تبیان، دستیار زندگی
ریشه و اساس بیماری وسواس، ناتوانی فكری است، لذا در انحصار ملت خاصی نیست و در هرجامعه‌ای بر اساس آداب و سنن، به نوعی ظهور و بروز می‌كند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راه‌های درمان وسواس

وسواس

كتاب «وسواس(شناخت و راه‌های درمان وسواس)» تالیف علی‌محمد حیدری نراقی به چاپ پنجم رسید. این كتاب بیماری وسواس را از دیدگاه اسلام و در قالب چند داستان و حكایت بررسی می‌كند.

به گزارش ایبنا، بشر از ابتدا طالب سعادت و خوشبختی و در مقابل، از بدبختی و شقاوت، گریزان بوده است. همه مردم مایلند خوشبخت و سعادتمند باشند، اما مشكل بزرگ و اساسی همین انسان، عدم شناخت اصل سعادت است كه در طول قرن‌های متمادی، متفكران و دانشمندان، مطالعات و پژوهش‌های خود را بر محور شناخت و تبیین این اصل كلی متمركز كرده و كتاب‌هایی را به رشته تحریر درآورده‌اند.

اسلام، سعادت، كرامت، بزرگ‌منشی و خوشبختی انسان را بر پایه آموزه‌های تعالیم اسلامی دانسته و یكی از راه‌های رسیدن به آن مقام را استفاده بهینه از ساعات عمر و زندگی می‌داند، لیكن فردی كه گرفتار وسواس می‌شود، عمر خود را در راه‌های باطل و بی‌‌فایده گذرانده و این سرمایه عظیم را از دست داده است.

همان‌طور كه انسان‌ها از نظر ظاهر متفاوتند، از جنبه‌های روحی و فكری نیز با یكدیگر تفاوت‌های فراوانی دارند. اگر افراد متعادل و غیر متعادل در دو قطب باشند، سایر افراد بین این دو قطب قرار می‌گیرند، با این تفاوت كه برخی به قطب متعادل و بعضی به قطب غیر متعادل تمایل خواهند داشت.

بیماری وسواس این‌طور آغاز می‌شود كه شخص پس از انجام عملی، احساس می‌كند كه تفكر خاصی او را رنج می‌دهد و او نمی‌تواند در برابر آن ایستادگی كند. با این كه به نارسایی و پوچ بودن آن فكر اعتقاد كامل دارد، اما در اثر ناتوانی و ضعف فكری تسلیم آن می‌شود

در زندگی اجتماعی به افرادی برخورد می‌كنیم كه در انجام كارها بدون این كه آن فعل را در نظر بگیرند، زود تصمیم می‌گیرند؛ این گونه افراد عجول، همیشه در مسایل و حوادث، سطح قضایا را لمس می‌كنند و به عواقب و لوازم آنها توجهی ندارند.

در برابر این افراد، گروه دیگری قرار دارند كه نمی‌توانند تصمیم بگیرند، حتی در عادی‌ترین كارهای روزمره، از اتخاذ تصمیم عاجز می‌مانند. تردید و شك كشنده‌ای آنان را رنج می‌دهد، هربار كه می‌خواهند تصمیم بگیرند افكار خاصی آنان را از تصمیم باز می‌دارد. این عده دچار بیماری خطرناك وسواس اند، این روحیه حتی در عادی‌ترین كارهای آنها نیز به چشم می‌خورد.

بیماری وسواس این‌طور آغاز می‌شود كه شخص پس از انجام عملی، احساس می‌كند كه تفكر خاصی او را رنج می‌دهد و او نمی‌تواند در برابر آن ایستادگی كند. با این كه به نارسایی و پوچ بودن آن فكر اعتقاد كامل دارد، اما در اثر ناتوانی و ضعف فكری تسلیم آن می‌شود.

در ابتدا شخص وسواسی درك می‌كند كه رفتارش غیر عادی است، اما در مراحل بحرانی، این درك از او گرفته می‌شود و دیگران را افراد غیر عادی تلقی می‌كند

ریشه و اساس این بیماری، ناتوانی فكری است، لذا در انحصار ملت خاصی نیست و در هرجامعه‌ای بر اساس آداب و سنن، به نوعی ظهور و بروز می‌كند. علاوه بر این، در هر طبقه با توجه به خصوصیات صنفی به طرز خاصی آشكار می‌شود. برخی از دانشمندان در تالیف و تصنیف كتاب دچار وسواس می‌شوند. این گونه افراد با داشتن امكانات وسیع علمی، هرگز نمی‌توانند كتابی تالیف كنند.

این بیماری از ابتدایی‌ترین مرحله شروع می‌شود و به تدریج به مراحل خطرناكی می‌رسد، در برخی از موارد، كار وسواس آنچنان شدت می‌یابد كه همه افراد را «مسامحه كار» تشخیص می‌دهند و زندگی اجتماعی برایشان دشوار و سخت می‌شود. حملات این نیروی نامرئی در صورت عدم معالجه، همچنان توسعه می‌یابد و به مرحله حادی می‌رسد. در این مرحله برخی كارشان به جنون كشیده می‌شود.

در ابتدا شخص وسواسی درك می‌كند كه رفتارش غیر عادی است، اما در مراحل بحرانی، این درك از او گرفته می‌شود و دیگران را افراد غیر عادی تلقی می‌كند. زیان دیگری كه شخص وسواسی بدان دچار می‌شود، شك و تردید در سایر قسمت‌های زندگی اوست.

چاپ پنجم كتاب «وسواس (شناخت و راه‌های درمان وسواس)» در شمارگان 2000 نسخه، 200 صفحه و بهای 30000 ریال راهی بازار نشر شده است.


گروه کتاب تبیان - محمد بیگدلی