تبیان، دستیار زندگی
از روایات استفاده می‌شود كه امیرالمومنین(ع) دو یا سه دختر به نام زینب داشته كه بانوی شجاع كربلا، زینب كبری(س) بوده است،
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زینب اسوه‌ی صبر و استقامت

زینب

کتاب «حضرت زینب(س) اسوه صبر و استقامت» که سیری كوتاه در زندگانی حضرت زینب كبری(س) به حساب می‌آید، ضمن بیان شمه‌ای از فضایل و كرامات این بانوی بزرگوار، از ولادت تا واقعه عاشورا را به اختصار مطالعه و بررسی می‌كند.

در ستیغ آرمان‌شهر، آنان كه به استمرار روح عاشورا در تمامی عصرها و استحكام روح كربلا در تمامی سرزمین‌ها باور دارند؛ زنی از ساكنان دشت لاهوت می‌درخشد؛ زنی كه خوشه‌ای از یاقوت فاطمی است. او آنقدر بلند است كه در عرصه‌ای از تاریخ، طنین مهر مادر است و در عرصه‌ای، پژواكی از صلابت حیدر.

زینب(س) ستون خیمه پایداری است. آن قدر تسلیم است كه دود و غبار شراره‌های خیمه‌های نیمه‌سوخته برایش نسیم نواز شكر دوست است، از این‌روست كه فرمود «و ما رایت الا جمیلا».

زینب(س) در قاموس اهل معنا، حدیث مكرر استقامت و شكوه و پایمردی است. او نه تنها در عاشورای عشق، كه هم‌چنان پامنبری آفتابی است كه تا جمعه دل‌انگیز ظهور بر بلندای نی، آیه جهاد تلاوت می‌كند. بی‌كرانه‌ای است كه نور نهضت حسینی را به دهلیزهای تاریك تاریخ انعكاس می‌دهد. ایوان بارگاه معرفت او، فراخ‌تر از واژه‌هاست. از این‌رو باید از دور به توصیفش پرداخت.

از القاب حضرت زینب(س) كه در روایات آمده، عقیله یا عقیله بنی‌هاشم است؛ به معنای زن ارجمند و یكتا در میان فامیل خود

در تاریخ ولادت حضرت زینب(س) اختلاف است، در كتاب «ریاحین‌الشریعة» آمده: برخی پنجم جمادی‌الاولی سال ششم هجری و بعضی اوایل شعبان آن سال و بعضی ماه رمضان و یا در دهه آخر ماه ربیع‌الثانی دانسته‌اند. قول دیگر هم، در ماه محرم سال پنجم هجرت ذكر كرده‌اند؛ ولی هیچ‌یك از این اقوال، دلیل محكم تاریخی ندارند.

زینب در لغت به معنای درخت خوش‌بوی نیكو منظر آمده است، و ممكن است مخفف (زین و اب؛ زینت پدر) باشد.

از روایات استفاده می‌شود كه امیرالمومنین(ع) دو یا سه دختر به نام زینب داشته كه بانوی شجاع كربلا، زینب كبری(س) بوده است، چنان كه شیخ مفید(ره) و برخی دیگر گفته‌اند: زینب صغری، همان خواهر مادری حضرت زینب(س)؛ یعنی ام‌كلثوم بوده است؛ ولی همان شیخ مفید(ره) در پایان كلام خود، در زمره فرزندان حضرت علی(ع)؛ زینب صغرای دیگر را نام می‌برد كه مادرش كنیز بوده است.

از القاب حضرت زینب(س) كه در روایات آمده، عقیله یا عقیله بنی‌هاشم است؛ به معنای زن ارجمند و یكتا در میان فامیل خود. در سند خطبه فدك آمده: ابن‌عباس آن را از عقیله بنی‌هاشم؛ یعنی حضرت زینب(س) نقل می‌كند.

اینك بعضی از الفاظی را كه برای آن مخدره وضع شده، در این جا ذكر می‌شود:

ولادت حضرت زینب(س)، ازدواج حضرت زینب(س)، گوشه‌ای از فضایل حضرت زینب(س)، سفر تاریخی زینب(س) به كربلا، شمه‌ای از كرامات حضرت زینب(س) و شمه‌ای از فضایل حضرت زینب(س)، عناوین ششگانه بخش‌های این اثرند.

چاپ نخست كتاب «حضرت زینب(س) اسوه صبر و استقامت» در شمارگان 2000 نسخه، 93 صفحه و بهای 10000 ریال راهی بازار نشر شد.


گروه کتاب تبیان - محمد بیگدلی