تبیان، دستیار زندگی
این روزها با توجه به بی توجهی برخی مسوولین و سرمایه گذاری هنگفت فرقه های مسیحی وابسته به استعمار حضور جریانهای تبلیغاتی مسیحی در جامعه بیش از پیش احساس می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عبادت مسیحی

بازار داغ تبلیغ مسیحیت در ایران

از روزگار ساسانیان که مسیحیت در دیار روم گسترش و توسعه یافت همواره یکی از آرزوهای آن امپراطوی گسترش مسیحیت در رقیب سنتی اش  ایران بود.اما عملا این حادثه روی نداد و با برآمدن خورشید اسلام در خاورمیانه ایرانیان با شور و اشتیاق پیام رسولی را که به آمدنش در انجیل وعده داده شده بود پذیرفتند و مسیحیت به ایران راهی نیافت. البته از ابتدای برآمدن مسیحیت برخی اقوام و طوایف مسیحی مانند ارامنه و آشوری ها در حوزه تمدنی ایران می زیستند و با صلح و سلامت در کنار سایر ایرانیان هم زیستی مسالمت آمیزی داشتند.

اما پس از آغاز دوران مدرن و قدرت یابی دول استعمارگر گروههای تبشیری و میسیونرهای مذهبی به عنوان یکی از ارکان نفوذ فرهنگی غرب مجددا مشرق زمین را مورد هدف قرار دادند و کوشیدند با تغییر آیین و باورهای مذهبی مناطق تحت سلطه،زمینه بیشتر وابستگی و نفوذ خود را فراهم آورند. واژه‌ی «میسیون» از كلمه‌ی لاتین Mission-em مشتق شده است. این كلمه در دستور زبان لاتین ازمشتقات فعل Mitt ere است، به معنی فرستادن، روانه كردن، گسیل داشتن یا اعزام كردن. است لذا میسیونرها در واقع فرستادگانی برای تبلیغ مسیحیت از طرف کلیسا بودند.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی و با غلیان احساسات و موج اسلام گرایی در ایران تمام زمینه های نفوذ فرهنگی و مذهبی میسیونرهای مذهبی در ایران کمرنگ شد .اما پس از پایان جنگ،ایجاد برخی مشکلات اجتماعی و اقتصادی زمینه برای حضور مجدد این تشکیلات فراهم شد و  علاوه بر اشکال سنتی گروههای میسیونری روشهای برگرفته از انقلاب اطلاعات و ارتباطات  نیز مورد استفاده استعمارگران قرار گرفت.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی و با غلیان احساسات و موج اسلام گرایی در ایران تمام زمینه های نفوذ فرهنگی و مذهبی میسیونرهای مذهبی در ایران کمرنگ شد .اما پس از پایان جنگ،ایجاد برخی مشکلات اجتماعی و اقتصادی زمینه برای حضور مجدد این تشکیلات فراهم شد و  علاوه بر اشکال سنتی گروههای میسیونری روشهای برگرفته از انقلاب اطلاعات و ارتباطات  نیز مورد استفاده استعمارگران قرار گرفت.

این روزها با توجه به بی توجهی برخی مسوولین و سرمایه گذاری هنگفت فرقه های مسیحی وابسته به استعمار حضور جریانهای تبلیغاتی مسیحی در جامعه بیش از پیش احساس می شود.این گروهها از روشهای زیر برای جلب مخاطب استفاده می کنند:

1-تبلیغات شهری:

تبلیغات شهری مسیحیت شامل طیف وسیعی از اقدامات می‌شود. دیوارنویسی، ترسیم صلیب بر روی دیوار اماكن عمومی و خصوصی، توزیع رایگان كتاب‌های از نمونه های این جریان هستند

.برای مثال در روزهای گذشته کتاب انجیل عهد جدید ترجمه هزاره نو در شمارگان وسیع به همراه سه لوح تصویری تبلیغاتی مسیحیت در برخی محله ها و مناطق شمال تهران به صورت رایگان توزیع شده است.

این انجیل نفیس که در قطع جیبی چاپ انگلستان است با عنوان "انجیل عیسی مسیح ترجمه هزاره نو" درب مجموعه های آپارتمانی به نحوی توزیع شده که توزیع کنندگان شناسایی نشده اند.

یا برای مثال تبلیغ مسیحیت در شهرهای بزرگ از جمله تهران در حال گسترش بوده بطوریکه چندی پیش نیز برخی از تاکسیرانان در هنگام مسافربری به تبلیغ دین مسیحیت پرداخته و به مسافران انجیل‌هایی در قطع جیبی هدیه می‌دادند.

2-هدف قرار دادن اقشار مذهبی به صورت خاص:

اگرچه اقشار متدین و مذهبی جامعه ایران در طول تاریخ علاقه و ارادت خود را به کیان دین و مقدسات نشان داده اند اما جریانهای وابسته به گروههای تبشیری این گروه را از مخاطبان اصلی خود قرار داده است.اگرچه احتمال گرویدن این افراد به مسیحیت کم است اما صرف ایجاد شبهه نیز برای این گروههای هدف خوبی است. به تازگی برخی از مبلغین مسیحی اقدام به جاسازی کتاب انجیل لوقا و تبلیغ دین مسیحیت در نقاط مختلف آستان حضرت عبدالعظیم و امامزاده صالح کرده‌اند.

به تازگی برخی از مبلغین مسیحی اقدام به جاسازی کتاب انجیل لوقا و تبلیغ دین مسیحیت در نقاط مختلف آستان حضرت عبدالعظیم و امامزاده صالح کرده‌اند

این مبلغین مسیحی کتاب انجیل لوقا را در بین کتب ادعیه، داخل جا مهری، کنار کفشداری و جاسازی کرده بودند که با واکنش منفی زائرین مواجه می شوند .

3-حضور در دانشگاهها:

یکی از اصلی ترین گروههای هدف گروههای تبشیری دانشگاهها و جوانان می باشند.برخی ضعفها  کم کاری ها در

کلیسای خانگی،انجیل،عیسی،میسیونر،مسیح

معرفی صحیح عقاید اسلامی به دانشجویان زمینه مساعدتری را برای این جریانه ها فراهم ساخته است. برای مثال اخیرا گروهی به نام ایمان دار در دانشگاهها ظهور پیدا کرده است.گروه موسوم به ایمان‌دار، در تهران و شهرستان‌ها فعالند. اعضای این گروه با پخش مشروبات الکلی در میان جوانان عنوان می‌کنند که مشروب خون مسیح و خوردنش مباح است.

4-تبلیغات تلویزیونی:

تلویزیون‌های ماهواره‌ای به صورت‌های گوناگون نقش بسزایی را در اعمال تبلیغات مسیحیت ایفا می‌‌كنند. این مجموعه‌های رسانه‌ای كه به صورت شبكه‌ای و كاملا هماهنگ به تحرك می‌پردازند به شیوه‌های گوناگونی، به صورت مستقیم و غیر مستقیم تبلیغات وسیعی را برای مسیحیت به مرحله اجرا در می‌آورند. در همین حال شبکه های ماهواره ای «محبت تی‌ وی»، «تپش»، «نجات»، «امید ایران»، «پارس تی ‌وی» به طور شبانه روزی مشغول تبلیغ مسیحیت هستند.

5-کلیساهای خانگی:

كلیساهای خانگی، خانه هایی هستند كه مبلغان مسیحی و یا افراد مرتد تازه جذب شده، مالكیت و یا اجاره آنها را در اختیار دارند. این محل‌ها از سوی سازمان‌های كلیسایی با مبالغ قابل توجهی به اجاره در آورده می‌شوند تا توسط مالك، امور شناسایی و جذب در آنها صورت بگیرد. این مكان‌ها عمدتا شاهد رجوع جوانان تازه جذب شده هستند. همچنین برخی از كتب، سی‌دی‌ها و جزوات شب‌نامه‌ای و وبلاگ‌های اینترنتی، از این اماكن تهیه و توزیع و بروزرسانی می‌شوند. بیشترین آمار در خصوص كلیساهای خانگی مربوط به شهرهای تهران، كرج و رشت است.

كلیساهای خانگی، منازلی هستند كه كشیشان مسیحی و یا افراد مرتد تازه جذب شده، مالكیت و یا اجاره آنها را در اختیار دارند.

نتیجه گیری:

رشد این گونه جریانات هشداری برای مسئولان و متولیان دینی و فرهنگی کشور است. همت مضاعفی دیگری با گسترش ابزارهای تبلیغی و ارتباطی لازم است تا مبلغان و روحانیون متولی امور دینی و فرهنگی کشور با روشهای جدید در پی تعمیق ریشه های دینی و مذهبی جوانان کشور باشند. روش هایی برپایه بر وحی و عقلانیت و فطرت انسانها که آنها را در برابر شبهات بی پایه ایمن سازد و هر کدام از افراد جامعه اسلامی ایران به جای انفعال در برابر شبهات دینی، خود آمر و عامل دین و مذهب خویش باشند.

علما، روحانیون و متولیان امور دینی و فرهنگی کشور باید به این مسئله توجه داشته باشند که با گسترش ابزارهای ارتباط جمعی به ویژه اینترنت تنها سخنرانی صرف ،و طولانی برای رفع شبهات دینی جوانان کافی نیست ، بلکه در کنار سخنرانی های مذهبی و اخلاقی باید به روشهای غیر مستقیم مثل تولید محصولات فرهنگی و هنری ، نگارش کتابهای داستان، رمان، فیلم، ساخت برنامه های ترکیبی، تئاتر، موسیقی، شعر نیز به عنوان ابزاری کارآمد توجه داشت.

هنگامه سهرابی

گروه جامعه و ارتباطات