تبیان، دستیار زندگی
درحالی که دولت اشغالگر قدس و خانواده یک سرباز صهیونیستی اسیر شده توسط حرکت حماس از هر موقعیتی برای
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

صهیونیستی اسیر در دست فلسطینیان

سیر نزولی حمایت غرب از گیلعاد شلیط

گروه پایداری تبیان: درحالی که دولت اشغالگر قدس و خانواده یک سرباز صهیونیستی اسیر شده توسط حرکت حماس از هر موقعیتی برای استفاده تبلیغاتی آزادی این سرباز استفاده می‌کنند اما واکنش‌های اخیر دو تن از سیاستمداران غربی در این خصوص بسیار قابل تأمل است.

صهیونیستی اسیر در دست فلسطینیان

در همین رابطه جیمی کارتر رئیس جمهوری اسبق آمریکا دیدار با خانواده گیلعاد شلیط سرباز اسرائیلی اسیر شده توسط حماس را با این عنوان که وقتش اجازه ملاقات را به وی نمی دهد رد کرد.

روزنامه اسرائیلی بدیعوت آحورث با نقل این خبر افزود:  نوعم شلیط پدرگیلعاد از کارتر که همراه با هیأتی از سیاستمداران کهنه کار جهان چند روزی به مصر، سوریه،{سرزمین‌های اشغالی}اسرائیل و فلسطین سفر کرده است درخواست ملاقات کرده بود.

پایگاه اینترنتی این روزنامه گزارش داده است خانواده شلیط صبح روز یک شنبه تجمعی را در مقابل دفتر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر {رژیم صهیونیستی}اسرائیل در قدس غربی برپا کرده و شعارهای اعتراضی سرداده بودند. پدر شلیط در این تجمع پلاکاردی در دست گرفته که بر روی آن نوشته شده بود رهبری واقعی به مردم خود پشت نمی‌کند. خانواده شلیط سلسله فعالیت‌های اعتراضی خود را برای تأخیر در آزادی این سرباز صهیونیستی که چهار سال است در اختیار حرکت حماس است تشدید کرده اند.

پیش از این در اوایل سال 1387 کارتر پس از دو دور مذاكره با سران حماس در داخل و خارج قاهره و دمشق درباره آزادی سرباز اسرائیلی گفته بود: حماس وعده داده است كه اجازه دهد گیلعاد شلیط سرباز اسرائیلی نامه ای برای والدینش بفرستد. در همین رابطه كارتر یادآور شد كه «حماس پیشنهاد او را برای آزادی این سرباز اسرائیلی نپذیرفته است.

شاید عدم توفیق کارتر در آن مذاکرات برای آزادی سرباز اسرائیلی دلیل بی میلی این بار وی برای طرح دوباره موضوع شلیط بوده است. اما بی اعتنایی به موضوع سرباز اسرائیلی به هر علتی که باشد تنها منحصر به موضع‌ گیری اخیر جیمی کارتر نبوده است.

بنا بر گزارش مردادماه سال جاری ایرنا، دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس در جریان سفر خود به ترکیه،  طی سخنانی در جمع بازرگانان آن کشور، غزه را یک بازداشتگاه توصیف کرد و خواستار لغو محاصره آن از سوی اسراییل شد.

پس از این سفیر اسراییل با انتقاد ضمنی از عدم موضع گیری نخست وزیر انگلیس در مورد گیلعاد شلیط ،گفت: ما می دانیم که نخست وزیر انگلیس با ما در نگرانی شدیدمان درباره سرنوشت گیلعاد شلیط سرباز اسراییلی اسیر شده توسط حماس، شریک است!

دفتر نخست وزیری انگلیس نیز در پاسخ به این سخنان در بیانیه ای اعلام کرد: سخنان دیوید کامرون در ترکیه تغییر موضع انگلیس در قبال اسراییل نیست.

رضا مهدوی - فرهنگ پایداری تبیان