تبیان، دستیار زندگی
مدیرعامل سازمان نوسازی شهرداری تهران با اشاره به پیش‌بینی‌های حداقلی در مورد اثرات احتمالی اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها بر بازار مسكن و مشاركت مردم گفت: برای كاهش اثرات اجرای این طرح مصالح اساسی پروژه‌های متری ‌و مشاركتی را خریداری كرده‌ایم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مدیرعامل سازمان نوسازی شهرداری تهران:

مصالح اساسی پروژه‌های متری ‌و مشاركتی خریداری شده است

مدیرعامل سازمان نوسازی شهرداری تهران با اشاره به پیش‌بینی‌های حداقلی در مورد اثرات احتمالی اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها بر بازار مسكن و مشاركت مردم گفت: برای كاهش اثرات اجرای این طرح مصالح اساسی پروژه‌های متری ‌و مشاركتی را خریداری كرده‌ایم.

فریدون درویش‌زاده

به گزارش روابط عمومی، فریدون درویش‌زاده امروز در نشست خبری گزارش عملكرد هفت ماهه این سازمان را اعلام كرد و از جهش دو برابری ساخت‌وساز در بافت‌های فرسوده خبر داد و افزود: در سه هزار و 268 هكتار بافت فرسوده شهر تهران كه 11 هزار واحد مسكونی قرار دارد و 15 درصد جمعیت شهر را تشكیل می‌دهد، در هفت ماهه سال گذشته یك‌هزار و 237 پروانه صادر شده است كه این میزان در هفت ماهه سال جاری به دو هزار و 494 پروانه افزایش یافته است كه نشان دهنده رشد دو برابری ساخت و ساز در بافت‌های فرسوده است.

وی یادآور شد: همچنین تعداد واحدهای مسكونی ساخت شده در هفت ماهه سال 88، شش هزار و 206 دستگاه بوده است كه در هفت ماهه سال جاری به 12 هزار و 355 واحد افزایش یافته است كه نشان دهنده دو برابر شدن تعداد واحدهای ساخته شده در این مدت است.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهرداری تهران تصریح كرد: روند ساخت و ساز در بافت‌های فرسوده نسبت به سایر بافت‌های شهری پیشی گرفته است، به نحوی كه تعداد ساخت و ساز در بافت‌های فرسوده 99 درصد و در سایر بافت‌ها 72 درصد، تعداد صدور پروانه در بافت‌های فرسوده 6/101 درصد و در سایر بافت‌ها 69 درصد و مساحت پروانه‌های صادر شده 4/91 درصد و در سایر بافت‌ها 47 درصد بوده است.

وی همچنین تعداد واحدهای مسكونی پروژه‌های تجمیعی در هفت ماهه سال جاری را دو هزار و 732 واحد اعلام كرد و یادآور شد: این تعداد پروژه‌های تجمیعی در هفت ماهه سال گذشته 557 واحد بوده است كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته 400 درصد رشد، معادل پنج برابر افزایش مشاركت را نشان می‌دهد.

درویش‌زاده خاطر نشان كرد: همچنین تعداد پروانه‌های تجمیعی صادر شده در هفت ماهه سال گذشته 162 مورد بوده كه در هفت ماهه سال جاری به 830 مورد افزایش یافته است.

وی همچنین عنوان كرد: در نتیجه پروژه‌های تجمیعی و آزادسازی‌های صورت گرفته، سه هكتار فضای آزادسازی شده در بافت‌های فرسوده داشته‌ایم، به عبارتی به ازای هر واحد فرسوده تخریب شده، 9 متر مربع معبر آزاد شده است.

با ابلاغ قانون جدید نوسازی بافت‌های فرسوده توسط دولت، خط اعتباری جداگانه‌ای برای بافت‌های فرسوده تعیین خواهد شد.

هنوز طرح پرداخت ودیعه مسكن اجرایی نشده است

مدیرعامل سازمان نوسازی شهرداری تهران در ادامه اظهار كرد: طبق برنامه مصوب در شورای شهر تهران تا پایان سال اگر 15 هزار واحد توسط مردم نوسازی شود و با روند فعلی كه 35 درصد هم از برنامه جلو هستیم، پیش‌بینی‌ می‌شود این نوسازی از مرز 20 هزار واحد در سال جاری نیز عبور كند.

وی بیان كرد: در هفت ماهه سال گذشته شش هزار و 387 واحد مسكونی در بافت‌های فرسوده نوسازی و دو هزار و 917 واحد نیز برای عقد قرار داد رفته بود كه این میزان در هفت ماهه سال جاری این میزان به 12 هزار و 355 واحد نوسازی شده و دو هزار و 758 واحد آماده برای عقد قرارداد است.

درویش‌زاده اضافه كرد: تسهیلات اعتباری فعلی اختصاص یافته برای بافت‌های فرسوده از محل اعتبارات مسكن مهر است و با ابلاغ قانون جدید نوسازی بافت‌های فرسوده توسط دولت، خط اعتباری جداگانه‌ای برای بافت‌های فرسوده تعیین خواهد شد.

وی ادامه داد: متاسفانه هنوز طرح پرداخت ودیعه مسكن اجرایی نشده است، اما اخیرا شرایط مناسبی را پیش‌بینی‌ ‌كرده‌اند كه در صورت اجرایی شدن آن نتایج قابل قبولی را شاهد خواهیم بود.

دولت برای پروژه‌های تجمیعی در هر واحد، 12 میلیون تومان با كارمزد 12 درصد پرداخت می‌كند

مدیرعامل سازمان نوسازی شهرداری تهران خاطر نشان كرد: همچنین در حال حاضر دولت برای پروژه‌های تجمیعی در هر واحد، 12 میلیون تومان با كارمزد 12 درصد پرداخت می‌كند كه پرداخت این تسهیلات محركی مناسب برای ساخت و ساز خواهد بود، اگر چه شهرداری تهران در سال‌های گذشته حدود 17 میلیارد تومان ودیعه مسكن را برای بافت‌های فرسوده پرداخت كرده و در حال حاضر نیز حداقل 10 میلیون تومان ودیعه برای نوسازی هر واحد مسكونی پرداخت می‌كنیم.

وی عنوان كرد: طبق پیش‌بینی‌ها، برنامه‌ اختصاص 380 میلیارد تومان بودجه برای ایجاد فضای سبز و زیرساخت‌های لازم در بافت‌های فرسوده به خوبی پیش رفته و در شش ماهه اول سال جاری از برنامه پیش‌بینی‌ شده جلوتر بوده‌ایم و امیدواریم برای ایجاد این زیر ساخت‌ها نیز مشاركت مردم را همراه كنیم.

درویش‌زاده در ادامه به برنامه تملك شهرداری برای پلاك‌های كمتر از 50 متر اشاره كرد و یادآور شد: در شش ماهه اول سال جاری و تاكنون 27 میلیارد تومان برای تملك این واحدها اختصاص یافته است كه كاملا اختیاری صورت می‌گیرد.

وی اضافه كرد: به دلیل عملكرد مناسب دفاتر منطقه‌ای سازمان نوسازی در محلاتی كه این دفاتر احداث شده‌اند، نسبت به سال‌های قبل میزان ساخت و ساز سه برابر شده است و تلاش می‌كنیم تعداد دفاتر مستقر در محلات را از 15 محله فعلی به 50 محله افزایش دهیم.

50 درصد از زمین‌های محدوده محله امام علی تملك شده است

فروش 700 میلیارد تومان اوراق مشاركت جدید در حال پیگیری است

مدیرعامل سازمان نوسازی شهرداری تهران در توضیح نتایج اوراق مشاركت نوسازی بافت‌های فرسوده این سازمان نیز توضیح داد: 100 میلیارد تومان اوراق مشاركت اولیه و 300 میلیارد تومان اوراق بعدی در مجموع با استقبال قابل توجهی فروش رفت و حدود 377 هزار متر مربع پروژه برای این اوراق مشاركت در محدوده محله «امام علی (ع) » فروخته شده است.

وی اظهار كرد: 50 درصد تملك این محدوده كه شامل 5/8 هكتار می‌شود، انجام شده و به زودی عملیات اجرایی پروژه‌ها در دوره زمانی مشخصی آغاز می‌شود و در مدت سه سال، موعد تحویل پروژه خواهد بود.

درویش‌زاده تصریح كرد: 700 میلیارد تومان اوراق مشاركت جدید نیز با همكاری « بانك شهر» و «بانك ملی» در فضای 18 هكتار بافت‌های فرسوده مناطق مختلف شهر تهران در حال پیگیری است و پس از مراحل قانونی فروش آن آغاز خواهد شد.

سررسید پروژه‌های سرمایه‌گذاری‌ متری بافت‌های فرسود از خرداد 90 خواهد بود

وی همچنین در توضیح پروژه‌های سرمایه‌گذاری‌ متری بافت‌های فرسود نیز تصریح كرد: برنامه تعهد شده ما كمتر از 2 هزار واحد بوده است كه تاریخ سر رسید آن از خرداد ماه 90 تا پایان سال 90 خواهد بود.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهرداری تهران در ادامه در توضیح تعهدات طرح «خانه به خانه» نوسازی بافت‌های فرسوده، اضافه كرد: در این طرح تحویل نیز 2 هزار واحد مسكونی را تعهد كرده بودیم كه تاكنون یك‌هزار و 26 واحد آن تحویل شده و مابقی آن تا پایان سال آماده تحویل به مردم خواهد بود.

وی در پاسخ به سوالی در رابطه با گسترش دفاتر سازمان نوسازی در محلات مختلف و مخالفت شورای شهر تهران با این افزایش تعداد دفاتر، پاسخ داد: شركت‌های زیر مجموعه سازمان نوسازی به عنوان مجری اجرای طرح‌ها هستند كه شورای شهر تهران مصوبه‌ای در مورد ساماندهی آن‌ها داشت و قرار بود سازمان نوسازی در این شركت‌ها كه معادل 20 درصد بود، واگذار شود و ما در این مدت این اقدام را انجام داده و سهام خود را به بانك «شهر» واگذار كردیم.

درویش‌زاده خاطر نشان كرد: دفاتر محلی سازمان نوسازی طبق قانون ساماندهی مسكن پیش‌بینی‌ شده‌اند و هیچ منع قانونی برای گسترش آن‌ها وجود ندارد.

برای كاهش اثرات اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها مصالح اساسی پروژه‌های متری‌ و مشاركتی را خریداری كرده‌ایم

وی در پاسخ به سوالی در رابطه با شرایط ساخت و ساز در بافت‌های فرسوده و احتمال كاهش مشاركت مردم پس از اجرای طرح هدفمند كردن یارانه‌ها، توضیح داد: جدای از سیاستگذاری‌های كلان دولت برای كاهش اثرات این طرح در بازار مسكن، سازمان نوسازی در محدوده كار خود پیش‌بینی‌های حداقلی را برای پروژه‌های متری مسكن و مشاركت‌های مشترك با بخش خصوصی داشته و تمام مصالح اساسی ساخت و ساز برای این پروژه‌ها را خریداری كرده است و به همین دلیل بوده كه سرعت كار در این پروژه‌ها خوب پیش‌رفته و برای ما ضریب اطمینان بالایی ایجاد شده است.

به گزارش ایسنا، مدیرعامل سازمان نوسازی شهرداری تهران یادآور شد: به دلیل ركورد 2 ساله ساخت و ساز در شهر تهران، مدت ساخت پروژه از زمان صدور پروانه تا پایان كار از 20 ماه به 24 ماه به طور میانگین افزایش یافته است كه این مساله در شرایط ساخت و ساز شهر تهران تاثیرگذار بوده است.

وی تاكید كرد: با توجه به شرایط فعلی ساخت و ساز در شهر تهران پیش‌بینی‌ می‌كنیم نوسازی كل بافت‌های فرسوده تا 15 یا 20 سال آینده انجام شود و با توجه به برنامه پیش‌بینی‌ شده در برنامه پنج ساله پنجم كه سالانه چهار درصد رشد را پیش‌بینی‌ كرده، این شرایط در شهر تهران قابل قبول است.