تبیان، دستیار زندگی
در منظر اول به این حكومت، تنها به عنوان آرمانی دوردست كه باید در انتظار تحقق آن بود نگریسته میشود، آرمانی كه با وضع موجود ما نسبتی نداشته و هیچ تاثیری هم در واقعیتهای جاری جامعه ندارد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جامعه موعود، الگوی جامعه موجود

عدالت

حكومت جهانی موعود،  را از دو منظر می توان مورد مطالعه قرار داد:

در منظر اول به این حكومت، تنها به عنوان آرمانی دوردست كه باید در انتظار تحقق آن بود نگریسته میشود، آرمانی كه با وضع موجود ما نسبتی نداشته و هیچ تاثیری هم در واقعیتهای جاری جامعه ندارد.

اما در منظر دوم ، این حكومت - با همه ویژگیهای آرمانی آن - نه تنها به عنوان غایت آمال بشر و نهایت آرزوی عدالت خواهان بلكه به عنوان الگوی واقعی برای سامان بخشیدن به وضع موجود و هدفی عینی كه می تواند حركتهای اجتماعی ما را جهت بخشد ؛ قابل مطالعه است . اگر چه تحقق كامل این آرمان جز به دست با كفایت بنده برگزیده خدا حضرت ولی الله الاعظم ، ارواحناله الفداء، میسر نیست.

حضرت آیت الله خامنه ای ، رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانی، ضمن اشاره به ضرورت «اهتمام به مساله عدالت اجتماعی در كشور» و لزوم مقابله با«طبقه بهره‌مندان از پولهای حرام » و«مرفهان بی درد» به نكته مهمی اشاره كردند كه توجه به آن می تواند ما را در ارایه تصویری روشن از منظر دوم یاری دهد.

ایشان در سخنان خود موضوع «عدالت گستری» و«قسط آفرینی» را كه در روایات اسلامی ، به عنوان یكی از شاخصه های مهم انقلاب مهدوی بدان اشاره شده، بررسی كرده و توجه به این موضوع را در همه برنامه های نظام اسلامی ضروری دانسته اند:

نظام اسلامی ، نظام عدالت است . شما كه آرزومند و مشتاق ظهور خورشید مهدویت در آخرالزمان هستید و الان حدود هزار و دویست سال است كه ملت اسلام و شیعه در انتظار ظهور مهدی موعود عجل الله تعالی فرجه الشریف و جعلناالله فداه است ، چه خصوصیتی برای آن بزرگوار ذكر می كنید؟ «الذی یملاء الله به الارض قسطا و عدلا» نمی گویید كه«یملاء الله به الارض دینا». این نكته خیلی مهمی است. چرا به این نكته توجه نمی كنیم ؟

در محیط قسط و عدل است كه انسانها می توانند رشد كنند. به مقامات عالی بشری برسند و كمال انسانی خود را به دست بیاورند. قسط و عدل ، یك مقدمه واجب برای كمال نهایی انسان است . چطور می شود به این قضیه بیاعتنایی كرد؟!

اگرچه قسط و عدل متعلق به دین است اما هزار سال است كه امت اسلامی برای قسط و عدل دعا می كند و این نظام اسلامی كه به وجود آمده است ؛ اولین كارش اجرای قسط و عدل است.

قسط و عدل، واجب ترین كارهاست. ما رفاه را هم برای قسط و عدل می خواهیم . كارهای گوناگون ، مبارزه ، جنگ ، سازندگی و توسعه را برای قسط و عدل میخواهیم . برای این كه در جامعه عدالت برقرار شود، همه بتوانند از خیرات جامعه استفاده کنند و عده ای محروم و مظلوم واقع نشوند. در محیط قسط و عدل است كه انسانها می توانند رشد كنند. به مقامات عالی بشری برسند و كمال انسانی خود را به دست بیاورند. قسط و عدل ، یك مقدمه واجب برای كمال نهایی انسان است . چطور می شود به این قضیه بیاعتنایی كرد!؟

واگذاری سهام عدالت امروز آغاز می شود

جان كلام رهبر انقلاب در سخنان یاد شده این است كه ما نباید به فرهنگ مهدویت و انتظار، با همه مشخصه هایی كه در روایات ما برای آن برشمرده شده است ، به عنوان مجموعه معارفی كه فقط ترسیم كننده وضعیت آینده جهان هستند و هیچ نسبتی با وضعیت كنونی مسلمانان ندارند، نگاه كنیم ، بلكه باید این فرهنگ را در تمام عرصه‌های اجتماعی ، فرهنگی ، سیاسی و اقتصادی جامعه خود جاری و ساری بدانیم و در پی آن باشیم كه ویژگیهای ذكر شده برای جامعه موعود را، تا آن جا كه در توان داریم ، در جامعه خود پیاده كنیم و اگر فعلا توفیق دستیابی به جامعه موعود را نداریم ، لااقل با الگو قرار دادن آن ، جامعه مطلوب را بنیان نهیم .

نظام اسلامی ، نظام عدالت است . شما كه آرزومند و مشتاق ظهور خورشید مهدویت در آخرالزمان هستید و الان حدود هزار و دویست سال است كه ملت اسلام و شیعه در انتظار ظهور مهدی موعود عجل الله تعالی فرجه الشریف و جعلناالله فداه است ، چه خصوصیتی برای آن بزرگوار ذكر می كنید؟ «الذی یملاء الله به الارض قسطا و عدلا» نمی گویید كه«یملاء الله به الارض دینا».

چنانكه امام راحل است ، قدس سره ، نیز به این موضوع اشاره كرده و می فرماید:

هم‌ اکنون عالم پر از ظلم است ، شما یك نقطه هستید در عالم ، عالم پر ازظلم است ، ما بتوانیم جلوی ظلم را بگیریم ، باید بگیریم ، تكلیفمان است .

اگر الگوپذیری از قیام عدالت گستر مهدی موعود، علیه السلام ، در جامعه اسلامی ما، به صورت یك فرهنگ درآید و همه دست اندركاران نظام اسلامی خود را موظف به شناخت ویژگیهای دولت كریمه آخرین ذخیره الهی بدانند و سعی كنند كه زندگی فردی و فعالیت اجتماعی خود را بر آن ویژگیها منطبق سازند؛ آن وقت است كه معنای واقعی انتظار فرج تحقق می یابد، زیرا ما وقتی می توانیم خود را منتظر واقعی بدانیم كه در عمل به آرمانهایی كه تحقق آنها را انتظار میكشیم پایبند باشیم.

تنظیم : موسوی - گروه دین و اندیشه تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.