تبیان، دستیار زندگی
از محمدرضا فروتن چه می دانید؟ او در جشنواره فیلم رشد شرکت کرده، در رادیو برنامه داشته و بازیگری هم کرده و حالا یک ستاره تمام عیار است، اما هیچ وقت دلش نمی خواست که ستاره شود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیاده روی با محمدرضا فروتن

محمدرضا فروتن

محمدرضا فروتن با فیلم مستند «ذهن برتر» در جشنواره فیلم رشد حضور دارد.

فیلم مستند «ذهن برتر» فیلمی‌ 90 دقیقه‌ای به كارگردانی بهروز مفید درباره‌ توانایی‌های ذهن و قدرت تفكر انسان است.

تهیه كننده این فیلم بهروز مفید و فیلمنامه‌ آن توسط فریبا خان‌زاده نوشته شده است.

مصطفی قاهری كار تصویربرداری و منصور بنی‌هاشمی كار تدوین این فیلم را بر عهده داشته‌اند.

چهلمین دوره جشنواره بین المللی فیلم رشد با هدف ایجاد نوآوری، خلاقیت، بالا بردن سطح كیفی فیلم‌های آموزشی، فرهنگی، تربیتی و اجتماعی و ایجاد فرصت و انگیزه برای فیلم‌سازان، نویسندگان و هنرمندان در زمینه یاد شده و به منظور توسعه آموزش و فرهنگ مدارس با بخش تخصصی فرهنگیان و دانش‌آموزان فیلمساز از هفتم تا چهار دهم آبان ماه در تهران برگزار می‌شود.

حقایقی درباره محمد رضا فروتن

محمد رضا فروتن که دراین سالها به عنوان بازیگری پر کار شناخته شده ،این پرکاری اش همواره با انتقاداتی مواجه شده . جالب است بدانید محمد رضا فروتن پنج سال پیش گفت وگویی با ماهنامه فیلم کرده و در بخشهایی از آن می گوید : من  خیلی از پیشنهاد ها را ردکرده ام اگر می پذیرفتم خیانت کرده بودم. شاید در آینده هر چهار -پنج سال یک فیلم بازی کنم!

فروتن  چندی قبل در مصاحبه ای گفته بود : این روزها خیلی ها از من می پرسند چرا دیگر در فیلمهایی چون زیر پوست شهر ، دوزن ، قرمز ، شب یلدا، متولد ماه مهر و... بازی نمی کنی؟ او هم درگفت وگویی در  جواب گفته است : شما به من بگویید که این فیلمها الان کجا ساخته می شوند؟ در سالهای اخیر چه قدر فیلمهای ماندگار ساخته شده ؟ کار گردانهای اصلی ما آن روندی که باید داشته باشند را الان ندارند . امیدوارم کارگردان ها هم از هر اتفاقی که در فیلمهای هالیوودی می بینند را ایرانیزه اش نکنند و خودشان باشند

کیانیان : چه کسی می گوید فروتن بد است؟

محمد رضا فروتن بازیگری است  که رضا کیانیان درباره او گفته : محمد رضا فروتن بازیگر خوبی است و روز به روز دارد بهتر می شود. چه کسی می گوید او بد است؟

روزگار سپری شده محمد رضا فروتن

فروتن  چندی قبل در مصاحبه ای گفته بود : این روزها خیلی ها از من می پرسند چرا دیگر در فیلمهایی چون زیر پوست شهر ، دوزن ، قرمز ، شب یلدا، متولد ماه مهر و... بازی نمی کنی؟ او هم درگفت وگویی در  جواب گفته است : شما به من بگویید که این فیلمها الان کجا ساخته می شوند؟ در سالهای اخیر چه قدر فیلمهای ماندگار ساخته شده ؟ کار گردانهای اصلی ما آن روندی که باید داشته باشند را الان ندارند . امیدوارم کارگردان ها هم از هر اتفاقی که در فیلمهای هالیوودی می بینند را ایرانیزه اش نکنند و خودشان باشد و فیلم خودشان را واقعا بسازند . اگر آن طرف کرش ساخته می شود، شش تا فیلم شبیه فیلم کرش اینجا ساخته نشود. (گفت وگوبا ماهنامه زندگی ایرانی )

دنیروهای قدیم ، آل پاچینوهای جدید

به نظر می رسد که تماشاگران و منتقدان سینما محمد رضا فروتن فیلمهای قدیمی اش را بیشتر دوست دارند همانطور که خود فروتن فیلمهای قدیمی بازیگر مشهوری چون رابرت دنیرو را دوست دارد . یکبار روزنامه خبر ورزشی به سراغ فروتن رفته و از قول محمد رضا فروتن نوشته بود : من مارلون براندو را دوست دارم . دنیروهای قدیم را بیشتر از جدید دوست دارم . دنیروهای راننده تاکسی ، شکارچی گوزن و گاو خشمگین . آل پاچینوهای جدید را بیشتر دوست دارم . به خصوص در بوی خوش زن.

دیکتاتورهایی که تو را دست به سینه می خواهند

فروتن در گفت وگوی دیگری با هوشنگ گلمکانی که سال گذشته آن را انجام داد گفته که : در سینمای ما یکسری چیزها جزو اصول شده فلانی صدایت می زند برای کار ، باید بروی برایش ... حرف دستمزد نباید اصلا بزنی حتما باید قرارداد سفید امضا کنی... بعضی از بازیگران برای حفظ اعتبارشان حتما این کاررا می کنند من هم برای فیلم کیمیایی و دیگری قرارداد سفید امضا کردم.

او درادامه می گوید : گاهی بعد از  ذوق وشوق می بینی دیکتاتورهایی آن پشت ایستاده اند که توقع دارند برای کارشان نباید دستمزد خواست یا وقتی صدایت می زنند باید دستت برسینه ات باشد و فردیت آدمها را ازشان گرفته اند . این چه خوشبختی است که برای بازی در یک فیلم اسم و رسم دار تن به ذلت بدهیم ؟

شرطی برای کار کردن با فیلمسازان مطرح

اگرچه این بازیگر شناخته شده سینما هم مثل بسیاری از بازیگران مطرح خیلی دوست دارد در فیلم کارگردانان مطرح بازی کند، اما او از مدتها قبل  برای بازی در فیلم این کارگردانها برای خود شرطی گذاشته . فروتن در گفت وگویی در سال 85 دراین باره گفته : بعد از سال ها به جایى رسیدم كه احساس كردم اینكه با فیلمسازان بزرگ و مطرح كار مى كنم كه به نوعى كسب اعتبار هم هست، هیچ اشكالى ندارد به شرطى كه آنها هم احساس كنند بازیگرشان محمدرضا فروتن است.

دوست داشتم شأن من را بدانند. نگویند كه ما مثلاً براى این نقش این مقدار هزینه كردیم و فرقى نمى كند كه تو بازى كنى یا كس دیگر. یا اینكه براى این نقش مى توانیم این مقدار بپردازیم. احساس كردم اینها دوست ندارند اصول حرفه اى را رعایت كنند و به جایى رسیده اند كه فكر كنند بازیگر باید بیاید و سرش را زیر پایش بگذارد و جلوى دوربین آنها قرار بگیرد. حرف پول و قرارداد هم نزند. البته اگر حس كنم این كارها به لحاظ مالى احتیاج به پشتیبانى دارند حتماً خودم را سازگار مى كنم ولى تهیه كننده هاى قوى پشتشان بود كه چیز دیگرى احساس مى كردم.

آرزوی کار کردن با مهرجویی و کیارستمی حتی در نقش یک پیزن

مهرجویی و کیارستمی از جمله فیلمسازان محبوب فروتن هستند . سالها قبل فروتن از علاقه بسیار خود به مهرجویی سخن گفته وعنوان کرده بود که آرزو دارد با مهرجویی کار کند . اوحتی وقتی فیلمنامه مهمان مامان رامی خواند  می بیند نقشش  در فیلمنامه گم است. آرزوی کاری با مهرجویی برای این بازیگر مطرح سینما به قدری بزرگ است که فکر می کند تنها با یک نقش بزرگ قانع می شود. در فیلم  مهمان مامان  نقشی وجود داشت  که به نظر فروتن گل نقشهای آن بود؛ پیرزنی که به اعتقاد او هر بازیگری هر جور آن را بازی می کرد، بی نظیر می شد. فروتن حتی  به مهرجویی گفته بود کاش این نقش را تبدیل به یک مرد جوان می کردید تا من بازی کنم!

او درباره همکاری با کیارستمی نیز گفته است : من بسیار خوشحال می شوم که با بعضی ها دوباره کار کنم و با بعضی دیگر که کار می کردم، کار کنم . اما صادقانه بگویم الان با تنها کسی که آرزو دارم فقط و فقط کار کنم عباس کیارستمی است و با هیچ کس دیگری آرزوی کار کردن ندارم .

شبی که فروتن درخشید

محمد رضا فروتن تقریبا 15 سال است که در سینمای ایران حضور داشته . فروتن با بازی درقسمت " تماشاخانه " سریال "سرنخ " پوراحمد، به عنوان کشفی تازه برای سینما شناخته شد . پوراحمد در آن زمان گفته بود صبر کن تا تماشاخانه پخش شود و آن شب که تماشاخانه پخش می شود، ویدئوی خانه آنها خراب بوده و او مجبور می شود که برای ضبط این قسمت به خانه خواهرش برود . در آنجا به همه می گوید : ساکت باشید وقتی کار تمام شود به من زنگ می زنند و پیشنهاد کار می دهند. آن شب هشت کار به فروتن پیشنهاد می شود و یکی از آنها فیلم مسعود کیمیایی بود .

فروتن درباره کار کردن با مسعود کیمیایی نظرات جالبی دارد . او دراین باره در مصاحبه ای گفته: من همیشه باعشق کنار مسعود کیمیایی بازی می کنم همیشه یک جور با تو صحبت می کند که انگار از مارلون براندو هم بهتری . یک چنین فضایی به آدم می دهد و باانرژی جلوی دوربین می روی این ها همه برای بازیگر لذت بخش است

شبیه بهروز وثوقی

خود فروتن در گفت وگویی درباره تجربه بازی در فیلم کیمیایی گفته است : پس از تماشاخانه سر فیلم کیمیایی که رفتم سعی کردم رفتارم، نشستنم، بلند شدنم، صحبت کردنم شبیه بهروز وثوقی باشد . البته سعی کردم یک بهروز جدیدتر باشد نه اینکه ادا بیاورم . خیلی هم خوب جلو رفتم . حواسم به لحظه لحظه نگاه ، حرف زن و خیلی چیزهای دیگر بود . خیلی هم عالی جلو رفتم . تااینکه در لحظه آخر که بلند شدم بیایم بیرون، پایم به صندلی گرفت و ناجور یک سکندری اساسی خوردم . همه بهروز آن موقع ریخت.

محمدرضا فروتن

انگار از مارلون براندوهم بهتری

فروتن درباره کار کردن با مسعود کیمیایی نظرات جالبی دارد . او دراین باره در مصاحبه ای گفته: من همیشه باعشق کنار مسعود کیمیایی بازی می کنم همیشه یک جور با تو صحبت می کند که انگار از مارلون براندو هم بهتری . یک چنین فضایی به آدم می دهد و باانرژی جلوی دوربین می روی این ها همه برای بازیگر لذت بخش است .

مغز استخوان تماشاگر

او چند وقت پیش نیز روایت جذاب دیگری را از کار کردن با کیمیایی گفته بود : خیلی اوقات بازیگر مجبور می شود در فیلم هایی بازی کند که یک جنس بازی می خواهد اگر قراربود دیالوگ هایم در فیلم های کیمیایی باهمان لحن فیلم " به آهستگی" باشد خوب آقای کیمیایی اصلا دوست نداشت آقای کیمیایی می خواهد حتما دیالوگ وزن داشته باشد وسنگین باشد و موثر باشد و تا مغز استخوان تماشاگر برود.

فیلمت هشتاد میلیون فروخت

در کار نامه سینمایی محمد رضا فروتن همه جور فیلمی دیده می شود. مثلا فیلم «شاه خاموش» كه یك فیلم تاریخى است و در زمان خود در سه، چهار سینما اكران مى شود و به نظر فروتن براى خودش فروش خوبى هم مى كند اما جالب است كه خود او درباره این فیلم گفته است : وقتی  تهیه كننده اى من را مى بیند و با اشاره به فیلم شاه خاموش  مى گوید فیلمت ?? میلیون فروخت. اصلاً فكر نمى كند كه من در چه فیلمى حضور داشتم. چون او مدعی است که در مسیر بازیگری اش به نقطه اى رسیده  كه تهیه كننده ها و كارگردان ها صرف نظر از اینكه فیلمش  پرفروش است یا كم فروش باید او  را انتخاب كنند. فروتن در این باره گفته : اصلاً به خواست ستاره شدن وارد سینما نشدم و نه مى خواهم به عنوان ستاره سینما تلقى شوم، گرچه این اتفاق افتاد.

روایت فروتن از بازی در فیلمهای مختلف

خود فروتن می تواند راوی خوبی برای فیلمهایی که دراین سالها با کارگردانهای مختلف بازی کرده باشد .


منبع: پارس توریسم

گروه سینما و تلویزیون تبیان