تبیان، دستیار زندگی
در قسمت قبل به مطلب آموزش ، تنها راه پیشگیری پرداختیم. اینک در ادامه می خوانیم... براساس آمارهای جهانی، از هر 10 نفر آلوده به ویروس ایدز در جهان، 9 نفر از ناقل بودن خود بی‌اطلاع‌ اند. بنابراین پیشنهاد معاونت اجتماعی سازمان ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آزمایش ایدز قبل از ازدواج

در قسمت قبل به مطلب آموزش ، تنها راه پیشگیری  پرداختیم. اینک در ادامه می خوانیم...

براساس آمارهای جهانی، از هر 10 نفر آلوده به ویروس ایدز در جهان، 9 نفر از ناقل بودن خود بی‌اطلاع‌ اند. بنابراین پیشنهاد معاونت اجتماعی سازمان بهزیستی مبنی بر اجباری كردن آزمایش ایدز پیش از ازدواج بی‌جا نیست. اما از آنجا كه صحبت درباره بیماری ایدز در ایران هنوز تابوست، مسئولان درباره اجباری كردن این آزمون اختلاف‌ نظر دارند. وزارت بهداشت، كمیته مبارزه با ایدز و سازمان انتقال خون به‌ شدت با این اقدام مخالفت كرده‌اند و این كار را فاقد ارزش علمی و اجتماعی می ‌دانند.

دكتر گویا، رئیس مركز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت، می ‌گوید: «تست قبل از ازدواج ایدز در هیچ‌ جای دنیا انجام نمی‌شود. ما باید سطح آموزش همگانی را به‌ حدی برسانیم كه افراد با سابقه رفتارهای پرخطر داوطلبانه برای آزمایش ایدز مراجعه كنند.»

گروهی از مخالفان هزینه سنگین این قبیل آزمون‌ها را علت مخالفت خود ذكر می‌ كنند و گروهی دیگر بار روانی تحمیل ‌شده بر زوج‌ها را. اما شاید با رایگان كردن آزمایش ایدز قبل از ازدواج و محرمانه نگه‌ داشتن نتایج بتوان از بار روانی این اقدام كاست.

گاه برای تشخیص قطعی ایدز، انجام سه نوبت آزمایش جداگانه لازم است، زیرا این آزمون موارد مثبت و منفی كاذب زیادی دارد. از زمانی كه ویروس وارد بدن فرد می‌شود تا هنگامی كه نتیجه آزمون مثبت شود فاصله وجود دارد. ممكن است این فاصله شش هفته تا شش ماه باشد. در موارد نادر، این زمان تا حدود شانزده ماه است. به این مرحله، مرحله پنجره می ‌گویند. در مرحله پنجره، فرد آلوده و آلوده ‌كننده است، ولی نتیجه آزمایش او به‌ طور كاذب منفی می‌ شود. بنابراین داشتن یك تست منفی به معنای آلوده نبودن به ویروس HIV نیست. این روند ممكن است یك سال طول بكشد. در این صورت خانواده‌ها باید تا زمان مشخص شدن نتیجه قطعی در انتظار بمانند.

در حال‌ حاضر انجام آزمون‌های تشخیصی برای تالاسمی و بیماری‌های آمیزشی و نیز اعتیاد به مواد مخدر برای ازدواج ضروری است و زوج‌های جوان باید برای ازدواج قانونی نتیجه این آزمایش‌ها را به دفتر ثبت ازدواج ارائه دهند. اما انجام آزمایش تشخیص ایدز برای ازدواج اجباری نیست و زوجین می ‌توانند داوطلبانه با تقبل هزینه‌ها این آزمون را انجام دهند.

منبع: HTTP://WWW.ZANAN.CO.IR


لینک های مرتبط

تاریخچه ظهور ایدز

ایدز، سرماخوردگی تا مرگ

راه های انتقال ، در هاله ای از ابهام و شرم

اپیدمی ایدز

ایدز و رفتارهای پرخطر

زنان ، قربانیان خاموش

ایدز و محرومیت از حقوق اجتماعی

همه چیز درباره ایدز ، علائم، مراحل و راههای پیشگیری

ایدز و راه های درمان آن

پرسش از پزشک تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.