تبیان، دستیار زندگی
ترکیب زامبی‌ها، شب هالووین و پیشنهاد منتقدان موجب شد قسمت اول سریال «مردگان متحرک» ساخته فرانک دارابونت را پنج میلیون و 300 هزار نفر تماشا کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

«مردگان متحرک»، 5میلیون نفر را ترساند

مردگان متحرک

 ترکیب زامبی‌ها، شب هالووین و پیشنهاد منتقدان موجب شد قسمت اول سریال «مردگان متحرک» ساخته فرانک دارابونت را پنج میلیون و 300 هزار نفر تماشا کنند.

به گزارش خبرآنلاین، اولین قسمت این سریال 90 دقیقه بود و یکشنبه 31 اکتبر رکورد آمار بینندگان اولین قسمت سریال‌های شبکه ای‌ام‌سی را شکست. با احتساب بینندگان دو بازپخش این اپیزود، در مجموع هشت میلیون و 100 هزار نفر به تماشای این سریال نشستند.

همچنین «پیش‌نمایش» این قسمت را سه میلیون و 600 هزار نفر تماشا کردند و بدین ترتیب رکورد سریال «منطقه مرده» که سال 2003 روی آنتن رفت نیز شکسته شد.

روی کاغذ، سریالی با محوریت زامبی‌ها که براساس رمانی مصور ساخته شده با دیگر سریال‌های شبکه ای‌ام‌سی از جمله درام جدی «مردان خشن»، سریال معمایی «روبیکان» و مجموعه کمدی «بدبیاری» همخوان نیست، اما «مردگان متحرک» سیل طرفداران رمان مصور رابرت کرکمن را به همراه داشت. منتقدان هم که در جلسه‌ای اپیزود اول را دیده بودند بسیار از آن تعریف کردند و به همه اینها فرانک دارابونت را اضافه کنید، کارگردان مشهور فیلم‌های «رهایی از شاوشنک» و «مسیر سبز» که در اینجا مدیر تولید، طراح خط داستانی و البته کارگردان قسمت اول است.

چارلی کولی‌یر مدیر ارشد شبکه ای‌ام‌سی یکی از دلایل موفقیت قسمت اول سریال را پخش شدنش در هالووین می‌داند. برای دو هفته است این شبکه دائم فیلم‌های ژانر وحشت پخش می‌‌کرد و بین همه آنها تبلیغ «مردگان متحرک» پخش می‌شد.

این سریال همچنین باید با پخش مسابقات بسکتبال و فوتبال آمریکایی رقابت می‌کرد و البته موفق هم عمل کرد. فعلا شش قسمت سریال آماده پخش شده است، اگر قسمت بعدی این سریال نصف بینندگان اپیزود اول بیننده داشته باشد، آن وقت دستور ساخت فصل دوم صادر می‌شود. قرار است فصل اول 13 قسمتی باشد.

مردگان متحرک» داستان ریک گریمز، مامور پلیس است که در جریان تیراندازی مجروح می‌شود و از هوش می‌رود. وقتی به هوش می‌آید متوجه می‌شود شهر متروک شده و همه جا انباشته از جسد مردم است. همسر و پسرش در خانه نیستند.

«مردگان متحرک» داستان ریک گریمز، مامور پلیس است که در جریان تیراندازی مجروح می‌شود و از هوش می‌رود. وقتی به هوش می‌آید متوجه می‌شود شهر متروک شده و همه جا انباشته از جسد مردم است. همسر و پسرش در خانه نیستند. او با پدر و پسری سیاه‌پوست آشنا می‌شود که به او توضیح می‌دهند شهر در دست زامبی‌ها افتاده است و خیلی‌ها به امید یافتن سرپناه به شهر دیگری رفته‌اند. قهرمان داستان راهی سفری برای نجات خانواده‌اش می‌شود، آنها زنده هستند یا زامبی شد‌ه‌اند.

دارابنت درمورد علاقه‌اش به داستان زامبی‌ها می‌گوید: «همه چیز با «شب مردگان زنده» شروع شد، بدون این فیلم محصول 1968 اصلا ژانر زامبی پیدا نمی‌شد چه رسد به «مردگان متحرک». می‌خواستم مجموعه‌ای خلق کنم که هم به روح داستان رابرت کرکمن وفادار بماند و هم ادای دینی باشد به جرج رومرو، سازنده «شب مردگان زنده»، با این حال می‌خواستم مستقل عمل کنم و سریال راه خودش را پیدا کند.»

قسمت اول این سریال نشان می‌دهد سازندگان قصد داشته‌اند توازنی میان داستان‌های زامبی و درام انسانی خلق کنند؛ به همین دلیل همانقدر که سکانس‌های هیجان‌انگیز حملات زامبی‌ها در فیلم وجود دارد، سکانس‌های برخورد انسانی میان شخصیت‌های سالم هم وجود دارد، به‌ویژه سکانس تلاش مرد سیاه‌پوست برای کشتن همسرش که زامبی شده، اما نمی‌تواند خودش را به این کار راضی کند در ذهن می‌ماند.

اپیزود اول «مردگان متحرک» تفاوت بسیاری با فیلم‌ها و سریال‌های مشابه دارد، بیشتر یادآور فیلم «جن گیر» ساخته ویلیام فریدکین است و حجم قابل توجهی از آن در سکوت می‌گذرد. دارابونت در این زمینه می‌گوید: «فیلم «جن‌گیر» نمونه شگفت‌انگیزی است، فیلم نشان می‌دهد چطور سکوت به اندازه جلوه صوتی تاثیرگذار است. بله من دنبال سکوت بودم، چون سکوت بخشی از موسیقی سریال است. فیلم‌هایی که من با آنها بزرگ شدم اصلا از سکوت واهمه نداشتند، مثلا «2001، یک ادیسه فضایی» ساخته کوبریک.»

اندرو لینکن نقش اصلی «مردگان متحرک» را بازی می‌کند، سارا وین کالیز نقش لوری، همسر او را بازی می‌کند. کالیز بازیگری است که با بازی در نقش سارا تنکردی در سریال «فرار از زندان» به شهرت رسید. بازی لنی جیمز در نقش مرد سیاه‌پوست، گرم و به‌یادماندنی است و می‌توان گفت دیگر بازیگران را به حاشیه می‌راند.

تنظیم برای تبیان : مسعودعجمی