تبیان، دستیار زندگی
ی در پایتخت ایران ، تهران ( قسمت هشتم ) در قسمت قبل به معرفی سقاخانه ها ، تکایا و آرامگاه های استان تهران پرداختیم . اینک در ادامه می خوانیم... کلیسای سورپ گئورگ این کلیسا در میدان وحدت اسلامی ، بازارچه قوام الد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

معرفی کلیساهای استان تهران

گشت و گذاری در پایتخت ایران ، تهران  ( قسمت هشتم )


در قسمت قبل به معرفی سقاخانه ها ، تکایا و آرامگاه های استان تهران  پرداختیم . اینک در ادامه می خوانیم...

کلیسای سورپ گئورگ

این کلیسا درمیدان وحدت اسلامی ، بازارچه قوام الدوله واقع است. این کلیسا در سال 1790 تا 1795 به عنوان محراب روستا بنا شد و در سال 1835 به کلیسا تبدیل شد. در مرحله بعد با بازسازی در سال 1882 ، به صورت کنونی درآمد. در آن سال ها ، این محله به ارامنه اختصاص داشت. هر سال در سالروز گئورگ مقدس در دهه اول مهرماه در این کلیسا مراسم دعا و نیایش برگزار می شود. روی سنگ قبرهای نصب شده بر دیوارهای کلیسا نقوش زیبایی دیده می شود.

کلیسای تادیوس بارتوقیموس مقدس

این کلیسادر دروازه حضرت عبدالعظیم ، در جنوب شرقی تهران قرار دارد. بنای کلیسا در سال 1808 میلادی ( 1223 ق) به دست ده خانواده ارمنی که به «جام بـُران» معروف شدند، انجام شد. این افراد به دستور فتحعلی شاه قاجار از جلفای اصفهان برای شیشه بری قصرهای سلطنتی ( کاخ گلستان ) به تهران آمده بودند.

کلیسا تاتاوس از قدیمی ترین کلیساهای تهران محسوب می شود که در داخل آن مقابر و سنگ مزارهای جالب توجه شخصیت های ارمنی و مسیحیان اروپایی که در تهران در گذشته اند، قرار دارد.

مدفن دو استاد کار اصلی بنا در همین کلیسا قرار دارد. مساحت تقریبی کلیسا 220 متر مربع است و از صحن آن برای تدفین مسیحیان تهران استفاده می شد. در سال 1970 میلادی بخشی از گچ دیوار فرو ریخت و قسمت هایی از نقاشی ، زیر گچ نمایان شد که شامل تصاویری از سفرای روسیه و انگلستان ، اسکندر شاهزاده گرجستان ، چارلز فرزند سر والتر اسکات نویسنده انگلیسی و .... بود. در سمت راست مدخل ورودی ، لوحی به زبان فارسی و لاتین نصب است.

کلیسای تاتاووس

این کلیسادر زمان فتحعلی شاه قاجاردر محله ی چال میدان ساخته شد و دارای نمازخانه ای با پوشش گنبدی شکل و چهار شاه نشین است. محراب و جایگاه پیشوای روحانی در شاه نشین شرقی قرار دارد. این کلیسا از قدیمی ترین کلیساهای تهران محسوب می شود که در داخل آن مقابر و سنگ مزارهای جالب توجه شخصیت های ارمنی و مسیحیان اروپایی که در تهران در گذشته اند، قرار دارد.

کلیسای انجیلی

با گسترش تهران در سال 1284 هـ . ق ارامنه تهران از کلیسای کوچک دروازه قزوین که در سال 1876 م توسط یک مبلّغ مذهبی تأسیس شده بود، تغییر مکان دادند ودر منطقه حسن آباد ، کلیسای انجیلی کنونی توسط میسیون مذهبی آمریکایی ها بنا شد. در سال 1874 م این کلیسا با وسعت بیشتر ، کاربری فرهنگی نیز یافت و مدرسه آمریکایی ها در آن شروع به کار کرد. مدرسه در سال 1319 شمسی به امر پهلوی اول بسته و تأسیسات فرهنگی آن به وزارت فرهنگ ایران واگذار شد. برای تأمین آب مورد نیاز باغ و کلیسای انجیلی که در خیابان سی تیر واقع است،برای اولین بار در ایران چاه آرتزین حفر شد. این باغ و کلیسا امروزه به صورت متروکه باقی است.

از دیگر کلیساهای تهران باید از کلیسای حضرت مریم، کلیسای سورپ تارگمانچاس در وحیدیه ، سورپ وارتان حشمتیه ، سورپ گریگور لوساوریچ مجیدیه و میناس مقدس در قریه ونک نام برد.

ادامه دارد ...

در قسمت بعد به معرفی ابنیه ی حکومتی استان تهران می پردازیم.

منبع : سیمای میراث فرهنگی استان تهران

گردآوری مدیریت میراث فرهنگی استان تهران

لینک ها

معرفی کلیساهای آذربایجان شرقی

معرفی کلیساهای استان کردستان

معرفی کلیساهای استان قزوین

معرفی کلیساهای استان فارس