تبیان، دستیار زندگی
در تاریخ‌نگاری امروز از ادبیات به عنوان منبع تحلیل تاریخ استفاده می‌شود و در دنیای امروز «داستان و رمان» منابع تحلیل تاریخ هستند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شخصیت‌های زنده در آثار بایرامی

مردگان باغ سبز

بین تاریخ و ادبیات همسایگی صمیمانه‌ای وجود دارد و در کشور ما ادبای مورخ در میان مردم نقشی داشتند که تاریخ‌نگاران بدین شکل نبوده‌اند، البته نقش تاریخ‌نگاران در جای خود قابل انکار نیست.

با این حال در تاریخ‌نگاری امروز از ادبیات به عنوان منبع تحلیل تاریخ استفاده می‌شود و در دنیای امروز «داستان و رمان» منابع تحلیل تاریخ هستند. این یک نکته ثابت شده است که بیان تاریخ و معرفی آن به عامه مردم در قالب داستان میسر است و در این بین رمان‌های تاریخی می‌توانند، نقش عمده‌ای ایفا کنند.

محمدرضا بایرامی در کتاب «مردگان باغ سبز» به موضوعات مهم تاریخی اشاره می‌کند؛ موضوعاتی که در قالب ادبیات کمتر به آن پرداخته شده است.

رمان از رهگذر تاریخ مضمونی اجتماعی سیاسی دارد و داستان خبرنگاری به نام بالاش را تعریف می‌کند که ابتدا در بازار تبریز دوره گرد بوده و در عین حال شعر هم می‌سروده که با شاعر مشهوری آشنا می شود و به رادیو راه پیدا می کند ودر روزنامه هم به کار خبرنگاری مشغول می شود و در فضای کلی داستان به پیش می‌رود.

داستان «مردگان باغ سبز» بسیار خواندنی است و نشان می‌دهد ایرانیان چگونه با یکپارچگی خود، در مواقع حساس، نگاهی فراتر از مسئله قومیت دارند و بیگانگان را از وطن می‌رانند

داستان مربوط به فرقه‌ی دموکرات آذربایجان در سال ۱۳۲۵ است که هنگام شکست و عزیمت به مرز شوروی، دو نفر از این افراد گذرشان به روستایی می‌افتد؛ روستایی با ویژگی‌هایی منحصر به فرد؛ یکی از افراد مذکور داستان در راه عزیمت به مرز به شکل فجیعی کشته می‌شود و همین ماجرا به نوعی دستمایه ادامه داستان و حوادث بعدی می‌شود...»

آثاری از این دست برای مردم ما شنیدنی و خواندنی هستند چرا که مردم ایران با وجود تعصبات قومی در برابر دشمنان خود همواره متحد شده و کوتاه نمی‌آیند که این مطلب در اثر بایرامی دیده می‌شود. افرادی که با اتکا به بیگانه بر سر کار می‌آیند و به ملت خیانت می‌کنند در روزگار خود نتیجه خیانت خود را دیده و به قولی عاقبت به خیر نمی‌شوند.

داستان «مردگان باغ سبز» بسیار خواندنی است و نشان می‌دهد ایرانیان چگونه با یکپارچگی خود، در مواقع حساس، نگاهی فراتر از مسئله قومیت دارند و بیگانگان را از وطن می‌رانند.

رمان بایرامی البته از نظر توصیف صحنه‌ها و وقایع، ویژگی‌های ادبی و نگارشی و ... در حد اعلا است، اگرچه آثار بایرامی همیشه دارای نثری ساده و صمیمی است و در آثار او علاوه بر نثری صمیمی شاهد حضور شخصیت‌هایی زنده هستیم که خواننده را مجذوب می‌کنند اما این اثر ویژگی‌های خاص خود را دارد.

در واقع آنچه بایرامی را به عنوان نویسنده‌ای شاخص معرفی می‌کند، ویژگی‌هایی چون حضور زندگی، توصیفات زیبا، پرداختن به آداب و رسوم مردم در آثار اوست؛ دغدغه‌هایی که باید در آثار سایر نویسندگان ما وجود داشته باشد و خرده‌فرهنگ‌ها نیز در خطوط آثارشان دیده شود. این یک امید همگانی است که نویسندگان ایرانی، رمان‌های تاریخی را دغدغه اصلی خود قرار دهند و از تاریخ که سراسر پند و عبرت است برای ارتقای آگاهی مردم بهره ببرند.

محسن مومنی


منبع: خبرآنلاین

گروه کتاب تبیان - محمد بیگدلی