تبیان، دستیار زندگی
گاهی اوقات ما ناچاریم در موقعیت هایی زندگی کنیم که اصلا باب میلمان نیست اما یادمان باشد که نباید در این شرایط خودمان را فراموش کنیم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برای دست به یقه نشدن

زندگی مثبت در یک محیط منفی

نوجوان پرخاشگر

گاهی اوقات برخی از ما ناچاریم در موقعیت هایی زندگی کنیم که اصلا باب میلمان نیست. بچه هایی که همیشه شاهد دعوا و درگیری والدین هستند ، زندگی در آپارتمان با همسایه های بد و ناسازگار، خانواده همسری بهانه گیر که دایما در زندگی شخصی ما دخالت می کند ، داشتن پدری شکاک و بدبین که به هر بهانه ای زندگی را به همسر و فرزندان جهنم می کند ، زندگی با همسری عصبانی و تند خو ، داشتن فرزندی بزهکار و ... همه و همه موقعیت هایی است که کنار آمدن با آنها بسیار سخت و برای برخی غیر ممکن است.برخی از ما آن قدر خود را درگیر این شرایط کرده و یا مشغول مشکلات پیش رو می کنیم که خودمان را فراموش کرده و بهداشت روانی و سلامت روح و جسم خود را در معرض تهدید قرار می دهیم. البته درست است که بخشی از زندگی برخی از ما با این مشکلات عجین شده و ما راه چاره یا فراری نداریم ولی از سوی دیگر نیز نمی توان همه زندگی را قربانی این مشکلات کرد و تمام آن را قربانی اشتباهات، خودخواهی ها و مشکلات اطرافیان نمود. یاد بگیرید كه گاه مسایل را رها سازید. بدین معنا كه به هر مسئله ای دائما گره نخورید. وقتی همیشه و همه جا در فكر مسایل خود هستید و به مرور به آنها میپردازید و با مشکلات خود دست به یقه می شوید، در واقع همیشه بار اضافه ای را با خود حمل میكنید كه این خود سبب ایجاد اضطراب و استرس در شما میگردد.

بیاموزید كه با یک ذهن رها و آزاد زندگی كنید. این امر به شما كمک میكند كه به هر محرک كوچک و یا مانع جزئی آشفته نشوید.

در این یادداشت سعی داریم به شما آموزش دهیم که چگونه در یک محیط منفی زندگی کنیم به طوری که حداقل آسیب و تنش را داشته باشیم:

یک فضای کاری مثبت تقویت کننده برای خودتان تعبیه کنید

این کار می تواند شامل نوشتن شرح حال روزانه، کشیدن یک تابلوی نقاشی و یا انجام یک فعالیت هنری، گلکاری و باغبانی، و یا رسیدگی به گلهای آپارتمانی و .. و یا هر فعالیت دیگری که هنگام انجام آن احساس شادمانی بیشتری کنید. فراموش نکنید هنگامی که برای فرار از محیط اطرافتان ، مشغول این فعالیت های مثبت هستید ، سعی کنید ذهن تان را از هر  چیز و هر خاطره آزار دهنده ای پاک کنید.

از یک تا ده بشمارید

برخی از اوقات در کانون تنش قرار داریم و امکان انجام هر کاری از ما گرفته می شود. در این شرایط برای آنکه از کوره در نروید در ذهن تان از یک تا ده بشمارید. با این کار شما به خودتان زمان می دهید که به حال طبیعی درآمده و بیشتر شرایط را تحت کنترل خود در آورید.

آرامش در ساحل دریا

دست صورت خود را با آب سرد بشویید و یا یک دوش آب ولرم بگیرید

وقتی علی رغم میل باطنی مان در یک محیط پر تنش قرار می گیریم، عصبی و تحریک پذیر شده و خشمی عمیق همه وجودمان را فرا می گیرد و در اصطلاح خونمان به جوش می آید و احساس می کنیم دست و صورت مان پر حرارت شده و نفس هایمان بیش از حد گرم و آتشین شده است. در این شرایط می توانید به سرعت دست و صورت خود را با آب سرد بشویید و یا یک دوش بیست الی سی دقیقه ای  بگیرید.

بر روی یک موضوع متمرکز شوید

این موضوع می تواند هر چیزی باشد. جدی و یا حتی شوخی و مضحک. این موضوع می تواند تجدید یک خاطره بسیار خوشایند باشد که واقعا در گذشته برای شما رخ داده و یا تجسم و رویا پردازی در مورد موضوعی باشد که آرزو دارید برایتان رخ دهد. چشم هایتان را ببندید و بر روی این موضوع انتخابی متمرکز شوید. سعی کنید حتی جزییات را هم در ذهن تان مجسم کنید.

یک تمرین

در حالت آرامش بر روی یک مبل راحت بنشینید و یا پاهایتان را دراز کرده و به پشتی تکیه دهید و چشمهایتان را ببندید. یک سیب سرخ را در ذهن تان تجسم کنید.

سیب را بردارید ، آن را لمس کرده و سپس بو کنید. چاقوی میوه خوری را برداشته و این سیب سرخ زیبا را دو قسمت کنید. حالا مجددا این سیب را به چهار قسمت تقسیم کنید. تکه ها را کاملا از هم جدا کرده و در ظرف تان بچینید. هر یک از تکه ها را برداشته و با لذت تمام میل کنید.

این یک نمونه از تجسم است. شما می توانید این کار را با موضوعات دیگر نیز انجام دهید. خواهید دید که برای مدتی ذهنتان را تحت کنترل درآورده و از استرسها و نگرانی های محیط جدا شوید.

اگر به خود و خدای خود ایمان داشته باشید، به راحتی از عهده مشكلات زندگی برخواهید آمد و ثابت قدم و مطمئن در راه رسیدن به اهداف خود گام خواهید برداشت.

فهرستی از شبکه پشتیبانی برای خود تهیه کنید

اسامی افرادی که می توانید به کمک شان امیدوار باشید و یا در اصطلاح بر روی آنها حساب باز می کنید را مطابق نمونه یادداشت کنید. اگر می بینید فهرست تان خیلی کوتاه و خلاصه است نگران نباشید. این راه ساده ای است که شما تصویری کلی از گروه حمایتی فعلی تان داشته باشید و در مورد کمبود هایی که تمایل به پر کردن آنها دارید به شما هشدار می دهند:

برای درد دل: دوستم زهرا

برای گردش و هواخوری و پر کردن تنهایی: خواهرم شیوا

امور مالی: برادرم علیرضا

برای دور شدن از محیط پر تنش خانه: منزل مادربزرگم

البته منظور ما از تهیه این فهرست این نیست که شما حرفهای دل خود و یا مشکلاتتان را با همه در میان بگذارید و همه آشنایان  از امور خصوصی شما مطلع شوند ، بلکه مقصود، یافتن افرادی پشتیبان و راز دار است که در مواقع بحرانی حامی تان  باشند.

ممکن است فهرست برخی از افراد خیلی کوتاه تر از این و حتی شامل یک الی دو اسم باشد اما منظور این است که شما حتما حداقل یک سنگ صبور برای خودتان داشته باشید تا در مواقع بحرانی از شما حمایت لازم و همفکری داشته باشد.

و نکته آخر و از همه مهمتر اینکه به خود و خدای خود ایمان داشته باشید. اگر به خود و خدای خود ایمان داشته باشید، به راحتی از عهده مشكلات زندگی برخواهید آمد و ثابت قدم و مطمئن در راه رسیدن به اهداف خود گام خواهید برداشت.

گروه خانواده و زندگی سایت تبیان- مریم عطاریان

تنظیم : ندا داودی

مقالات مرتبط :

قوی ترین انسان جهان

سهمیه بندی نگرانی ها

این همه هیجان؛ موقوف!

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.