تبیان، دستیار زندگی
هیچ حركت دسته جمعى كه كفّار را عصبانى كند، صورت نمى‏گیرد مگر این كه براى آن، پاداش عمل صالح ثبت مى‏شود. آرى، راهپیمایى‏هایى كه دشمنان اسلام و مسلمین را عصبانى كند، عمل صالح است. این راهپیمایى‏ها (بخصوص آنگاه كه از طریق وسایل ارتباطى و ماهواره‏ها من
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

13 آبان و پاسخ به دو سوال شما
نوشتن، قلم

* آیا در قرآن، دلیلى براى شركت در راهپیمایى و تظاهرات داریم؟

خداوند در قرآن مى‏فرماید:

«لا یُصیبُهُمْ ظَمَأٌ وَ لا نَصَبٌ وَ لا مَخْمَصَةٌ فی‏ سَبیلِ اللَّهِ وَ لا یَطَؤُنَ مَوْطِئاً یَغیظُ الْكُفَّارَ وَ لا یَنالُونَ مِنْ عَدُوٍّ نَیْلاً إِلاَّ كُتِبَ لَهُمْ بِهِ عَمَلٌ صالِحٌ إِنَّ اللَّهَ لا یُضیعُ أَجْرَ الْمُحْسِنینَ»  توبه/120

به مردم اصابت نمی‌رسد تشنگی و دردسر، گرسنگی، و گام و حرکتهای دست جمعی نمی‌کند تا کفار به غیظ آیند مگر اینکه برای آنها عمل صالح نوشته می‌شود .

هیچ حركت دسته جمعى كه كفّار را عصبانى كند، صورت نمى‏گیرد مگر این كه براى آن، پاداش عمل صالح ثبت مى‏شود.

آرى، راهپیمایى‏هایى كه دشمنان اسلام و مسلمین را عصبانى كند، عمل صالح است.

این راهپیمایى‏ها (بخصوص آنگاه كه از طریق وسایل ارتباطى و ماهواره‏ها منعكس مى‏شود) اگر براى اهداف مقدسى صورت گیرد، نوعى حضور در صحنه، عبادت دسته جمعى و امر به معروف و نهى از منكر عملى و عامل تقویت روحیّه مردم و تهدید دشمن است.

وحدت

* آیا شعارهایى از قبیل «مرگ بر آمریكا» و«مرگ بر اسرائیل» در مسجد و مكان‏هاى مقدّس صحیح است؟

قرآن در معرفى مسلمانان واقعى مى‏فرماید:

«اشدّاء على الكفّار رُحماء بینهم تَراهم رُكِّعاً سُجِّداً» سوره فتح، آیه 29

آنان نسبت به كفّار سخت و نسبت به مؤمنان مهربان هستند، آنان را در حال ركوع و سجود مى‏یابى كه در صدد كسب رضاى خداوند هستند.

در این آیه، قبل از ركوع و سجود، «اشدّاء على الكفار و رحماء بینهم» مطرح شده است. شعار «مرگ بر آمریكا» و «مرگ بر اسرائیل» مصداق و نمونه‏اى براى عمل به آیه «اشدّاءُ على الكفّار» است كه در متن قرآن آمده است. البتّه نباید تنها به سر دادن شعار اكتفا كرد كه بالاتر و بهتر از شعار، شدّت عمل است كه در سایه تحصیل، وحدت، ابتكار، خودكفایى، عزّت نفس، نفوذناپذیرى و دورى از هر نوع سازش و نرمشى كه سبب طمع بدخواهان شود، به دست مى‏آید.

قرآن به زنان پیامبر مى‏فرماید:
«اِن اتَّقیتُنّ فلا تَخضعنَ بِالقَول فیَطمع الّذى فى قلبه مَرَض» سوره احزاب، آیه 32

اگر تقوا دارید، با نرمى سخن نگویید، تا كسى كه بیمار دل و هوسباز است، در شما طمع نكند.

امروز كه زنان پیامبر نیستند، این آیه براى ما پیام مهم سیاسى دارد و آن این كه اگر مسلمانان تقوا دارند نباید در هیچ برخورد و قرارداد و جهت‏گیرى سیاسى، از خود نرمشى نشان دهند كه بدخواهان در ما و منافع ما طمع كنند. مهم آن است كه ما خود را نبازیم و چراغ سبزى به بدخواهان نشان ندهیم.

برگرفته از مطالب سایت آقای قرائتی


باشگاه کاربران تبیان - ارسالی از hamidv2008