تبیان، دستیار زندگی
كارور هر چه تلاش كرد و خودش را به آب و آتش زد تا بتواند لااقل كمی آب برای رفع تشنگی نیروهایش تهیه كند، موفق نشد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قسم به صف شدگان

قسم به صف شدگان

مجموعه خاطراتی از شهیدان جنوب شرق استان تهران و شناخت‌نامه آنان به كوشش مریم سادات ذكریایی در قالب كتاب "قسم به صف شدگان" تدوین و به چاپ رسیده است.

به گزارش ایبنا، خاطرات كوتاهی از 90 شهید جنوب شرق استان تهران، در این اثر جای داده شده‌اند كه از جمله آن‌ها می‌توان به شهیدان "مصطفی اردستانی"، "علی قمی"، "محمدرضا كارور" و "سعید مهتدی جعفری" اشاره كرد.

در صفحه 15 كتاب "قسم به صف شدگان" درباره شهید كارور می‌خوانیم: "بچه‌ها محاصره شده بودند و راه به جایی نداشتند. ارتباط هم قطع شده بود... كارور هر چه تلاش كرد و خودش را به آب و آتش زد تا بتواند لااقل كمی آب برای رفع تشنگی نیروهایش تهیه كند، موفق نشد...

در همین لحظه، بچه‌ها كارور را دیدند كه با قدم‌های استوار به طرف تپه‌های بازی دراز می‌رود. تیمم كرد و روی یكی از تپه‌ها ایستاد. تكبیرةالاحرام را با صدای بلند گفت و شروع كرد به نماز خواندن... نمازش كه تمام شد، دست‌هایش را بالای سرش برد و چشم‌هایش را بست. نمی‌دانم كه چگونه دعا كرد كه در همان لحظه، صدای الله اكبر و فریاد شادی بچه‌ها به گوش رسید. باران، نم نم شروع به باریدن كرد."

شناخت‌نامه شهیدان جنوب شرق استان تهران، شامل نام و نام خانوادگی، نام پدر، تاریخ تولد و تاریخ و محل شهادت در انتهای این اثر منتشر شده‌‌ است.

كتاب "قسم به صف شدگان" در  176 صفحه، با شمارگان 2200 نسخه و بهای 26.500 ریال وارد بازار نشر شده است.

شهید کهتری

دست‌نوشته‌های شهید کهتری

همچنین، به زودی متن كامل یادداشت‌های روزانه شهید حسین كهتری در قالب كتاب منتشر خواهد شد. وی در جبهه‌های عملیات‌هاى مهم جنگ، به عنوان دیده‌بان حضور فعالی داشته است.

یادداشت‌های روزانه شهید حسین كهتری از شروع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران در سال 59 آغاز شده و تا زمان شهادت وی در سال 67 ادامه دارند. بخشی از این یادداشت‌ها پیش از این در قالب كتاب "سفر" به چاپ رسیده و اكنون متن كامل آن‌ها به كوشش جانمراد احمدی و با تصاویری از شهید كهتری كتاب شده است.

این اثر در 8 فصل با عناوین "از آغاز جنگ تا عملیات شیاكو"، "آزادسازی خرمشهر تا پاسگاه زید"، "والفجر 4 تا عملیات بدر"،‌ "بمباران شهر تا عملیات ایذایی"، "عملیات‌های غرب تا والفجر 9"، "از كارخانه نمك تا كربلای 4"،‌ "شیمیایی شدن" و "پذیرش قطعنامه تا پرواز" تنظیم شده است.

حسین كهتری، سال 1342 در كاشان به دنیا آمد. پس از سال‌ها حضور در دفاع مقدس،‌ بارها زخمی شد و سرانجام به علت جراحات ناشى از بمباران شیمیایى ارتش متجاوز صدام در سن 25 سالگی در بیمارستانی در آلمان به‏ شهادت رسید.

وی در جبهه‌های عملیات‌هاى مهم جنگ، به عنوان دیده‌بان، حضور فعالی داشت و خاطرات خود را تا چند هفته قبل از شهادت به صورت روزانه می‌نوشت.

كتاب یادداشت‌های روزانه شهید كهتری،‌ به زودی و در 700 صفحه چاپ و منتشر می‌شود.


گروه کتاب تبیان - محمد بیگدلی