تبیان، دستیار زندگی
یحیی ‌آل اسحاق در چهل و یكمین نشست هیئت نمایندگان اتاق تهران اظهار داشت: واقعیت این است كه مسئله نرخ ارز در همه كشورها.....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نرخ ارز باید شفاف باشد

نرخ ارز

بخش اقتصاد: به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، یحیی ‌آل اسحاق در چهل و یكمین نشست هیئت نمایندگان اتاق تهران اظهار داشت: واقعیت این است كه مسئله نرخ ارز در همه كشورها نقش اساسی دارد اما در كشورهایی مثل ما كه وابستگی به نفت داریم نقش جدی‌تر دارد.

رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: اگر در اقتصاد شبهه ایجاد شود نظیر ابهام در نرخ ارز، این امر ترمز اقتصاد كشور را می‌كشد.

به گفته وی، در شرایط جنگ ارزی هستیم اگرچه سازمان‌های مربوطه بین‌المللی نمی‌خواهند كه عنوان جنگ را بگذارند اما واقعیت این است كه این موضوع مثل جنگ است.

وی افزود: انتزاعی صحبت كردن درباره بالا یا پایین بودن نرخ ارز حرف خاصی نیست چرا كه این بحث اقتضائاتی دارد كه تابع زمان، مكان و اهداف نظام است لذا نرخ ارز باید براساس ضریب تأثیر بر فعالیت‌های اقتصادی واقعی شود.

رئیس اتاق تهران گفت: قبل از هر چیز باید هدف از جهت‌گیری نرخ ارز مشخص شود اگر جهت‌گیری اقتصاد بنا است صادرات محور باشد در آن صورت نرخ ارز باید بالا برود. اگر هدف ما اقتصاد رفاه و بخش مصرف است و می‌خواهیم قیمت‌ها را كنترل كنیم باید نرخ ارز پایین بیاید.در بخش تولید اگر بحث رشد سرمایه‌گذاری مطرح است باید نرخ ارز پایین بیاید و اگر بحث افزایش رقابت كالاهای تولیدی مطرح است باید نرخ ارز بالا برود.

وی افزود: اگر بحث تأمین ریال دولت مطرح است و دولت می‌ خواهد در شرایط هدفمند كردن یارانه‌ها ریال بیشتری داشته باشد باید نرخ ارز بالا برود لذا در تعیین نرخ ارز اهداف و جهت‌گیری‌های مختلفی مطرح است و نباید مردم را در ابهام بگذاریم چرا كه هركدام از این گزینه‌ها اگر مطرح باشد باید اعلام كنند زیرا همه همراه سیاست‌‌های دولت و صلاح نظام هستند. آنچه نگران‌كننده است حالت ابهام در نرخ ارز است و این بدترین ضربه را به اقتصاد می‌زند چرا كه اگر در اقتصاد شبهه ایجاد شود اقتصاد ترمز می‌كند.

نرخ ارز

آل اسحاق گفت: ما شاهد حسن ارتباط بین فعالان اقتصادی و دولت هستیم و اگر شفافیت‌ لازم وجود داشته باشد فعالان اقتصادی یار اقتصاد هستند.

وی افزود: در حال حاضر نرخ ارز بین 1050 تا 1100 تومان است و ما شاهد یك قیمت متعادل هستیم كه اگر در همین محدوده حركت كنیم شاهد تعادل خواهیم بود اما اگر در این شرایط ایجاد شك بكنیم متناسب با شرایط كشور نیستیم.

آل اسحاق گفت: عده‌ای در این شرایط به دنبال ایجاد فضای روانی هستند كه آن بحث دیگری است. لذا در نرخ ارز باید نگاه واقع‌بینانه داشته باشیم. وی با بیان اینكه در شرایطی كه در دنیا جنگ ارزی مطرح است ما نباید بی‌تفاوت باشیم، گفت: ظاهراً كمیته‌ای برای بررسی نرخ ارز در شورای پول و اعتبار شكل گرفته است.

وی افزود: در تنظیم نرخ ارز دولت باید به تورم داخلی و خارجی توجه داشته باشد تا بتوانیم در برنامه پنجم به سمت واقعی كردن نرخ ارز حركت كنیم.

خبرگزاری فارس

تکمله: بالا رفتن نرخ ارز سبب افزایش قیمت کالاهای وارداتی و افزایش قیمت کالاهای وارداتی (از طریق افزایش تقاضا برای کالاهای داخلی) سبب رشد تورم و رشد تورم باعث افزایش باز هم بیشتر نرخ ارز می‌شود. افزایش نرخ ارز باعث می شود که کالاهای داخلی ارزانتر شده و برای خارجیان خرید آنها به صرفه باشد و این خود باعث افزایش صادرات میشود. عکس این حالت زمانی رخ میدهد که نرخ ارز کم شود. پس به همین علت است که اگر هدف ما اقتصاد رفاه باشد باید به دنبال پایین آوردن نرخ ارز باشیم.

تنظیم برای تبیان: حمیدی فر