تبیان، دستیار زندگی
بیمارى خطرناكى كه غارنوردان و غارشناسان ممكن است به آن مبتلا شوند معروف به هیستوپلاسموز (Historplasmose) است. به این بیمارى بیمارى فراعنه نیز گفته‏اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بیماری ویژه غارنوردان

غار


بیمارى خطرناكى كه غارنوردان و غارشناسان ممكن است به آن مبتلا شوند معروف به هیستوپلاسموز (Historplasmose) است. به این بیمارى بیمارى فراعنه نیز گفته‏اند. این بیمارى به گفته میشل سیفر، یكى از غارشناسان و زمین شناسان مشهور فرانسه، براى غارنوردان خطر ناكتر از مارها و جانوران وحشى است.


مشاهده ها نشان داده است كه اكثر مصر شناسانی كه گور توتانخامون را در مصر كشف و در حفریات و خاكبردارى آن شركت كرده بودند، بر اثر ابتلا به بیمارى خطرناكى در گذشته‏اند. امروزه تصور مى‏كنند كه این بیمارى بر اثر وجود نوعى قارچ میكروسكوپى بیماری زا، به نام هیستوپلاسماكاپسولاتوم (Histoplasmacapsulatum) ایجاد مى‏شده است.

دانشمندان امریكایى ثابت كرده ‏اند كه این قارچ در بسیارى از غارهاى نواحى گرم، در گردو غبار و خاك وجود دارد. هاگهاى این نوع قارچ بر اثر دم زدن و تنفس هواى آلوده به این گردو غبار و خاك وارد بدن انسان می شود و تولید این بیمارى خطرناك و مهلك را می كند.

هیستوپلاسموز به دو شكل وجود دارد: یكى از شكل هاى ملایم و بی زبان و دیگرى بیمار شدید و خطرناك است. نوع اول بى خطر بوده و بر اثر منقبض شدن، موجب كاهش اثرات زبان آور نوع دوم می شود. ولى نوع دوم بسیار خطرناك است و به طور برق آسا در مدت چند روز انسان و به ویژه جوانان را از پاى در میاورد.


گروه گردشگری تبیان- الهام مرادی

برگرفته از کتاب Dans les alimes de la terre نوشته میشل سیفر