تبیان، دستیار زندگی
در برخی از حوزه‌ها، باید ممیزی حداقلی اعمال شود، به‌ویژه در مباحث سیاسی و جناحی.‌ چرا باید در این حوزه ممیزی را به همان میزان داشته باشیم كه در حوزه دین داریم؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مشکلات نشر کتاب رفع می‌شود؟

دری

بهمن دری ، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: فعالیت‌هایی كه در چند روز اخیر انجام شده،‌ برای تسریع صدور مجوز كتاب بوده است و این روند ادامه خواهد داشت. طبق آیین‌نامه نشر، كتاب یا باید مجوز بگیرد،‌ یا مشكلاتی دارد و باید در تعامل با ناشر حل شود یا اینكه از نظر قوانین قابل انتشار نیست. در هرسه مورد، نتیجه باید به ناشر اعلام شود تا از بلاتكلیفی بیرون بیاید.

دری در گفت‌و‌گو با ایبنا، گفت: در برخی از موارد، ناشرخود با چند ماه تاخیر برای برطرف كردن مشكلات كتابش مراجعه می‌كند. البته عده ای این تاخیر را از جانب وزارت ارشاد می‌دانند كه درست نیست.

وی ادامه داد: چه بسا ناشر، اصلاحاتی را نیز روی كتاب انجام می‌دهد،‌ ولی مورد قبول مجموعه اداره كتاب قرار نمی‌گیرد كه در این زمینه در برخی از موارد، سلیقه گرایی نیز وجود دارد. البته این مساله با تشكیل هیات نظارت بر چاپ و نشر، خود به خود برطرف شده و دیگر یك شخص، سلیقه‌اش را اعمال نمی‌كند. این خرد جمعی است كه درباره كلیات نظر می‌دهد و با این كار مصادیق نیز در دل آن روشن می‌شوند. كتاب نباید برای یك‌سال در وزارت ارشاد و محل نشر معطل بماند.

دری افزود: در حال حاضر در حوزه دفاع مقدس كه از جمله آثار مورد حمایت جدی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است،‌ كتاب‌هایی برای سه یا چهار ماه معطل می‌شوند. در این زمینه به مركز تخصصی صدور مجوز و بررسی كتاب اعلام كرده ایم كه در این‌باره محدودیت زمانی خواهیم داشت. به این معنی كه باید در طول دو هفته به نتیجه برسند كه كتاب مجوز خواهد گرفت یا خیر. حتی در صورتی كه كتاب به بررسی بیشتر نیاز داشت، باید این را اعلام كنند و اگر هم اعلام نشد، به منزله تایید انتشار كتاب است.

با تشكیل هیات نظارت بر چاپ و نشر، خود به خود برطرف شده و دیگر یك شخص، سلیقه‌اش را اعمال نمی‌كند. این خرد جمعی است كه درباره كلیات نظر می‌دهد و با این كار مصادیق نیز در دل آن روشن می‌شوند

وی درباره اعتراض ناشران به نظر وزارت ارشاد درباره مجوز آثارشان نیز گفت: این حق را باید برای ناشر قایل باشیم كه بتواند به نظر كارشناسان ما اعتراض داشته باشد. ما قوانین را قبول داریم اما جلوگیری كامل از اعمال سلیقه ممكن نیست ‏و باید فضایی را برای ناشران ایجاد كنیم تا بتوانند اعتراض خود را اعلام كنند.

دری همچنین گفت: در برخی مواقع، مشكلات كتاب توسط خود ناشر رفع می‌شود و ما نیز در تعامل با ناشر مجوز انتشار كتاب را صادر خواهیم كرد. در صورتی كه حكم به عدم انتشار كتاب باشد، باید برای ما این حجیت ایجاد شود كه امكان انتشار این كتاب وجود ندارد. این اصل برای ما مهم است كه یك اثر فرهنگی بتواند مجوز بگیرد و به انتشار برسد. تنها چیزی كه مراقبت می‌كنیم، اجرای قانون است كه در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است.

وی همچنین افزود : در برخی از حوزه‌ها، باید ممیزی حداقلی اعمال شود، به‌ویژه در مباحث سیاسی و جناحی.‌ چرا باید در این حوزه ممیزی را به همان میزان داشته باشیم كه در حوزه دین داریم؟ ما چراغ راهنما داریم كه مقام معظم رهبری‌اند. در برخی موارد كه قانون مسایل را پیش بینی نكرده است، ما به ایشان مراجعه خواهیم كرد.

در برخی از حوزه‌ها، باید ممیزی حداقلی اعمال شود، به‌ویژه در مباحث سیاسی و جناحی.‌ چرا باید در این حوزه ممیزی را به همان میزان داشته باشیم كه در حوزه دین داریم؟

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح كرد: به هر روی، معتقدیم كتاب‌هایی كه مورد حمایت ما قرار می‌گیرند از جمله آثار حوزه دفاع مقدس، ‌دین، تاریخ معاصر انقلاب، كتاب‌های انقلاب اسلامی و حوزه كودك و نوجوان باید شرایطی را داشته باشند كه در زمان كوتاهی مجوز انتشارشان صادر شود.

وی گفت: كلیاتی را نیز برای هیات نظارت آماده كرده‌ایم كه پس از معرفی ایشان به شورای عالی انقلاب فرهنگی، برای تصویب به این نهاد فرهنگی ارائه خواهیم كرد. اسامی و سوابق هیات نظارت در حال آماده شدن است و طی روزهای آینده به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه خواهد شد.

دری درباره اداره كتاب نیز گفت: اداره كتاب حساسیت‌های زیادی را دارد و بر این اساس باید روش‌ها را اصلاح كنیم و زمان صدور مجوز‌ها را كاهش دهیم،‌ به‌ویژه درباره آثاری كه قرار است از حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برخوردار شوند.


گروه کتاب تبیان - محمد بیگدلی