تبیان، دستیار زندگی
راهنمای سفر به ارومیه- قسمت سوم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یک سفر با نمک!

راهنمای گردش و اقامت در ارومیه (قسمت سوم)

قسمت اول و دوم این مطلب را اینجا و اینجا بخوانید

ارومیه

چشم به راه آسمان

گذارتان که به ارومیه افتاد، یادتان باشد که تماشای پرنده ها و صخره های اطراف دریاچه ارومیه را از دست ندهید. آنها می توانند دیدنی ترین بخش سفر شما باشند.

پرندگان دریاچه: اواخر شهریور و اواسط مهرماه یکی از مناسب ترین ماه های سال برای تماشای طبیعت دریاچه ارومیه است، چون علاوه بر پرندگانی که به طور معمول می توان در اطراف دریاچه دید، پرنده های مهاجر هم مشغول عبور از این منطقه اند و حدود دو هفته در اطراف دریاچه ساکن می شوند.

اردک مرمری، اردک سرسفید، حاجی لک لک، آکراس سیاه کفچه نوک، پلیکان سفید و فلامینگو از پرندگانی هستند که در این وقت سال حتما آنها را خواهید دید اما خروس گلی سینه سیاه را تنها در دریاچه و تالاب های اطرافش خواهید دید؛ پرنده های که از نمونه های نادر تالاب های ایران است. اما با وجود این در چند ماه اخیر به دلیل خشکی و شوری بیش از حد دریاچه تعداد این پرنده ها در دریاچه خیلی کم شده و فلامینگوهایی که در دریاچه به تعداد زیاد قابل مشاهده بودند. دریاچه را تقریبا ترک کرده اند.

ارومیه

کاظم داشی: بعد از شنا می توانید سراغ تماشای شبه جزیره کاظم داشی بروید. قبل از غروب زمان مناسبی برای رفتن به کاظم داشی است. داخل این شبه جزیره قلعه ای صخره ای است با محوطه دیدنی که بعضی مردم ارومیه در زبان ترکی به آنجا قرخلار (40 تن) می گویند.

راه شوسه ای به عرض 60متر و طول تقریبا 500 متر از وسط دریاچه می گذرد که به دامنه کوه می رسد در سمت غربی کوه غار و دخمه ای به شکل گنبد وجود دارد که آب باران در وسط طاق آن جمع می شود؛ بعضی ها می گویند این دخمه، حمام ساکنان قدیمی این شبه جزیره منطقه بوده می توانید برای تماشای این منطقه حدود نیم ساعت وقت بگذارید.

ارومیه

شنا در نمک

برای شنا در شورترین دریاچه ایران، این ده توصیه را حتما بخوانید:

- بهتر است عصرها را برای شنا در دریاچه انتخاب کنید، چون آب گرم تر و هوا خنک تر است.

- حتما برای شست و شوی بعد از شنا چند دبه آب بردارید، چون بعد از شنا تمام تن تان یک دست نمک خواهد شد.

- بهتر است موقع شنا در حد ممکن سرتان را زیر آب نکنید، چون حتی یک قطره از این آب که وارد چشم شود، به شدت اذیت تان می کند.

- وقت شنا کردن سعی کنید پایتان را زمین نگذارید، چون در بعضی نقاط دریاچه بلورهای نمک بسیار تیز است.

- موقع شنا که وارد دریاچه شدید حتما یکی دو خیار با خودتان بردارید، چون هم می توانید به چشم بمالید و هم در شوری وسط آب، گازی به آنها بزنید!

- بهتر است به خصوص در موقع ظهر، زیاد در آب نمانید، چون نمک زیاد آب، آفتاب سوختگی تن تان را بیشتر می کند.

- اگر نمی خواهید موقع شنا یا پیاده روی کنار دریاچه پوست صورت تان بسوزد، کرم ضد آفتاب را هم فراموش نکنید.

- اگر قصد لجن مالی را دارید، حدود نیم ساعت برای این کار کافی است.

- حتما همراه خود هندوانه و خربزه بردارید، چون بعد از شنا در آب شور، این میوه های آبدار و شیرین بیشتر از هر چیزی مزه می دهند.

- بهتر است قبل از شنا غذای سبک بخورید تا احتمالا دچار دل درد نشوید.

ارومیه

درمانگاهی از نمک

نمک و لجن دریاچه به خاطر املاحی مثل کلر ید سدیم، کلرید کلسیم و ترکیب های مواد معدنی هم ضد عفونی کننده است و هم برای درمان بیماری های مفصلی توصیه می شود.

اگر بیماری پوستی، آسم با انواع سیتوزمت دارند می توانید خود را زیر لجن و نمک های دفن کنید. اما شفا بخشی دریاچه فقط از آب و املاحش نیست، قدم زدن کنار دریاچه و تنفس هوای اطراف آن را هم برای کسانی که افسردگی یا بیماری های عصبی دارید تجویز می کنند.

چه بخریم؟

نقل: نقل یا شکر پنیر مشهورترین سوغاتی ارومیه است؛ مخصوصا نقل های گردویی و خلال بادام کوچک و بزرگ. قیمت ها از 1500 تومان شروع شده و بسته به وزن بسته های نقل، قیمت ها بالا می رود. بیشتر نقل فروشی های ارومیه در خیابان فرهنگیان است. نقل فروشی قاسمی یکی از بهترین نقل ها را دارد، حتی شهرت این خیابان به نقل قاسمی است در ارومیه از هر کسی بپرسید، نشانی این نقل فروشی را بلد است.

ارومیه

حلوا: غیر از نقل، حلوای ارومیه هم بسیار معروف است. گردویی، هویج و انواع دیگر که در بسته بندی های مختلف آماده است. قیمت این حلواها هم از یک هزار و 500 تومان شروع می شود، اما همه چیز بستگی به بسته بندی دارد. البته حلوای گردو معمولا 300 تا 400 تومان از حلوای هویج گران تر است. این حلوا فروشی ها بیشتر در خیابان امام (ره) فرهنگیان و اول جاده دریا قرار دارند/ اگر تا به حال طعم این حلواها را نچشیده اید، معمولا دکان دارها با کف گیر ذره ای حلوا برداشته و کف دست شما می گذارند تا امتحان کنید.

ادویه: وقت خرید در بازار حتما به راسته ادویه به فروشی ها سری بزنید و سراغ دکان آقای وضوحی را بگیرید. همه بازار این پدر و پسر را می شناسند. در ورودی دکان هم تابلوی کوچکی وجود دارد که رویش نوشته گیاهان دارویی وضوحی، این پدر و پسر تجربه زیادی در مورد خواص گیاهان دارویی دارند و اگر مشکل با بیماری دارید می توانید از راهنمایی های موثر آنها برای مصر داروهای گیاهی استفاده کنید.

سیب و انگور: اگر به پیشنهاد ما شهریور ماه به ارومیه آماده اید، بهترین زمان سرزدن به تاکستان ها و باغ های سیب ارومیه است. کافی است سوار ماشین شوید و از شهر خارج شوید و به طرف جاده مهاباد، جاده قاسملو جاده نازلو و جاده امامزاده بروید. بهترین گزینه برای دیدن باغ های انگور و سیب جاده ای به نام رشکان و مکانی به نام کشتیبان است می توانید از باغدارها انگورهای خوبی را که کنار جاده می فروشند، با قیمت حدود 300 تا 400 تومان بخرید.

ارومیه

عرق بید مشک: برای اهالی این شهر چیز عجیبی نیست که قدم به قدم و مقابل در باغ هر کلبه کوچک جاده های اطراف شهر، دیگ های بزرگی است که خانواده باغدارها مشغول پختن رب یا گرفتن عرقیانی مثل بیدمشک بارنج بویه و نعناع هستند. دیدن این مناظر و بوییدن این گیاهان بسیار جذاب و دیدنی است. یک کیلو رب مرغوب را به قیمت سه هزار تومان و یک شیشه عرق بید مشک  را بین دو تا سه هزار تومان می توانید بخرید.

«دربند» و گنبد

قبل از آنکه سفرتان را در ارومیه به پایان ببرید، حتما سری به دو نقطه دیدنی در داخل و خارج این شهر بزنید.

مقبره یا برج سه گنبد: صبح زمان مناسبی برای تماشای اینجاست، برج سه گنبد یکی از بناهای معروف ارومیه است و در مسیر پیاده رویی که ما توصیه کرده ایم، قرار ندارد.

برج سه گنبد یک بنای آرامگاهی است که در جنوب شرقی شهر و در یکی از کوچه های منشعب از خیابان استاد برزگر قرار گرفته است. این بنادر قرن ششم هجری ساخته شده و در ورودی آن سه کتیبه به خط کوفی باقی مانده است. حدود یک ربع برای بازدید از بنا  کافی است، چون باید از بیرون این بنا را تماشا کنید ممکن است بعد از صحبت با نگهبان او برای بازدید از داخل گنبدهای برای تان پله بگذارد.

بند: باقی روز را می توانید به تفرجگاه بند، سد، کوه سیر و کلیسای سیر در خارج از شهر بروید. بند یکی از معروف ترین ییلاق های ارومیه است که مردم شهر هم تعطیلات آخر هفته را آنجا می گذرانند.


گروه گردشگری تبیان- الهام مرادی

منبع: سرزمین من