تبیان، دستیار زندگی
زیرا که در این روز کفار به طور کامل مأیوس شدند . هیچ كدام از تهمت‌هایشان نگرفت ، دیدند که شكنجه و ترور هیچ كدام عملی نشد . برای كفار یك روزنه امید مانده بود ، آن هم روزنه‌ای بود كه گفتند : ما حریف پیغمبر نمی‌شویم . هرچه شكنجه‌اش می‌كنیم ، نمی‌شود . پس صبر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کلاهی که چهار پر دارد !

غدیر

باید بدانیم که غدیرفقط مخصوص شیعه‌ها نیست ، بلکه اهل تسنّن نیز آن را قبول دارند . اما بعد از غدیر، یك حق وِتو به نام سقیفه گذاشته و جور دیگری عمل شد .

از نظر قرآن و حدیث و تاریخ ، ماجرای غدیر، شیعه و سنی ندارد .اهل سنت شش كتاب دارند كه از مهمترین كتاب هایشان است . یكی از چهار امام اهل سنت امام احمد حنبل است . امامان اهل سنت ابو حنیفه ، مالك ، احمد حنبل ، و امام شافعی هستند. در کتابی به نام مسند احمد حنبل (ص 280) که از مهمترین کتب اهل سنّت است ، احمد حنبل مطلبی را پیرامون غدیر آورده است .

ایشان در این كتاب می‌گوید: «كنا مع الرسول الله فی سفر» با رسول الله در سفری بودیم و از حجی برمی گشتیم . « ونزلنا فی غذیرخم » در غدیر خم كه بیابانی بین مكه و مدینه و نزدیك جبه است (الان حاجی‌ها به آنجا می‌روند) ، « فنودی الصلوه جامعه » به نماز جماعت ندا زدند . « كتحت لرسول الله » برگ و خاشاكی كه در آنجا بود ، جارو كردند. « تحت الشجرتین » دو درخت آنجا بود كه زیر این دو درخت را برای پیغمبر مهیا كردند . « فقلت الصلوة ظهر» پیغمبر نماز ظهر را در روز عید غدیر خم خواند . « و اخذ یدی علی » دست علی بن ابیطالب را گرفت و بلند كرد . « و قال » پیغمبر فرمود : « الیس تعلمون علی اولی المسلمین » ‌ای مردم ! همه می‌دانید كه من بر شما ولایت و حكومت دارم و نفوذ كلام من در شما بیش از اراده شماست ؟! همه گفتند : قبول داریم ! بعد فرمود: «مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا عَلِیٌّ مَوْلَاهُ » هر كسی كه من بر او ولایت دارم و هر كس كه من رهبر او هستم ، باید علی بن ابیطالب رهبر او باشد . «اللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالَاهُ » خدایا هر كه علی را دوست دارد ، دوست بدار . « و عاد من عاداه » و هر كه با علی دشمن است ، با او دشمن باش . در این زمان خلیفه دوم نزد علی آمد و گفت : آفرین ! این جایگاه به تو مبارك باشد . یعنی خلیفه دوم به علی بن ابیطالب تبریك گفت . « اسبحت و اسمیت المسلم و المسلمه» .‌ای علی ! رهبر شدی و مولای من و تمام زنان و مردان باایمان تو هستی .

این مطلبی است كه از مهمترین كتاب اهل سنت به نام مسند احمد حنبل نقل شده است.

از نظر تاریخی هم ، تاریخ ابن اسیر از مهمترین و قدیمی ترین تاریخ اهل سنت است . در اینجا می‌فرماید : پیغمبر از « حجة الوداع »(یعنی حجی كه پس از آن از دنیا رفت) برمی گشت . « فلما نزل غدیر خم » همین كه به غدیر خم رسید ، « قام ناص خطیبا » خطبه‌ای خواند. « و اخذ یده علی » دست علی را گرفت و فرمود : «مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا عَلِیٌّ مَوْلَاهُ » .

پس مسأله ی غدیر سنی و شیعه ندارد .

غدیر در قرآن

قرآن به صراحت نام غدیر خم را نیاورده اما شواهدی را بیان کرده که آن شواهد جز به غدیر خم به هیچ روز دیگری منطبق نیست .

مثل اینکه کسی اسم کسی یا چیزی را نمی برد ولی نشانه ها و شواهدی را بیان می کند که جز به آن مورد با مسأله ی دیگری انطباق ندارد .

خداوند نیزنام غدیر خم را بیان نکرده اما چیزی گفته است كه هرچه آن را بررسی می کنیم ،  جزعیدغدیرنمی‌شود .

"الْیَوْمَ یَئِسَ الَّذینَ كَفَرُوا مِنْ دینِكُمْ فَلا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ الْیَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دینَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْكُمْ نِعْمَتی‏ وَ رَضیتُ لَكُمُ الْإِسْلامَ دینا " (مائده / 3 )

می‌گوید: امروز دین كامل شد ، « الیوم اكمل دینكم » . امروز كفار مأیوس شده ‌اند و خدا و من  از شما راضی است.

برای آنکه پی ببریم این روز چه روزی است و با کدام یک از رویدادهای مهم در زمان رسول منطبق است ، روزهای مهم زندگی پیامبر را بررسی می‌كنیم .

پیغمبر ما در چهل سالگی به پیغمبری رسید . شصت و سه سالگی هم از دنیا رفت . اولین روزی كه پیامبر خدا ، پیغمبر شد روز بعثت بود . سه سال مخفیانه كار می‌كرد . بعد آیه آمد دیگر بس است ، علنی تبلیغ كن .

روز فرمان علنی ، روز هجرت ، روز تولد حضرت زهرا ، روز فتح جنگ بدر، روز شكست احد ، روزهای پیروزی فتح خیبر، حنین ، فتح مكه ، حجة الوداع و غدیر خم فرا رسید.

امروز دین شما را برایتان كامل و نعمت خود را بر شما تمام گردانیدم، و اسلام را براى شما [به عنوان‏] آیینى برگزیدم. و هر كس دچار گرسنگى شود، بى‏آنكه به گناه متمایل باشد [اگر از آنچه منع شده است بخورد]، بى تردید، خدا آمرزنده مهربان است

قرآن تاجی را معرّفی می کند  كه چهار تا پر دارد ( یأس کفار ، تمام کردن نعمت ، راضی شدن خداوند ، کامل شدن دین ) .

این كلاه و تاج را می توان بر سر کدام یک از روز های عمر رسول قرار داد .

اولین روزی كه حضرت محمد(ص) پیغمبر شد ، روز اول به او می‌گوییم : امروز صبح پیغمبر شدی . همین امروز دینت كامل شد ، می شود روز اول چنین حرفی را زد ؟! مثل اینكه بچه به مدرسه برود و بگوید : (الف) . استاد هم بگوید : تو امروز فارغ التحصیل هستی . پس قطعاً بعثت ، روزی نیست که قابل دریافت این تاج باشد.

واقعه تاریخ ساز غدیر

روزی كه پیغمبر سه سال مخفیانه تبلیغ كرد . به او گفته شد : چرا مخفی تبلیغ می‌كنی؟ داد بزن! در روز فریاد زدن هم دین هنوز كامل نشده است زیرا که هنوز روز اول است كه تبلیغش را آشكارا می گوید .

روز هجرت روزی بود كه از هر كافری ، یك چاقوكش ، یك تروریست از سر دیوار در خانه‌ی پیغمبر ریختند كه پیغمبر را بكشند . پیغمبر هم حضرت علی را جای خود خواباند. آن روزی كه رفتند پیغمبر را بكشند مأیوس نبودند . چون اگر مایوس بودند دست به این كار نمی‌زدند.

روز هجرت نیز نمی تواند این کلاه را دریافت کند زیرا در آن روز کفار مأیوس نبودند .

در جنگ‌هایی كه مسلمانان کشته می شدند و شکست می خوردند ،  شعار نمی‌دهند که امروز دین كامل شد . چرا ؟ چون با کشتن مسلمانان که کفار مأیوس نمی شوند ! بلکه بیشتر شیر می شوند .

در جنگ هایی هم که  مسلمین پیروز شدند ، همه ی کفار که شکست نخورده اند که بگوییم مأیوس شدند ، بلکه فقط  کفاری که در جنگ بودند ، شکست می خورند و مأیوس می شوند .

در این آیه می‌گوید: تمام كفار روی زمین امروز مأیوس شدند . در جنگ‌ها كفار در جبهه مأیوس می‌شوند ، نه تمام كفار .

در حج آخر چطور؟

چون جمعیت عظیمی با پیغمبر مراسم حج را انجام داد ، در آنجا طرفدار رسول بسیار زیاد بود . قرآن می فرماید : امروز كه با پیغمبر حج مهمی انجام دادید ، حجی كه در محضر پیغمبر است و آداب حج را از شخص پیغمبر دیدید ، امروز دین كامل است . نمی‌گوید : كه حج شما كامل است . می‌گوید : تمام دینتان كامل است . پس مربوط به حج هم نمی‌تواند باشد . چون حج جزئی از دین است و تمام دین نیست . می‌گوید: تمام دینتان كامل است .

پس امكان ندارد كلاه و تاج چهار پر بر سر روزی جز، غدیر خم برود  ! زیرا که در این روز کفار به طور کامل مأیوس شدند . هیچ كدام از تهمت‌هایشان نگرفت ، دیدند که شكنجه و ترور هیچ كدام عملی نشد . برای كفار یك روزنه امید مانده بود ، آن هم روزنه‌ای بود كه گفتند : ما حریف پیغمبر نمی‌شویم . هرچه شكنجه‌اش می‌كنیم ، نمی‌شود . پس صبر كنیم تا بمیرد . پسر هم ندارد ، كلكش كنده می‌شود ! همه امید این كفار مرگ پیغمبر بود . یك مرتبه دیدند كه در غدیر خم علی نصب شده است . امیر المؤمنین كه نصب شد ، دیدند اگر پسر هم داشت از این بهتر نبود. آن وقت تمام كفار مأیوس شدند.

دوام دین به رهبری است . چون قرآن می‌گوید : اگر رهبری نباشد ، دین كامل نیست . با رهبری صحیح از كفار نباید ترسید.

قرآن می فرماید :امروز كه علی بن ابیطالب (رهبر) نصب شد ، دیگر از كفار نترسید .

دین بی رهبر هدر رفتن نعمت هاست . چون می‌گوید : امروز نعمتها تمام است ، اگر رهبر نباشد نعمتها هدر می‌رود .

زهرا اجلال – گروه دین و اندیشه تبیان


منبع :

مقالات حجت الاسلام قرائتی و جواد محدثی