تبیان، دستیار زندگی
امیر قلعه نویی اولین کسی بود که در فصل جدید فوتبال ایران دست به انتقاد از عادل فردوسی پور و برنامه 90 زد و حالا پس از گذشت .......
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گزارشگران سیبل جدید در فوتبال ایران

فردوسی پور خیابانی میرزایی

بخش ورزشی - امیر قلعه نویی اولین کسی بود که در فصل جدید فوتبال ایران دست به انتقاد از عادل فردوسی پور و برنامه 90 زد و حالا پس از گذشت روزها از آن انتقادهای وحشتناک، موج جدید انتقادها علیه فردوسی پور و همکارانش در صدا و سیما آغاز شده.

به گزارش گروه ورزشی تبیان؛ البته دیگر پای امیر قلعه نویی وسط نیست. فدراسیون فوتبال، محمد مایلی کهن، فراز کمالوند و بسیاری دیگر از باشگاه ها به روندی که گزارشگران تلویزیونی در پیش گرفته اند اعتراض دارند. اعتراضها به جایی رسیده که فدراسیون فوتبال در نامه ای محرمانه به عزت الله ضرغامی از آنچه حاشیه سازی برنامه 90 خوانده شکایت کرده و باشگاه استیل آذین هم تهدید کرده علیه مزدک میرزایی به دادسرا شکایت می کند. با این حال صدا و سیما مانند ماههای گذشته از گزارشگرانش حمایت کرده است.

*برنامه پولساز 90 و دردسرهای سیما

یک دهه از عمر برنامه محبوب 90 گذشته. برنامه ای که به خاطر اجرای خاص عادل فردوسی پور پرطرفدارترین تیم سیما در ده سال اخیر بوده و به اعتراف بسیاری از اهالی فوتبال نقشی اساسی در کاهش ناپاکیهای فوتبال ایران داشته است. با این حال با شروع لیگ دهم روزهای دشواری برای فردوسی پور و مدیران شبکه سوم آغاز شد. بر اساس جدول نرخ آگهی های صدا و سیما پس از سریال کره ای امپراتور بادها، برنامه 90 گرانترین برنامه در سیماست. به غیر از این، تعداد پیامکهایی که در طول برنامه 90 به شماره مخصوص این برنامه ارسال می شود با هیچ برنامه ای در صدا و سیما قابل مقایسه نیست. شرکت بیش از 20 میلیون شماره تلفن در این سالها نشان دهنده محبوبیت و تاثیرگذاری این برنامه است و همین یک دلیل کفایت می کند که مدیران سیما بخواهند تمام قد از این برنامه و مجری اش دفاع کنند.

قلعه نویی و فردوسی پور

* جرقه را چه کسی زد؟

برای نخستین بار امیر قلعه نویی لب به انتقاد از عادل فردوسی پور و برنامه 90 گشود. پس از آنکه شب قبل از بازی حیاتی استقلال و سپاهان در برنامه 90 صحنه ای پخش شد که قلعه نویی با ادبیات خاص خودش به کاظمیان اعتراض کرد، سرمربی سپاهان پس از بازی برابر آبیهای تهران در نشست مطبوعاتی اعلام کرد که اگر دوربین 90 در سالن کنفرانس باشد، نشست را تحریم میکند و این آغاز جنگ قلعه نویی با فردوسی پور بود. در ابتدا تصور میشد با گذر زمان قلعه نویی به عنوان کسی که به داشتن ارتباط خوب با رسانه ها معروف است با 90 و فردوسی پور آشتی می کند اما حتی حضور فردوسی پور در منزل قلعه نویی پس از جراحی پای سرمربی سپاهان هم کارگر نیفتاد و قلعه نویی تغییری در رفتارش در مقابل برنامه 90 نشان نداد. با این حال فردوسی پور سعی کرد که در رفتارش با تیم سپاهان تغییراتی ایجاد کند اما این تغییر رویه هم تصمیم قلعه نویی را عوض نکرد. البته پس از این اتفاقات دیگر کسی سراغ ندارد که قلعه نویی دوباره به برنامه 90 اعتراض کرده باشد.

* اضافه شدن منتقدان و سیبلها

اگرچه در ابتدا تصور میشد که با ظهور منتقد سفت و سختی همچون قلعه نویی و باشگاه سپاهان، مدیران ارشد صدا و سیما به فردوسی پور تذکر بدهند اما با گذشت زمان مشخص شد که فردوسی پور برای اجرای برنامه 90 خط قرمز خاصی ندارد و مختار است که هر آنچه می داند صحیح است را بگوید. همین رفتار با فردوسی پور و حمایت از برنامه 90 سبب شد که انتقادها از این برنامه اوج بگیرد. ابتدا رییس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال تصمیم گرفت که ارتباطش را با این برنامه محدود کند، سپس باشگاه استقلال اعلام کرد که در مباحث حقوقی این برنامه را تحریم میکند.

مزدک میرزایی

با این حال تا پیش از افشای نامه محرمانه فدراسیون فوتبال به ضرغامی و شکایت سرپرست باشگاه استیل آذین علیه مزدک میرزایی هیچ اقدام عملی برای مقابله با آنچه که "شبهه افکنی" خوانده می شد انجام نگرفته بود. سه شنبه فدراسیون فوتبال نامه ای را به صدا و سیما و عزت الله ضرغامی ارسال کرد که در این نامه از ضرغامی خواسته شده بود نظارتش را بر برنامه های ورزشی و به ویژه برنامه 90 بیشتر کند.

البته تا به امروز علی کفاشیان به غیر از یک بار که تنها گفته بود "من عادل را دوست دارم" هیچ اظهارنظر دیگری درباره برنامه 90 و مجری اش انجام نداده اما هیچ مسوولی هم اصل ارسال این نامه را تکذیب نکرده که همین مساله می تواند تاییدی بر ارسال این نامه باشد. البته اگر فکر می کنید که فردوسی پور تنها سیبل این روزهای مدیران فوتبالی است، مرتکب اشتباه شده اید چرا که با شکایت صادق درودگر سرپرست استیل آذین از مزدک میرزایی مشخص شد که در این وضع فردوسی پور تنها نیست. درودگر از میرزایی شاکی است که چرا در گزارشهایش انصاف را رعایت نمی کند و به "دروغ" سعی در القای مطالبی علیه استیل آذین در ذهن مخاطب پرتعداد تلویزیونی دارد. با این حال صحبتهای مهدی هاشمی تهیه کننده برنامه فوتبال برتر بار دیگر حمایت مدیران سیما را از گزارشگرانی که هاشمی آنها را "متخصص و کارشناس" می داند ثابت کرد.

گروه جامعه و ارتباطات