تبیان، دستیار زندگی
برای ورود به سامانه‌ی درختواره شبکه خانوادگی پاک تبیان، حتما باید خود را به سایت بشناسانید (لاگین شوید). بنابر این اگر عضو سایت تبیان هستید، شناسه و رمز خود را وارد کرده و پیام خوش آمد تبیان را بپذیرید. اما اگر عضو تبیان نیستید ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آموزش ثبت و گسترش درختواره خانوادگی در شبکه اجتماعی پاک تبیان

نمای صفحه اصلی سامانه درختواره خانوادگی تبیان

درختواره تبیان
توجه : برای بزرگ‌نمایی بر روی تصاویر کلیک کنید

• برای ورود به سامانه‌ی درختواره شبکه خانوادگی پاک تبیان، حتما باید خود را به سایت بشناسانید (لاگین شوید). بنابراین اگر عضو سایت تبیان هستید، شناسه و رمز خود را وارد کرده و پیام خوش آمد تبیان را بپذیرید. اما اگر عضو تبیان نیستید، ابتدا از پیوندی که برای عضویت در دسترس شماست، عضو شده و سپس وارد سامانه گردید. باشگاه کاربران تبیان، پیشاپیش به شما خوش آمد گفته و عضویت تان را تبریک می‌گوید.

• پس از شناسایی شدن در سایت و ورود به سامانه‌ی درختواره خانوادگی تبیان شما این صفحه را ملاحظه خواهید کرد که شامل بخشهای زیر است:

1- موتور جستجو در درختواره ها که شما می‌توانید در میان درختواره‌های ثبت شده توسط اعضای باشگاه کاربران (چنانچه به خواست خودشان عمومی شده باشد) به جستجو و گشت و گذار بپردازید.

2- نمای تصویری از سامانه‌ی درختواره خانوادگی تبیان که در یک نگاه شما را با خود آشنا می‌کند.

3- دسترسی ایجاد درختواره. هر برگ از این درخت در اصطلاح یک گره نامیده می‌شود و شما هم اکنون با فشردن آن می‌توانید شروع به ساختن درختواره خود نمایید.

4- اینجا محل نمایش نتیجه جستجوی شماست. وقتی در موتور جستجوی، فرد یا مشخصاتی را بکاوید، نتیجه و آمار آن در این قسمت برای شما ردیف شده، نمایش داده خواهد شد.

• اکنون اگر شما نیز مثل من خود را به سایت شناسانده و وارد سامانه درختواره خانوادگی شده باشید، با فشردن دکمه گره جدید به صفحه‌ای که در زیر می‌بینید منتقل خواهید شد.

سامانه به طور خودکار اولین گره را به نام خود شما ثبت کرده و نمایش خواهد داد. اکنون شما کانون و نقطه‌ی آغاز درختواره خانواده‌ی خود هستید

درختواره تبیان

• شما در این صفحه گره یا برگه‌ی خود را می‌بینید که در آن، نام، نام خانوادگی و تصویر خود را همراه با امکاناتی که برای نمایش، گسترش و ویرایش درختواره خانوادگی‌تان لازم دارید فراهم آمده است. این موارد در تمام گره‌ها یا برگه‌ها به نمایش در می‌آید که هم اکنون یک به یک برایتان شرح می‌دهم:

1- شما می‌توانید در قسمت تصویر، عکس حقیقی خود و یا هر تصویری را که دوست دارید به عنوان آواتار برای خود انتخاب کرده به نمایش گذارید. با کلیک بر روی این تصویر نمای بزرگ آن ظاهر خواهد شد. نکته‌ی قابل توجه این است که تنها نمای بزرگ گره کانونی را می‌توان دید. بنابراین برای دیدن تصویر بزرگ هر گره باید درختواره را به روشی که در ادامه گفته خواهد شد بازآرایی کرد.

2- با این دکمه شما می‌توانید شبکه خانوادگی هر فرد را ملاحظه نمایید. به این معنا که با فشردن آن شما آن فرد را کانون درختواره قرار داده و ارتباط سایر افراد را با وی می‌توانید ملاحظه نمایید.

3- این دکمه برای نمایش مشخصات هر گره یا فرد است که با فشردن آن می‌توان در صورت عمومی بودن مشخصات آن را ملاحظه نمود.

4- این دکمه برای مدیریت نمایش مشخصات است که آیا برای دیگران قابل نمایش باشد یا نه. بنابراین با خصوصی کردن مشخصات در این قسمت، با فشردن دکمه‌ی پیشین مشخصات قابل نمایش نبوده و پیام خصوصی بودن ظاهر خواهد شد.

5- این دکمه برای افزودن گره جدید است. شما از این راه می‌توانید درختواره خود را گسترش دهید. ابتدا از والدین و بعد دیگران.

6- این دکمه برای ویرایش مشخصات گره است که با آن می‌توان خصوصیات و مشخصات افراد هر گره را تغییر داد.

7- و آخرین دکمه برای حذف گره از درختواره است.

• اکنون من درختواره خود را گسترش می‌دهم. ملاحظه کنید:

درختواره تبیان

• چنانکه ملاحظه می‌کنید من در کانون درختواره هستم و والدین در بالا دست و همسر و فرزندانم در کنار و زیر دست من هستند.

• برگه‌ی خانمها با طیفی از رنگ قرمز و آقایان با طیفی از رنگ آبی آذین شده است.

• اگر فردی از خانواده در قید حیات نباشد، سامانه به طور خودکار نواری مشکی کنار برگه‌ی وی نمایش خواهد داد.

• چنانکه گفته شد اولین دکمه در برگه برای نمایش درختواره به مرکزیت آن فرد است. بنابر این تصویر بالا درختواره را به مرکزیت من نمایش می‌دهد. اگر همان دکمه در برگه فرزند من فشرده شود، درختواره به مرکزیت او بازآرایی خواهد شد. ملاحظه بفرمایید:

درختواره تبیان

• چنانکه ملاحظه می‌کنید، وقتی مهدی کانون درختواره است تمام گره های این درختواره بالا دست وی هستند.

حال اگر دکمه‌ی نمایش مشخصات در برگه من فشرده شود در صورت عمومی بودن به شکل زیر رونمایی خواهد شد:

درختواره تبیان

من با فشردن دکمه چهارم  یا همان مدیریت دسترسی می‌توانم نمایش مشخصات خود را به شکل زیر مدیریت کنم:

درختواره تبیان

چنانکه می‌بینید، من نمایش اختصاصی را برگزیدم، بنابر این اکنون با فشردن دکمه ثبت، مشخصات من خصوصی شده و در پی آن اگر کسی دکمه‌ی پیشین را که برای نمایش بود بفشارد با پیام زیر مواجه خواهد شد:

درختواره تبیان

وقتی برای ویرایش یک گره دکمه‌ی مربوط به آن را بفشاریم پنجره‌ای بدینسان خواهیم دید:

درختواره تبیان

اینجا پس از اصلاح مشخصات و ثبت اطلاعات، درختواره‌ی شما با مقادیر جدید به روز رسانی خواهد شد.

اما وقتی درختواره خانوادگی دیگران را می‌بینیم، امکانات برگه‌ها یا همان گره‌ها، کمتر و متفاوتتر است. برای نمونه شما اگر درختواره مرا به نمایش درآورید، آنچه خواهید دید، این است:

آموزش ثبت درختواره

چنانکه مشخص است، امکانات ویرایش و مدیریت درختواره من، برای شما نمایش داده نمی‌شود، و شما تنها می‌توانید مشخصات مرا مطابق دسترسی تعریف شده ملاحظه کنید. اما دکمه‌ی جدیدی پیش روی شماست که به شما امکان اعلام نظر درباره هر کدام از گره‌ها را می‌دهد. با فشردن این دکمه پنجره زیر برایتان پدیدار می‌شود:

آموزش ثبت درختواره

تک تک من و شما محافظان سلامت و پلیسان پاکی این سامانه و این شبکه خانوادگی هستیم، این پنجره از شما درباره این گره سوال می‌کند و شما در صورت آگاهی، به آن پاسخ می‌دهید. اگر اطلاعات گره مطابق واقع بود، آن را تایید و در صورت عدم تطابق، رد و در صورت عدم اطلاع، بدون ثبت نظر، پنجره را می‌بندید.

نکته‌ی دیگر آنکه ارتباط افراد یا همان گره‌ها با دیگران با خط مشکی رنگی مشخص شده است که وقتی نشانگر ماوس روی آن قرار گیرد، آن رابطه به قرمز تغییر رنگ می‌دهد که شما با کلیک بر روی آن می‌توانید از نوع رابطه‌ی آن دو فرد یا گره مطلع شوید. با کلیک کردن بر روی رابطه‌ای که در تصویر درختواره من مشخص شده است، پنجره زیر باز می‌شود:

آموزش ثبت درختواره

در این پنجره علاوه بر نمایش نوع رابطه‌ی آن دو گره، درباره صحت ارتباط نیز نظرخواهی شده است که بیننده می‌تواند در صورت آگاهی از آن اعلام نظر نماید.

شبکه‌ی اجتماعی تبیان، آرزومند گسترش خود، به وسعت پاکی اعضایش که شما باشید، در پهنه‌ی دنیای مجازی است. آمین


معاونت شبکه اجتماعی، باشگاه کاربران تبیان

رونمایی از شبکه پاک خانوادگی تبیان

سوالات متداول کاربران در مورد عضویت

راهنمای عضویت در سایت تبیان

عضویت ویژه در سایت تبیان

راهنمای عضویت وِیژه