تبیان، دستیار زندگی
این مجموعه شامل داستانهایی است از تجربه‌های نویسنده از جنگ جهانی دوم که با سنت داستان‌گویی طنزآمیز آمریکایی همراه شده است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انفیه‌دان باگومبو

انفیه‌دان بوگامبو

مجموعه داستان "انفیه‌دان باگومبو" نوشته کورت ونه‌گات با ترجمه روحی افسر و شهرزاد مهدوی منتشر شد.

این مجموعه شامل داستانهایی است از تجربه‌های نویسنده از جنگ جهانی دوم که با سنت داستان‌گویی طنزآمیز آمریکایی همراه شده است.

کتاب "انفیه‌دان باگومبو" شامل 22 داستان است که عنوان برخی از آنها عبارتند از "پیشنهاد با صرفه"، "بچه بی‌استعداد"، "عروس دست‌ساز"،‌ "سال دومی جاه‌طلب"،‌ "تقدیم به بابانوئل نیک گنده"، "مشاور بی جیره و مواجب" و "پسری که از دخترها فرار می‌کرد"

در داستان "این آقا پسر من" می‌خوانیم: این کارخانه سازنده بهترین پمپ‌های سانتریفوژ جهان بود و به مرل واکونر تعلق داشت. خود او بینان‌گذار کارخانه بود. تازگی‌ها شرکت ریخته‌گری و قالب‌سازی جنرال مبلغ دو میلیون دلار به او پیشنهاد کرده بود.

مرل نه شریک سهام‌داری داشت و نه پشیزی به کسی بدهکار بود. پنجاه و یک سال داشت و زنش مرده بود. یک وارث داشت؛ یک پسر. اسم پسرشان را به یاد بنجامین فرانکلین، فرانکلین گذاشته بودند.

کورت وونه‌گات (1922-2007) چندین رمان و مجموعه داستان در کارنامه خود دارد که از آن جمله می‌توان به سلاخ‌خانه شماره پنج، صبحانه قهرمانان، اسلپ استیک، محبوس و مجمع الجزایر گالاپاگوس اشاره کرد.

کتاب "انفیه‌دان باگومبو" با شمارگان 2000 نسخه در 396 صفحه و به قیمت 7000 تومان منتشر شده است.

اسلام از آغاز تا امروز

اسلام از آغاز تا امروز

کتاب «اسلام از آغاز تا امروز» نوشته اکبر احمد با ترجمه اردشیر اشراقی به چاپ رسید.

کتاب «اسلام از آغاز تا امروز» با شرح زندگانی محمد (صلی‌ الله علیه و آله) پیامبر اسلام و «ارکان پنج‌گانه» قرآن - که بر معتقدات و رفتار مسلمانان در همه جا حکم می‌رانند - آغاز می‌شود.

در ادامه‌ مباحث کتاب نشان داده می‌شود که چگونه امپراتوری‌های عثمانی، ‌صفویه و مغول بر دولت‌های جانشین در ترکیه،‌ ایران، ‌پاکستان و هندوستان عمیقا اثر گذاشته‌اند و این نکته بررسی می‌شود که چگونه اقلیت‌های مسلمان در غرب در راه حفظ هویت‌ها و آرمان‌های‌شان در محیط‌های فهم‌ناشدنی و خصمانه تلاش می‌کنند.

احمد با روشن‌بینی و همدلی به بررسی این موضوعات می‌پردازد و می‌کوشد به ورای تصورات قالبی واقعیت‌های زندگی اسلامی نفوذ کند.

در آستانه هزاره سوم میلادی دو تمدن جهانی یکی در کشورهای اسلامی و دیگری در غرب (عمدتاً امریکای شمالی و اروپای غربی) در رویارویی پیچیده‌ای در سطوح مختلف فعالیت انسانی صف آراسته‌اند.

امروزه بالغ بر یک میلیارد مسلمان در جهان زندگی می‌کنند و بیش از ده میلیون تن از آنان در غرب به سر می‌برند که تقریباً به یک نسبت در امریکا و اروپا پراکنده‌اند. حدود پنجاه کشور اسلامی در جهان وجود دارند که این رقم با پیوستن شش جمهوری تازه استقلال یافته شوروی سابق افزایش یافته است.

کره زمین در دهه‌های آتی به سبب تغییرات سریع در فناوری رسانه‌ها، حمل و نقل، ارتباطات و غیره، همچنان با سرعت خارق العاده‌ای کوچک می‌شود. به همین علت واضح است که فعالیت‌هایی در جهت تخفیف تنش میان اسلام و غرب، از کمک به بالا بردن درک متقابل اسلام و غرب ارزشمندتر خواهد بود.

گرچه در غرب تمایلی واقعی برای درک اسلام به چشم می‌خورد، شاید خصومت متقابل هزار ساله، انسان غربی را در فهم اسلام با مشکل روبرو سازد، زیرا ذهنیت‌ها و باورهاهای غلط باقی می‌مانند.

نویسنده در این اثر تلاش دارد تا نشان دهد چنین فرض‌هایی کاملاً نادرست هستند. به رغم این موضوع، اروپائیان به طور غریزی به روزگار قرون وسطای خود و تلاش طولانی و پیچیده‌ای اشاره دارند که در آن دوران برای رهایی از سلطه کلیسا به انجام رساندند.

آنان در مواجهه با تصوراتی که خود ساخته‌اند و بر مسلمانان تحمیل کرده‌اند، به واقع تاریخ خود را نظاره می‌کنند. به همین علت، غرب برای ارج نهادن بر اسلام باید با گذشته خود کنار بیاید. این اثر تلاشی است برای ایجاد ارتباط با طرف بیگانه، و هم راندن شبح آنها در داخل سرزمین خودی.

کتاب «اسلام از آغاز تا امروز» در 369 صفحه با شمارگان 2000 نسخه و قیمت 8000 تومان منتشر شده است.


منبع: ایسنا - مهر

گروه کتاب تبیان - محمد بیگدلی