تبیان، دستیار زندگی
گفتگوی خبرنگار مركز خبر حوزه با تعدادی از علما و فضلای حاضر در حلقه درس خارج آیت الله مظاهری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گزارشی از درس خارج آیت‌الله العظمی مظاهری در اصفهان

درس خارج آیت الله مظاهری

گفتگوی خبرنگار مركز خبر حوزه با تعدادی از علما و فضلای حاضر در حلقه درس خارج آیت الله مظاهری

آن?چه در پی می آید، گفتگوی خبرنگار مركز خبر حوزه با تعدادی از علما و فضلای حاضر در حلقه درس خارج آیت الله مظاهری است که نوآوری و خلاقیت در فقه و اصول را از علل مهم کثرت شاگردان ایشان می دانند.

آیت الله مهدوی یکی از علمای حوزه علمیه اصفهان سالهاست که پس از تدریس درس خارج به همراه شاگردان خود در درس حضرت آیت الله مظاهری شرکت می نماید، وی با اشاره به چگونگی حضور حضرت آیت الله مظاهری در اصفهان گفت: پس از رحلت مرحوم آیت الله صافی، خلاء و کمبودی در حوزه علمیه اصفهان احساس شد و لذا تصمیم گرفته شد یکی از شخصیت های حوزه علمیه قم را جهت حضور در اصفهان دعوت کنیم که طی نامه ای درخواست حضور حضرت آیت الله مظاهری به مقام معظم رهبری ارسال شود، معظم‌له نیز پس از مطالعه آن را برای آیت الله مظاهری ارسال می نمایند.

وی افزود: حضرت آیت الله مظاهری پس از مطرح کردن چند درخواست از مقام معظم رهبری، از قم به اصفهان هجرت نمود و از همان زمان شور و شوق و تحولی در حوزه ایجاد شد.

آیت الله مهدوی گفت: با استقلال حوزه علمیه اصفهان رشد علمی در این حوزه و میزان جذب طلاب افزایش یافت.

عضو مجلس خبرگان رهبری به ویژگی های درس خارج آیت الله العظمی مظاهری اشاره کرد و اظهار داشت: ایشان در استفاده از مبانی اصولی در فقه بسیار موفق می باشند و قدرت بیان بسیار خوبی دارند.

حجت الاسلام محسن مظاهری یکی از شاگردان درس خارج حضرت آیت الله مظاهری گفت: از ویژگی های درس ایشان نوآوری و خلاقیت در روایات و بیان احکام و مسائل است بگونه ای که مقتضیات زمان و مکان و بکاربردن مباحث فقهی، آن هم با رویکرد اخلاقی را لحاظ می نمایند.

وی افزود: بعضی از مسائل را ایشان سالبه به انتفاع موضوع می دانند، قول و روش حضرات آیات بروجردی، داماد و امام خمینی (ره) را بسیار لحاظ می کنند.

پاسخ به 20 هزار سئوال شرعی

حجت الاسلام محسن مظاهری گفت: عقل عرفی ایشان بسیار خوب است، ارتباط با مردم و ملاقات عمومی در این دفتر برقراراست و نزدیک به 20 هزار پاسخ به سئوالات شرعی از ایشان موجود است.

وی افزود: ایشان با تبیین شفاف مباحث و بیان قول آخوند و اقوال علماء استنباط خود را نیز اعلام می کنند و بسیار نسبت به علمای گذشته احترام قائل هستند.

حجت الاسلام مولایی یکی دیگر از شاگردان آیت الله مظاهری مهمترین ویژگی درس ایشان را ارائه مطالب به زبان بسیار ساده، سلیس و روان عنوان کرده، بگونه ای که هرگز مطالب علمی را بصورت دشوار بیان نمی کنند بطوری‌که این مباحث برای طلاب ورودی سال اول به درس ایشان قابل درک و فهم است.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه ایشان از محضر مرحوم آیت الله داماد و امام خمینی (ره) بهره مند گردیده همین امر در تبیین و بیان مسائل فقهی و اصول بسیار کارساز است.

حجت الاسلام مولایی با اشاره به اجرای طرح علمی پژوهشی بر درس خارج حضرت آیت الله مظاهری اظهار داشت: طلاب در سه سال اول ورود به درس خارج ایشان پس از گزینش از سوی مرکز آموزش تخصصی حوزه در قالب گروه‌های پنج نفره زیر نظر اساتید راهنما در کنار درس به بحث نیز می پردازند.

وی افزود: این افراد ملزم هستند تقریر درس را داشته و به استاد راهنما ارائه نمایند، البته این افراد از سوی مرکز آموزش نیز شهریه ماهانه دریافت می کنند.

رونق‌بخش حوزه اصفهان

یکی دیگر از شاگردان ایشان با بیان اینکه از همان ابتدا در درس فقه و اصول حضرت آیت الله مظاهری شرکت دارم و در مدرسه صدر بازار  به تدریس درس فقه و اصول مشغول هستم، اظهارداشت: درس ایشان رونق حوزه را به دنبال داشته است و بسیاری از فضلا و طلاب علاقه مند شرکت در درس ایشان هستند.

حجت الاسلام و المسلمین محمد شاکران افزود: ابتکار در فقه و اصول بهترین ویژگی درس ایشان است بگونه ای که در درس دیگر علما کمتر نمایان است.

وی ادامه داد:باید طلبه ها قدر بدانند و از این فرصت ها که همیشه در حوزه نیست، بهره ببرند.

حجت الاسلام احمد رستمی نیز یکی دیگر از شاگردان حضرت آیت‌الله مظاهری که نزدیک به شش سال در دروس آیت الله مظاهری شرکت می کند، گفت: مساله نظم یکی از ویژگی های حضرت آیت الله مظاهری می باشد که برای همه اسوه می باشند.

وی افزود: ایشان مسائل را گاهی از مواقع توام با مسائل اخلاقی بیان می کنند و همین ذکر مسائل اخلاقی در مسائل علمی، خیلی موثر واقع می شود.

حجت الاسلام رستمی ادامه داد: حضرت استاد در مسائل فقهی و اصولی ما را با مشارب بزرگان مخصوصا مشرب حضرت امام خمینی (ره) و حضرت آیت الله بروجردی و حضرت آیت الله محقق داماد آشنا می‌کنند و این بسیار مهم است.

درس خارج آیت الله مظاهری
نوآوری‌های حضرت آیت‌الله مظاهری

وی بیان آیت الله مظاهری را بسیار شیوا و سلیس عنوان کرد و گفت:  مطالب بسیار مشکل را بعضا در قالب الفاظ شیرین و شیوا بیان می کنند که انسان وقتی به کتاب کفایه مراجعه  می کند متوجه می شود که مطالب سخت را چطور استاد خیلی راحت و روان به ما متعلمین ارائه می دهند.

وی با بیان اینکه نوآوری های ایشان در مبحث فقه و اصول حائز اهمیت است، اظهار داشت: ایشان حجیت بر قطع را ذاتی ندانسته و در چندین مرحله اثبات کرده اند که حجیت قطع اعتباری است، در حالیکه مرحوم شیخ در رسائل و آخوند در کفایه و تمام بزرگان قائل هستند که حجیت قطع ذاتی است،

حجت‌الاسلام رستمی  افزود: یکی دیگر از نوآوری ایشان این است که مشهور بزرگان تمام اصول عملیه را یک سلسله قواعد و اصول تعبدیه می دانند، ولی حضرت استاد این اصول عملیه را اصول عملیه عقلائه می دانند.

ضرورت حضور علما در استان‌ها

وی با اشاره به حضور علما در حوزه های علمیه شهرستان ها، اظهار داشت: بزرگان از حالت اجتماع در حوزه علمیه قم بکاهند و در استان ها استقرار پیدا کنند، زیرا این اقدام منافع بسیار زیادی دارد.

وی افزود: رونق دادن به مساجد، احیای مدارس علمیه،تشکیل مرکز مدیریت و تاسیس موسسات و مراکز تخصصی از جمله اقداماتی است که به واسطه حضور حضرت آیت الله مظاهری در اصفهان صورت گرفته است.

پانزده سال تدریس در قالب نرم‌افزارهای مختلف

آقای رعنایی مسئول پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله مظاهری نیز به موضوع انتشار دروس خارج فقه و اصول ایشان اشاره کرد و گفت: آیت الله مظاهری از  سال 1374 در  اصفهان درس خارج را با موضوع نماز آغاز کرد و سپس ولایت فقیه را مطرح کرد و پس از آن به موضوع معاملات پرداخت.

وی افزود: موضوع قضا و طهارت از دیگر مباحث مطرح شده در درس ایشان می باشد.

رعنایی با بیان اینکه در باب نماز هیچ کتاب و یا نرم افزاری منتشر نشده است، اظهار داشت: درس های ایشان درخصوص ولایت فقیه در کتابی با عنوان فقه الولایه والحکومت الاسلامیه که تقریرات حجت الاسلام و المسلمین هادی زاده یکی از شاگردان ایشان می باشد  از سوی مرکز فرهنگی تحقیقاتی الزهرا به زبان عربی منتشر شده و نرم افزار آن نیز تدوین شده است.

وی افزود: کل دروس معامالات نیز که نزدیک به 500 جلسه می باشد و همچنین دروس قضا به صورت صوت و متن در بسته های نرم افزاری تولید شده است.

رعنایی با بیان اینکه دوره چهارم درس اصول توسط آیت الله مظاهری ارائه می شود، گفت:  یک دوره این درس درباره مباحث الفاظ در 264 جلسه به صورت صوت و متن به صورت یک بسته نرم افزاری ارائه شده است.

وی با اشاره به یک دوره قواعد فقهی در 307 جلسه اظهار داشت: مجموعاً دو بسته نرم افزار فقهی و سه بسته اصولی تولید و یا در حال تولید می باشد.

رعنایی گفت: حضرت آیت الله مظاهری دروسی را که ارائه می دهند، مکتوب می‌کنند و امید است که نوشته های ایشان بزودی منتشر شود البته تمام دروس ایشان در سایت قرار می گیرد.

نرم‌افزار صفای دل

مدیر اجرایی مرکز فرهنگی مطالعاتی الزهرا (سلام الله علیها) با اشاره به تدریس درس اخلاق بجای درس اصول در روز چهارشنبه اظهار داشت: این درس اخلاق در حوزه بسیار مورد استقبال است و لذا نرم افزاری با عنوان صفای دل در دو بسته تاکنون انتشار یافته است.

رعنایی با بیان اینکه حضرت آیت الله مظاهری برای مردم در مسجد حکیم درس اخلاق و در مسجد امیرالمومنین (علیه السلام) تفسیر قرآن دارند، گفت: به دنبال انتشار این مطالب نیز هستیم.