تبیان، دستیار زندگی
نحوه فعالیت و خدمات دهی کلینک های مثلثی ایران در مصاحبه با دکتر علی ملک زاده، سرپرست کلینیک مثلثی مرکز بهداشت غرب تهران فعالیت مبارزه با ایدز در کشورهای منطقه فارسی زبان، در بین قشرها و گروه های مختلف در جریان است. در این بخ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کلینک های مثلثی در ایران

نحوه فعالیت و خدمات دهی کلینک های مثلثی ایران در مصاحبه با دکتر علی ملک زاده، سرپرست کلینیک مثلثی مرکز بهداشت غرب تهران

فعالیت مبارزه با ایدز در کشورهای منطقه فارسی زبان، در بین قشرها و گروه های مختلف در جریان است. در این بخش ضمن ارج نهادن به کلیه فعالیت های شناخته شده و ناشناخته، به معرفی کلینک مثلثی و نحوه فعالیت آنها می پردازیم.

اولین کلینک های مثلثی در ایران در سال 2000 در کرمانشاه پایه ریزی شد، و با گذشت زمان جایگاه خود را به عنوان استانداردی برای کلینک های درمانی ایدز در ایران تثبیت می کند.

فعالیت این مراکز در قالب، آموزش، مشاوره، پیشگیری و درمان در سه بعد

1. بیماری های آمیزشی

2. اچ. آی. وی. - ایدز

3. مصرف مواد مخدر

تعریف شده است. به همین خاطر نیز کلینک های مثلثی نام گرفته اند.

دولت ایران بودجه ای را برای این نوع کلینیک ها در نظر گرفته، و تمامی هزینه های درمانی و انجام آزمایش افراد مراجعه کننده را در قالب بودجه می پردازد.

بنابراین کلیه خدمات این مراکز برای مراجعین به صورت مجانی و بدون دریافت هزینه انجام می پذیرد.

نکات جالب دیگر این مراکز، خدمات دهی به صورت هویت مخفی و یا ناشناس در صورت تمایل مراجعه کننده می باشد. به این معنی که داوطلب آزمایش نیازی به معرفی خود ندارد، و مجبور به افشای هویت خود نیست.

یکی از این درمانگاه ها، کلینیک مثلثی منطقه غرب تهران است، که از تابستان 2001 کار خود را آغاز کرده است.

در این کلینیک علاوه بر ارایه خدمات تعریف شده برای آن، به منظور حمایت مبتلایان از طرد شدگی و انزوا و ترغیب آنان برای مشارکت در فعالیتهای جمعی و اجتماعی برای اولین بار در ایران امکان گردهمایی بیماران و مبتلایان به HIV پدید آمد.

این گردهمایی ها که گردهمایی (PLWHA-PEOPLE LIVING WITH H. I. V/AIDS) نام گرفت، طوری طراحی شده اند که به صورت متنوع این گروه را به فعالیت های دسته جمعی ترغیب نماید.

از نمونه برنامه های آن کنسرت های موسیقی، جلسات بحث و گفتگو، سخنرانی و شعر خوانی، یادگیری کارهای هنری و دستی و کتاب خوانی است که همگی توسط خود مبتلایان و بیماران اجرا می شوند و گاهی نیز از متخصصین دعوت می شود، تا مطالب پزشکی و یا اجتماعی مفید، در رابطه با بیماری ایدز را برای این گروه ها ارائه کنند.

منبع : اینترنت

مطالب مرتبط

ایدز و راه های درمان آن

وحشتی به نام ایدز

پرسش از پزشک تبیان

افزایش اشتها در مبتلایان به ایدز

پرسش ها و پاسخ هایی درباره ایدز

رمان قرمز چطور به نشان ایدز تبدیل شد

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.