تبیان، دستیار زندگی
سفرنامه مظفرالدین شاه به مراغه، بر اساس دو سفرنامه نسخه خطی از این شاه قاجار که در مجموعه کاخ موزه گلستان نگهداری می‌شده، تهیه شده است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سفرنامه‌ی مظفرالدین ‌شاه

مظفرالدین شاه

«سفرنامه مظفرالدین شاه به مراغه» بر اساس دو سفرنامه نسخه خطی از این شاه قاجار که در مجموعه کاخ موزه گلستان نگهداری می‌شد، عنوان اثری است که به تازگی مجمع ذخایر اسلامی آن را به کوشش مسعود غلامیه و یوسف بیگ‌باباپور از کارشناسان نسخ خطی به چاپ رسانده است.

حجت‌الاسلام حسینی‌اشکوری، رییس موسسه مجمع ذخایر اسلامی، در گفت‌وگو با ایبنا، با بیان این مطلب، اظهار کرد: این دو سفرنامه در سال‌های 1305 و 1308 هجری قمری در سفر مظفرالدین شاه به مراغه و سپس ساوجبلاغ و ارومیه که با هدف تفرج و سیاحت صورت گرفت، به رشته تحریر در آمده‌اند.

وی با اشاره به این که این نسخه‌ها منحصر به فرد بوده و در مجموعه کاخ موزه گلستان نگهداری می‌شوند، درباره اهمیت انتشار این اثر بیان داشت: علاوه بر این که این دو سفرنامه به دست خود مظفرالدین شاه تدوین شده‌اند، در این کتاب 25 قطعه عکس نیز از تصاویری که ضمن این سفرها تهیه شده‌، جای دارند.

علاوه بر این که این دو سفرنامه به دست خود مظفرالدین شاه تدوین شده‌اند، در این کتاب 25 قطعه عکس نیز از تصاویری که ضمن این سفرها تهیه شده‌، جای دارند

در میان این تصاویر که در همان زمان به دستور مظفرالدین شاه گرفته شدند، رجال سیاسی و افرادی که در آن سفرها شاه را همراهی می‌کردند حضور دارند، همچنین تصاویری از شکار پرندگان توسط این پادشاه قاجاری به چشم می‌خورد.

کارشناس نسخ خطی با اشاره به این که اطلاعات این مجموعه مکمل بسیاری از پژوهش‌های تاریخی است، توضیح داد: در این سفرنامه‌ها مشاهدات مظفرالدین شاه به صورت خبری عنوان شده‌اند و از خلال آنها می‌توان به نوع رفتار او با لشکریان و بزرگانی که با وی در ارتباط بودند و همچنین شیوه سلوک و روابط اجتماعی وی پی‌برد.

مظفرالدین شاه قاجار پنجمین پادشاه ایران از دودمان قاجار بود. او پس از کشته شدن پدرش(ناصرالدین شاه)، و پس از نزدیک به پنجاه سال ولیعهد بودن، به مقام پادشاهی رسید و از تبریز به تهران آمد.

وی مانند ناصرالدین شاه چند بار با وام گرفتن از کشورهای خارجی به سفرهای اروپایی رفت و فرمان مشروطه را نیز امضا کرد. او پنج روز پس از امضای فرمان مشروطیت درگذشت.

این اثر در شمارگان 1000 نسخه و بهای 36.000 ریال برای نخستین بار از سوی مجمع ذخایر اسلامی به چاپ رسیده است.


گروه کتاب تبیان - محمد بیگدلی