تبیان، دستیار زندگی
تلویزیون به عنوان یک رسانه‌‌ی فراگیر و تاثیر‌گذار، نقش مهمی در هدایت و جهت‌دهی به افکار مردم دارد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فوت و فن برنامه‌سازی تلویزیون

فن برنامه‌سازی

تلویزیون به عنوان یک رسانه‌‌ی فراگیر و تاثیر‌گذار، نقش مهمی در هدایت و جهت‌دهی به افکار مردم دارد. به همین دلیل تمام حکومت‌ها توجه ویژه ای به آن داشته و نظرات، ایده ها و تصمیم های خود را در قالب برنامه های مختلف تلویزیونی به مردم جامعه القاء می کنند.

این رسانه پس از ورود به میان مردم، چنان مورد توجه قرار گرفت که شاید بتوان گفت تا پیش از آن هیچ اختراع و ابداعی به این جایگاه دست پیدا نکرده بود. امروزه مردم صبح خود را با تلویزیون آغاز کرده و در اکثر ساعات روز به صفحه ی این جام جهان‌نما چشم می‌دوزند.

در قرن حاضر، تلویزیون نه به عنوان یک وسیله تزیینی و لوکس، که به عنوان یکی از لوازم ضروری زندگی شناخته می شود و اختراعات و نوآوری های مختلف، نمی توانند آن را از رونق بی‌اندازند.

امروزه کشورهای استعماری و استکباری به وسیله ی تلویزیون، لشکرکشی های خود به کشورهای دیگر را توجیه می کنند و با حق جلوه دادن اباطیل خود، سعی در اقناع اذهان مخاطبین خود دارند. گروه های مختلف الحادی و منحرف با تاسیس شبکه های تلویزیونی عقاید شیطانی خود را در سراسر جهان منتشر کرده و  پیروان خود را افزایش می دهند.

در قرن حاضر، تلویزیون نه به عنوان یک وسیله تزیینی و لوکس، که به عنوان یکی از لوازم ضروری زندگی شناخته می شود و اختراعات و نوآوری های مختلف، نمی توانند آن را از رونق بی‌اندازند

با توجه به ویژگی ها و خصوصیات مذکور، می توان به اهمیت تولید و ساخت برنامه های تلویزیونی پی برد و فهمید که حکومت های عصر حاضر، چرا و به چه علت بودجه های فراوانی برای ارایه ی برنامه ی مختلف تلویزیونی صرف میکنند و همچنین علت تاسیس پی در پی شبکه های گوناگون تلویزیونی به دست خواهد آمد.

کتاب "فن برنامه‌سازی تلویزیونی" نوشته "جرالد میلرسون" در صدد این است تا با آموزش فنون ساخت برنامه های تلویزیونی راه های استفاده ی بهتر از این رسانه را ارایه دهد.

كتاب «فن برنامه‌سازی تلویزیونی» نوشته "جرالد میلرسون" در صدد است تا با آموزش فنون ساخت برنامه های تلویزیونی راه های استفاده ی بهتر از این رسانه را به مخاطب ارایه دهد.

به اعتقاد مترجم(مهدی رحیمیان)، تلویزیون به لحاظ نظری رسانه‌ای ارتباطی است كه نقشی ارزنده در پیشبرد اهداف یك جامعه دارد و در این باره مباحث مفصل و گسترده است ولی كم و بیش از دیدگاه‌های جامعه‌شناسی و ارتباطی مورد بررسی قرار گرفته است. آنچه كمتر شكافته شده، اصول شیوه‌های عملی ساخت برنامه‌هایی است كه در مجموع اساس و پایه قدرت و توانایی این رسانه را تشكیل می‌دهند.

در این اثر به مباحثی چون مجتمع تلویزیونی، تلویزیون چگونه عمل می‌كند، دوربین تلویزیونی، دوربین خلاق، تركیب‌بندی تصویر، صحنه در تلویزیون، تركیب‌بندی تصویر، نور در تلویزیون، تدوین، صدا در تلویزیون، گریم، فیلم، نوار ویدئو، گرافیك در تلویزیون، سازماندهی تولید، خلاقیت در تولید برنامه و جلوه‌های بصری پرداخته شده است.

جرالد میلرسون مولف كتاب، از افرادی است كه سابقه طولانی در كار تهیه و ساخت برنامه‌های تلویزیونی دارد از این رو به چاپ این اثر همت گماشته است.

كتاب «فن برنامه‌های تلویزیونی» نوشته جرالد میلرسون با ترجمه مهدی رحیمیان در شمارگان 1500 نسخه و با قیمت 8000 تومان، منتشر شده است.


گروه کتاب تبیان - امیر مقیمی