که جبرئیل آن ها را از جانب خداوند به حضرت عیسی هدیه کرده است. علاقمندان می توانند این دعاها را در اعمال دهه اول ذی الحجه در مفاتیح الجنان بیابند.

لازم به ذکر است که برای هر یک از روزهای دهه اول ماه ذی الحجه، اعمال خاصی در مفاتیح الجنان ذکر شده است. بر این اساس برای روز اول اعمالی ذکر شده که روزه یکی از آن هاست که ثواب ۸۰ ماه برای آن بر شمرده شده، دوم خواندن نماز حضرت فاطمه (س) در روز اول ماه ذی الحجه است و هم چنین خواندن دو رکعت نماز نیم ساعت قبل از غروب خورشید. گفته شده که روز اول ذی الحجه روز میلاد حضرت ابراهیم (ع) پیامبر بت شکن و ازدواج حضرت فاطمه(س) با حضرت علی(ع) است.


منبع: khorasannews.com

تنظیم برای تبیان: سمانه دولت آبادی