تبیان، دستیار زندگی
یکی از داستان‌های کوتاه کتاب «داستان‌های شهر جنگی» نوشته حبیب احمدزاده، برنده جایزه ادبی رایتینگ فورج انگلیس شد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

داستان شهرهای جنگی در انگلیس

داستان‌های شهر جنگی

ترجمه انگلیسی داستان کوتاه «نامه‌ای به خانواده سعد»، یکی از داستان‌های کوتاه کتاب «داستان‌های شهر جنگی» نوشته حبیب احمدزاده، برنده جایزه ادبی رایتینگ فورج انگلیس شد.

به گزارش ایبنا، برگزارکنندگان این مسابقه در سایت خود نوشته‌اند که در بررسی داستان‌هایی از پنج قاره جهان، 3 داستان با کیفیت را به علت مفاهیم فوق‌العاده، تنوع عناصر، سبک خوب نگارش و ایجاد جهان داستانی قانع‌کننده به عنوان برنده جوایز این دوره برگزیده‌اند؛ داگلاس بروتون برای داستان «كوك‌كننده پیانو»، اندرو اسکات برای داستان I Peel The Clouds Away، حبیب احمدزاده برای داستان «نامه‌ای به خانواده سعد».

داستان جنگی «نامه‌ای به خانواده سعد» به سه زبان انگلیسی، عربی و فرانسه ترجمه شده و ترجمه انگلیسی آن در کتاب «شهری در محاصره» City Under Siege در آمریکا چاپ و در معرض فروش گذاشته شده است.

"داستان های شهر جنگی" نوشته حبیب احمدزاده مجموعه 8 داستان به ضمیمه جوابیه افسران نیروی دریایی امریکا است. موضوع کلی داستان ها جنگ ایران و عراق است و در هر داستان از جنبه و دیدی متفاوت به این موضوع پرداخته است. احمدزاده در این کتاب از جنبه‌های گوناگونی مانند: زندگی بشری از نگاه دوربین تفنگ ، لحظه رها شدن تیر و حوادث بعدی آن، از کادر انگشتان کارگردان، از رفاقت ها و صمیمت های همرزمان جبهه ها، از دردودل های شبانه همسنگری ها، از دید کودکان و کارتون های کودکانه، از عشق جوانی، از نگاه اسیر عراقی و فاتح ایرانی، از پیرمرد دوچرخه سوار در آبادان و ... به موضوع جنگ می پردازد.

داستان جنگی «نامه‌ای به خانواده سعد» به سه زبان انگلیسی، عربی و فرانسه ترجمه شده و ترجمه انگلیسی آن در کتاب «شهری در محاصره» City Under Siege در آمریکا چاپ و در معرض فروش گذاشته شده است

در بخش پایانی کتاب نامه احمد زاده پس از بازگشت از یک ماموریت دریایی به ویل راجرز و نهصد نفر از افسران نیروی دریای آمریکایی و نیز جوابیه آن به احمدزاده آورده شده است . نامه ای که دل هر انسانی را به درد می آورد.

مرحوم منوچهر آتشی درباره کتاب داستان های شهر جنگی می گوید: ادبیات جنگی ما موکول و محدود به هشت سال جنگ تحمیلی است. نکته اساسی که در مجموعه داستان های شهر جنگی توجه مرا جلب کرد، غیر از تکنیک نویسندگی، برخورد هوشمندانه و گریزان از تنگ نظری است .

محمد رضا اصلانی(منتقد ادبی) نیز درباره‌ی این کتاب می‌گوید: احمدزاده با نگاهی متفاوت در هر داستان نشان می دهد سوژه های جنگ تا چه حدی انعطاف‌پذیر است و چگونه می توان جنبه های گوناگون زندگی بشری را در آنها به تصویر کشید .

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:

"آن لحظه ای که گلوله موعود بر زمین اصابت کند... در آن لحظه پدر و مادر تو به چه کاری مشغول‌اند؟ آیا مادرت، در همان خانه های گلی روستایی حاشیه بین النهرین در حال پخت نان است؟ پدرت... پدرت به چه کسبی مشغول است؟ و اکنون در چه فکری است؟ و آیا می تواند به ذهن آنان خطور کند که من به انتظار نشسته ام تا در کمتر از نوزده دقیقه دیگر جان فرزندشان را بگیرم؟ و اگر آن حس غریب مادر و فرزندی برقرار می شد، در این لحظه مادرت چه نفرینی بر من می کرد؟ ولی من از مدتها قبل تصمیم خود را گرفتهام. از همان موقعی که این شهر به محاصره شما در آمد.


گروه کتاب تبیان - محمد بیگدلی