تبیان، دستیار زندگی
آسیب‌های ناشی از مصرف مشروبات الکلی از کراک و هروئین بدتر است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

الکل مضرتر از کراک

آسیب‌های ناشی از مصرف مشروبات الکلی از کراک و هروئین بدتر است.

کارشناسان دارو و مواد مخدر روش‌ جدیدی برای سنجیدن میزان آسیب مشروبات الکلی و مواد مخدر طراحی کردند تا مضرات آن‌ها را هم روی فرد و هم روی جامعه تخمین بزنند.

زمانی که دانشمندان هر دو فاکتور را در کنار یکدیگر بررسی کردند، متوجه شدند از لحاظ مضرات فردی و اجتماعی الکل بالاترین رده را از آن خود کرده است و بعد از آن کراک و هروئین به ترتیب در رده‌های بعدی قرار می‌گیرند.

این تحقیقات توسط پروفسور نات از امپریال کالج لندن و کمیته علمی مستقل دارو و دکتر لارنس فیلیپس از مدرسه اقتصادی و علوم سیاسی لندن انجام شده است. در این بررسی 9 معیار برای سنجش اثرات داروها و مشروبات الکلی روی سلامت فردی و 7 معیار برای سلامت اجتماعی توسط دانشمندان مورد ارزیابی قرار گرفت.

اثرات و مضرات فردی این مواد شامل مرگ و میر، سلامت عمومی بدن، اختلال در عملکرد مغذی و ذهنی، از دست دادن خانواده و دوستان و آسیب‌های فیزیکی و جراحات بود.

الکل مضرتر از کراک

فاکتورهایی که در آسیب‌های اجتماعی مورد توجه قرار گرفت شامل اقدام به جرم و جنایت، آسیب‌های زیست محیطی، درگیری خانوادگی و کاهش اعتبار و ارتباطات اجتماعی بودند.

زمانی که دانشمندان هر دو فاکتور را در کنار یکدیگر بررسی کردند، متوجه شدند از لحاظ مضرات فردی و اجتماعی الکل بالاترین رده را از آن خود کرده است و بعد از آن کراک و هروئین به ترتیب در رده‌های بعدی قرار می‌گیرند.

با توجه به این موارد مشخص شد هروئین، کراک و شیشه بیش‌تر آسیب را به فرد وارد می‌کنند، در حالی که الکل، هروئین و کراک بیش‌ترین ضررها را به اجتماع وارد می‌کنند.

با این مدل‌سازی و در نظر گرفتن همه فاکتورهای فردی و اجتماعی، دانشمندان متوجه شدند الکل در این بین مضرترین و خطرناک‌ترین اثر را روی فرد و جامعه دارد. در مجموع ضرر نوشیدنی‌های الکلی سه برابر کوکائین و تنباکوست.

هم‌چنین اثرات مشروبات الکلی تا 5 برابر بیش‌تر از ماده مخدر مفدرون است که به تازگی در انگلستان قانونی شمرده شده است و در آوریل سال 2010 به عنوان داروهای کنترل شده دسته B طبقه بندی شده است.

اکستاسی نیز یکی دیگر از مواد مخدر است که در طول دو دهه گذشته نام آن بسیار به گوش می‌خورد و توجه رسانه‌ای به آن بسیار بالاست. اکستاسی یک داروی بسیار قوی تغییر دهنده ی خلق و خو است که سبب می شود مصرف کننده ، هر کاری را بدون این که به عواقب ناشی از آن فکر کند ، انجام بدهد. این دارو در کلاس A طبقه بندی می‌شود که می‌تواند منجر به آسیب‌های مغزی شدید و حتی در صورت مصرف با برخی مواد دیگر منجر به مرگ شود. حال جالب است بدانید طبق ارزیابی‌های جدید دانشمندان مضرات مشروبات الکلی نزدیک به 8 برابر قرص‌های اکستاسی است.

این دانشمندان در نهایت در گزارش خود اعلام کردند: تحقیقات ما به همراه مطالعاتی که قبلا در انگلستان و هلند انجام شده بود نشان می‌دهد طبقه بندی فعلی داروها توجه کمی به آسیب‌های ناشی از مصرف آن‌ها دارد و به همین دلیل باید در مورد این طبقه‌بندی‌ها تجدید نظرهایی صورت گیرد.

به همین دلیل باید نسبت به مبارزه با گسترش مصرف مشروبات الکلی در جامعه تلاش‌های بیش‌تری صورت گیرد، چرا که این نوشیدنی‌ها می‌توانند بنیان یک جامعه را دچار مشکلات جدی کنند.

در سیستم جدید امتیاز دهی دانشمندان از لحاظ میزان مضر بودن یک ماده مخدر نمره یک تا 100 را به آن اختصاص دادند. در این بین الکل با 72 امتیاز بیش‌ترین امتیاز را کسب کرد، در حالی که هروئین و کراک به ترتیب نمرات 55 و 54 را به خود اختصاص دادند.

در این سیستم امتیازدهی، موادی که نمره بالای 40 را کسب کنند در کلاس A، داروهایی که امتیاز بین 20 تا 39 را کسب کنند در کلاس B، موادی که امتیازی بین 10 تا 19 را بگیرند در کلاس C و زیر 10 در کلاس D قرار می‌گیرند.

منبع:خبرآنلاین

تنظیم برای تبیان:هنگامه سهرابی