تبیان، دستیار زندگی
رویترز طی تحلیلی با اشاره به تشدید عدم توازن در اقتصاد آمریكا به دلیل اتخاذ سیاست های انبساطی از سوی دولت این كشور تاكید كرد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اقتصاد آمریكا بیمار و در حال نزاع

اقتصاد آمریکا

بخش اقتصاد- اقتصاد آمریکا این روزها دارد دوران التهاب و رکود را تجربه میکند و برنامه های اقتصادی دولت به دنبال ایجاد فرصت های اقتصادی و فراهم آوردن زمینه رشد اقتصادی است و به همین دلیل به سیاست های انبساطی روی آورده است. اما به نظر میرسد این سیاست ها نتیجه مطلوب را به دنبال نداشته  است.به گزارش گروه اقتصاد بین الملل فارس رویترز طی تحلیلی در مورد آمار رسمی منتشر شده از وضعیت اقتصادی آمریكا نوشت: اقتصاد آمریكا وجودی بیمار و ناسالم دارد.آمار وزارت بازرگانی آمریكا در خصوص رشد اقتصادی 2 درصدی این كشور در سه ماه سوم 2010 بار دیگر موجب افزایش نگرانیهای بین المللی سرمایه گذاران شده است .

این گزارش عدم افزایش هزینه های مصرفی را چالش بزرگ اقتصاد آمریكا دانسته و افزوده است: رشد واقعی تولید ناخالص داخلی آمریكا تقریبا معادل رشد خالص واردات و افزایش موجودی انبارها است . در حالی كه هزینه های مصرفی بخش خصوصی افزایش چشمگیری نداشته ولی هزینه های بخش دولت با افزایش چشمگیری روبرو شده است . در یك اقتصاد متوازن و متعادل نرخ رشد مصرف تقریبا با نرخ رشد اقتصادی متوازن و هماهنگ است . عدم افزایش كافی هزینه های مصرفی بخش خصوصی به چالش بزرگ اقتصاد آمریكا تبدیل شده است .

بر اساس این گزارش هزینه های مصرفی حدود دو سوم اقتصاد آمریكا را تشكیل می دهد . رشد موجودی انبارهای آمریكا در این مدت به 116  میلیارد دلار رسیده در حالی كه رشد واقعی تولید ناخالص داخلی به 66 میلیارد دلار رسیده است . رشد واقعی میزان فروش شركتهای آمریكایی در سه ماه سوم 2010 تنها 0.6درصد بوده است و میزان واردات در این مدت رشد چشمگیری داشته است

رویترز با انتقاد از عملكرد تیم اقتصادی اوباما یكی از عوامل اصلی در تشدید بی تعادلی اقتصاد امریكا را سیاستهای انبساطی پولی و مالی دانسته است .بر اساس این گزارش در حالی كه نرخ بهره واقعی آمریكا منفی است و میزان هزینه های دولتی به شدت رو به افزایش است مردم آمریكا به شدت در حال افزایش پس انداز هستند . در چنین شرایطی فدرال رزرو از آمادگی خود برای ادامه اجرای سیاستهای انبساطی پولی و مالی خبر می دهد .

پوند و یورو و تمام كشورهای واردكننده كالا از چین هم با معضل پر شدن بازارهایشان با كالاهای ارزان چینی مواجه‌اند.

رویترز در پایان تاكید كرده است: اگرچه رشد اقتصادی بهتر از ركود و بحران است ولی مدل رشد اقتصادی آمریكا نیز در شرایط كنونی نتیجه ای جز افزایش بی تعادلی نخواهد داشت . از طرف دیگر اقتصاد آمریکا در حوزه تجارت خارجی هم با چالشهایی روبروست. اقتصادهای نوظهور نفس اقتصاد آمریكا را به شماره انداخته است. اوایل سپتامبر بود كه اصطلاح جنگ ارزی اولین بار در رسانه‌های جهانی باب شد. درست وقتی كه چین ارزش یوان را در مقابل دلار به صورت تعمدی پایین نگه داشت تا بازار آمریكا پر از كالاهای چینی شود و تولید چنان به  اقتصاد درگیر بحران  این كشور عرصه را تنگ كند كه مسئولان فدرال رزرو(بانك مركزی آمریكا) دست به دامان صندوق بین المللی پول شوند.

به گزارش ایلنا، این روزها موضوع تمام نشست‌های بین‌المللی به جنگ ارزی اختصاص دارد؛ از نشست مشترك واشنگتن گرفته تا اجلاس گروه  20در سئول همه به جنگ یوان و دلار ختم می‌شود. كاهش تراز تجاری چین و آمریكا، گایتنر وزیر خزانه ‌داری آمریكا را برآن داشت كه شدیدترین حملات كشور مطبوعش را در حاشیه نشست 20 كشور صنعتی دنیا  روانه چین سازد. اگرچه وزیر خزانه داری آمریكا طرحی را برای مقابله با چین ارایه كرد، اما ماحصل این طرح پاسخ سرد صندوق بین‌المللی پول بود كه سهم چین را در تصمیم گیری‌های این صندوق افزایش داد.

نزاع چین و آمریکا

رشد اقتصاد بدون توقف چین در روزهای بحرانی اقتصاد دنیا و اینك سیاست بازی با ورق‌های ارز روزهای سخت‌تری را برای اقتصاد آمریكا به تصویر كشیده است. همین چند روز پیش بود كه چن دمینگ وزیر بازرگانی چین در پاسخ به هشدارهای گایتنر اظهارداشت كه سیاست‌های نادرست اقتصادی امریکا و چاپ بیش از اندازه دلار توسط بانک مرکزی این کشور سبب شد تا حجم پول در اقتصاد این کشور و حجم دلار در بازارهای جهانی افزایش یابد. پاسخ دمینگ نشان می ‌دهد كه چین كوتاه نمی ‌آید؛ نه آنها بلكه این یكه تازی راه را برای كشورهای شرق آسیا باز می ‌كند. وزیر بازرگانی چین می‌ گوید: دولت چین از تمامی ابزارهای لازم برای کنترل تورم در اقتصاد داخلی استفاده کرده است ولی ما نمی‌ توانیم تبعات تورمی ناشی از افزایش نادرست و بی برنامه حجم دلار در اقتصاد امریکا و گردش این حجم بالای پول در سطح جهان را کنترل کنیم. بنابراین آمریکا تنها مقصر اصلی و بزرگ تورمی است که هم اکنون دامن گیر اقتصاد ما شده است.

از آنجایی که آمریکا بزرگترین اقتصاد دنیا است و حجم مبادلات آن با تمامی دنیا بسیار زیاد است تورم داخلی امریکا به راحتی به تمامی دنیا صادر خواهد شد. این تورم که ریشه در بحران اقتصادی آمریکا دارد شرکت‌ها و بنگاه‌های تولیدی چینی را با مشکلات اقتصادی زیاد و عدم اطمینان روبرو کرده و حتی برخی به طور موقت کار خود را تعطیل کرده‌اند ولی این وضعیت نمی‌تواند برای مدت زیادی دوام داشته باشد.

در حالی كه نرخ بهره واقعی آمریكا منفی است و میزان هزینه های دولتی به شدت رو به افزایش است مردم آمریكا به شدت در حال افزایش پس انداز هستند

چین در سپتامبر سال جاری میلادی، نرخ تورم سه و شش دهم درصد را پشت سرگذاشت که این بیشترین نرخ تورم در اقتصاد چین طی سی سال اخیر بوده است. دولت چین پیش‌بینی كرده كه متوسط نرخ تورم سالانه در اقتصاد در سال 2010 میلادی برابر با 3 درصد باشد. به دنبال افزایش تورم در چین سیاستگذاران اقتصادی این کشور نرخ بهره بانکی را افزایش دادند تا افزایش حجم پول در اقتصاد داخلی را کنترل کنند.

وی معتقد است سیاست‌های اقتصادی آمریکا و تزریق میلیاردها دلار به اقتصاد داخلی بدون برطرف کردن ریشه‌های اصلی بحران اقتصادی سبب شد تا قیمت تمامی کالاهای مصرفی در این کشور افزایش یابد.

کیم چانگ رییس بانک مرکزی چین هم می ‌گوید: مهمترین ابزاری که می‌تواند مانع از تورم وارداتی شود کنترل ورود سرمایه به داخل کشور است. وی معتقد است: درون ریز سرمایه‌های خارجی به اقتصاد چین در شرایطی که اقتصاد داخلی آن کشورها شرایط تورمی دارد می‌تواند زمینه را برای ارتقای قیمت کالاهای سرمایه‌ای و دارایی‌ها فراهم کند. ما باید در نظر داشته باشیم که همیشه حجم بالای سرمایه‌های خارجی در یک اقتصاد سودمند نیست و باید با دقت بر حجم ورود و خروج سرمایه‌ها نظارت داشته باشیم تا مانع از ایجاد مشکلات اقتصاد شویم.

اگرچه جنگ ارزی را یوان و دلار آغاز كرده‌اند، اما تركش‌های یوان به سایر ارزها هم اصابت كرده است. پوند و یورو و تمام كشورهای واردكننده كالا از چین هم با معضل پر شدن بازارهایشان با كالاهای ارزان چینی مواجه‌اند. اگرچه فریاد آمریكایی‌ها بلندتر از همه است اما باید انتظار داشت اعتراض کشورهای صنعتی به سیاست‌های پولی چین و مداخله دولت چین در بازار یوان همچنان ادامه یابد. قدرت نمایی چین و امریکا در بازار ارز ادامه جرقه‌ای است كه می‌رود رقبای دیگری را به عرصه دعوت كند؛ شاید این هشدار باشد برای آغاز جنگی اقتصادی. جنگی كه بی‌تردید تبعات سنگینی برای دنیا دارد

باید دید که در نهایت پیروز این میدان کیست؟ اقتصاد کهن آمریکا که همانطور که گفته شد با مشکلات داخلی هم روبروست و به گفته تحلیلگران بیمار است و یا اقتصاد نوظهور چین که این روزها دارد دوران پر شتابی را پشت سر میگذارد.

خبرگزاری فارس

خبرگزاری کار

فرآوری: حمیدی فر