تبیان، دستیار زندگی
من مصطفی حیدری هستم دانشجوی کارشناسی ارشد الکترونیک دانشگاه مازندران. با دو طرح در نمایشگاه اختراعات ژنو شرکت کردم: چراغ راهنمایی گویا و ماوس نابینایان. البته سه طرح پذیرفته شده بود ولی با دو طرح در نمایشگاه ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه با مصطفی حیدری

برنده مدال نقره و برنز از نمایشگاه اختراعات ژنو



لطفاً بیوگرافی خود را بفرمائید و در مورد اختراعتان توضیح دهید.

من مصطفی حیدری هستم دانشجوی کارشناسی ارشد الکترونیک دانشگاه مازندران. با دو طرح در نمایشگاه اختراعات ژنو شرکت کردم: چراغ راهنمایی گویا و ماوس نابینایان. البته سه طرح پذیرفته شده بود ولی با دو طرح در نمایشگاه شرکت کردم.

«چراغ راهنمایی گویا» دستگاهی است که وضعیت چراغ های راهنما را به صورت بی سیم برای نابینایان ارسال می کند و آنها فقط با یک گیرنده خیلی کوچک مثل رادیو می توانند وضعیت چهارراه ها را در هر لحظه ببینند که کدام یک از مسیرها سبز یا قرمز است؛ و از ویژگی های آن این است که شما می توانید وضعیت سبز و زرد و قرمز را تغییر دهید وهمچنین می توانید پیام های جدید بگذارید. این دستگاه برای تبلیغات و کارهای مشابه هم می تواند استفاده شود چون برای نابینایان امکان دسترسی به مکان هایی مثل سازمان بهزیستی و ... مشکل است، می توان پیغام هایی که سازمان بهزیستی یا سازمان های دیگر برایشان دارند از این طریق برای آنها ارسال کرد.

قیمت «ماوس نابینایان» یک دهم قیمت ماوس فعلی است. این دستگاه با حدود 5 تا 6 هزار تومان ساخته می شود و چنانچه تولید انبوه را در نظر بگیریم قیمت آن با حدود 6 هزار تومان تمام می شود. قابلیت های WINDOWS را در اختیار فرد قرار می دهد دستگاه های دیگر مثل برجسته نگار بریل شاید تحت ویندوز کار بکند اما قابلیت های DOS را در اختیارمان قرار می دهد. خط به خط با این دستگاه می توان نقاشی کشید. قبل از این با کامپیوتر غیر ممکن بود ولی با این ماوس هر کاری که یک بینا می تواند پای کامپیوتر انجام دهد نابینا هم می تواند انجام بدهد.


چه شد که به فکر این اختراع افتادید؟

من ابتداً به عنوان یک طرح تحقیقاتی به سراغش رفتم ولی وقتی دیدم نابینایان با چه مشکلاتی روبرو هستند تمایلم بیشتر شد. من در مازندران، عضو افتخاری انجمن نابینایان هستم. بعد از دو سه ماه اول برای اینکه بدانیم SENSOR واقعاً می تواند حس کند، حدود یک الی دو ماه با نابینایان کار می کردیم. روز آخر وقتی کار جواب داد و دیدم نابیناها می خندند، مثل این بود که به من مدال داده باشند. احساس کردم چیزی ساخته شد و دوستش داشتم.


آیا رشته تحصیلی شما توانست به شما در این زمینه کمکی کند؟

بله؛ و این اختراع به ارتقاء علمی و تحصیلی ام نیز خیلی کمک کرد.


از شرکت در نمایشگاه ژنو چه انتظار خاصی داشتید؟ آیا فقط می خواستید اختراعتان را به مخاطبین نشان دهید؟

یکی از آرزوهای من این است که چنین نمایشگاه هایی در ایران نیز برپا شود و ایران نیز بانی چنین نمایشگاهی در جهان اسلام باشد. چون هم می تواند طرح ها را خیلی راحت بگیرد. و در خود ایران برای ارتقاء طرح ها از آنها استفاده کند و هزینه هایی که برای آوردن این طرح ها می شود به خود ایران برمی گردد. حالا که مخترعین ایرانی چنین جایگاهی در نمایشگاه های ایرانی و بیشترین رتبه ها را می آورند، اگر این نمایشگاه در خود ایران برگزار شود جایگاه علمی فوق العاده ای دارد. حتی می شود این طرح ها را در سطح بین المللی مطرح کرد.

البته حقیقت آن این است که ما طرح هایمان را خیلی راحت لو می دهیم و با هر قیمتی آنها را بدهیم باز هم برنده واقعی آنها هستند، چون اطلاعات اولیه در مورد طرح دارند؛ در مورد طرح ها فکر کرده اند و این جا فقط دنبال ایده هستند؛ و ایده ها را خیلی راحت با اولین نگاه می گیرند و استفاده می کنند.


دوست دارید چه اختراع دیگری انجام دهید؟

حقیقتش این است که روی چند طرح دوست دارم کار کنم، مثلاً پیش بینی وضع هوا با استفاده از (آلودگی هوا) PATTERN OF POLLUTION ؛ بازشناسی آماری الگوها یا شبکه های عصبی.

تبیان: برای شما آرزوی موفقیت داریم.


مصاحبه: بخش اجتماعی سایت تبیان


لینک های مرتبط

استعدادهای جوان

سهم ما از مدال های ژنو 2005

مشخصات افراد شركت كننده در مسابقات و عرصه اختراعات و تكنولوژی های جدید 2005 ژنو از ایران

دیدار مخترعان و نوآوران جوان كشور با رهبر معظم انقلاب اسلامی