تبیان، دستیار زندگی
راهنمای سفر به ارومیه (قسمت دوم)
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یک سفر با نمک!

راهنمای گردش و اقامت در ارومیه (قسمت دوم)

قسمت اول این مطلب را اینجا بخوانید

 

ارومیه

بازار قدیمی:می توانید برای استراحت به هتل برگردید یا ظهر را در بازار ارومیه بگذرانید، با قدم زدن در بازار هم غذایتان راحت هضم می شود و هم بخشی از تاریخ شهر را تماشا کرده اید.

حدود ساعت دو بعد از ظهر است که در بازارید. برای گشت زدن در راسته ها و دالان های بازار بهتر است حدود یک ساعت و نیم وقت بگذارید. بازار ارومیه تقریباً از تقاطع بعثت و امام شروع می شود. این بازار گنبدی شکل است و قدیمی ترین بخش های باقی مانده آن از دوره صفویه به بعد تعلق دارد؛ به ویژه حمام های آن که متعلق به دوره زندیه و قاجاریه است.

اگر از مسجد اعظم، وارد شوید یکی از زیباترین جلوه های قدیمی این بازار را خواهید دید. بازار از طریق هشت یا نه راسته به خیابان های اطراف راه دارد. این بازار همچنان هسته مرکزی خرید و فروش اهالی این منطقه است و هر چیزی که فکر کنید در آنجا می توانید پیدا کنید. خرید که تمام شد و از این سمت بازار که خارج شوید به میدان میوه و سبزی می رسید که یکی از بهترین نقاط در این فصل سال برای خرید است.

مسجد جامع: حدود 30: 15 به مسجد جامع رسیده اید. مسجد جامع ارومیه در ضلع جنوبی بازار و در نزدیکی خیابان اقبال قرار دارد. به طرف مسجد جامع بروید. برای بازدید از این مسجد نیازی به پرداخت ورودی ندارید. برای بازدید از این مسجد نیازی به پرداخت ورودی ندارید.

ارومیه

این بنا متعلق به دوره سلجوقی و قرن ششم هجری است. حتی در خاکبرداری از کف مسجد مقداری اشیای شکسته متعلق به دوره ایلخانی به دست آمده. منطقه ای که بازار و مسجد در آن قرار دارد، جزو بخش قدیمی شهر است و زمانی که گشت و گذار یک روزتان تمام شد، هنگام برگشت به هتل حتما حواستان به خانه ها و کوچه های قدیمی باشد.

می توانید کنار یکی از درها چوبی قدیمی عکسی به یادگار بگیرید. اگر حدود یک ربع در مسجد باشید و یک ربع هم صرف گشت زدن در کوچه های اطراف کنید، حدود ساعت 16 پیاده روی شما در بخش تاریخی شهر تمام شده است.

چی بخوریم؟

در ارومیه گردی تان می توانید به جای خوردن یک غذای سنگین، خوراکی های سبک و محلی ارومیه را امتحان کنید.

کباب چرخان: اگر دست های تان پر از کیسه های خرید شد و احساس خستگی و گرسنگی کردید، به یکی از معروف ترین ساندویچی های ارومیه سری بزنید. «ساندویچی معروفی» یکی از بهترین و نامدارترین کباب های چرخان یا کباب ترکی ارومیه را دارد. قطعا کباب هایی که در اینجا خواهید خورد از این نوع کباب های تهران خوشمزه تر است. می توانید با  هزار و 800 تومان یک نهار خوشمزه بخورید.

ارومیه

یرآلما کبابی: اگر فقط دلتان می خواهد بعد از پیاده روی یک ته بندی کنید، بهتر است فکر کباب نکنید و سراغ یرآلما کبابی (سیب زمینی تنوری) بروید.

از خیابان خیام به سمت خیابان امام (ره) بپیچید. خیابان امام (ره) هم به خاطر مراکز خرید و پاساژهای متنوعی که دارد، بسیار شلوغ است. در خیابان امام (ره) ده، بیست قدمی که بالا بروید، دکان های سیب زمینی های فروشی مشغول کارند. پشت شیشه این مغازه ها سیب زمینی های کباب شده روی حلقه های بزرگ نخی آویزان است که در کنار تخم مرغ و سبزی حسابی گرسنگی را تحریک می کنند.

یکی از این دکان ها مغازه پیرمردی به نام «حسن ایرانچی» است که می گویند بنیانگذار یرآلما کبابی در ارومیه است. اگر سراغ او رفتید حتما از حسن آقا به ترکی درباره تاریخ این غذای سبک سوال کنید.

لای نان سنگک داغ، تخم مرغ آب پز و سیب زمینی به همراه فلفل، نمک و سبزی تازه می گذارند و دستتان می دهند؛ دوغ محلی را فراموش نکنید. قیمت هر یرآلما کبابی 600 تومان و یک لیوان دوغ 200 تومان است. راستی هنگام پیچیدن سیب زمینی لای نان سنگک بگویید سبزی اش را بیشتر بگذارد!

دریاچه شفا بخش

شنا در دریاچه و خوابیدن میان لجن های از مهم ترین انگیزه های مسافران برای رفتن به ارومیه است. بعدازظهر و ساعت چهار بعدازظهر به بعد دیگر وقت مناسبی برای شنا در دریاچه است. از همان راهی که وارد شهر ارومیه شدید، باید به سمت دریاچه بروید و از وسط شهر باید وارد خیابان ولی عصر (عجل الله تعالی و فرجه) شده و بعد به جاده دریا بروید.

بعد از خشک شدن دریاچه برای شنا باید با وسیله شخصی تا نزدیک آب رفت. با وجود این هنوز هم می توانید در گل و لجن شفا بخش دریاچه جایی را برای خودتان پیدا کنید.

ارومیه

خشک شدن این دریاچه و شوره زاری آن، یکی از ناراحتی های این روزهای مردم ارومیه است. شما می توانید این بار که به کنار دریاچه می روید مثل تعدادی از جوانان شهر یک اقدام نمادین برای نجات جان دریاچه کنید؛ وقتی که به دریاچه رسیدید یک لیوان آب در شوره زارهای دریاچه بریزید، اگر چه یک لیوان آب شما کمکی به پر آب شدن دریاچه نخواهد کرد، اما شاید صدای ریختن این قطره  آب ها به گوش آب پشت سدهای نزدیک برسد!

برای ادامه روی این لینک کلیک کنید


گروه گردشگری تبیان- الهام مرادی

منبع: سرزمین من