تبیان، دستیار زندگی
کک و مک، یک مشکل پوستی از نوع ژنتیکی است که در افراد سفید پوست با چشم ‌های روشن و موهای طلایی شایع ‌تر است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

با کک ‌و مک کنار بیایید!

کک و مک

کک و مک، یک مشکل پوستی از نوع ژنتیکی است که در افراد سفید پوست با چشم ‌های روشن و موهای طلایی شایع ‌تر است.

این بیماری از کودکی آغاز می‌ شود و تا زمانی که فعالیت سلول‌ های رنگدانه ‌ساز کاهش یابد، یعنی دهه ی سوم زندگی به بعد، همچنان ادامه دارد. بنابراین چون این بیماری ژنتیکی است و مربوط به سلول ‌های رنگی پوست است، هیچ درمان قطعی ندارد.

درمان‌ هایی که شرکت‌ های دارویی و بهداشتی تبلیغ می ‌کنند، تنها برای کم ‌رنگ ‌تر کردن لک‌ ها است و هیچ ‌کدام درمان قطعی نیستند.

کشورهای اروپایی و آمریکایی که در نژاد آن ها کک ‌و ‌مک شیوع بیشتری دارد، خوب توانسته‌ اند این مشکل را بپذیرند و به ‌هیچ‌ وجه آن را بیماری تلقی نمی‌ کنند و بی ‌دلیل هم دنبال درمان‌ های متعدد نمی ‌روند اما در ایران بیشتر خانم‌ هایی که پوست شان به‌ طور ژنتیکی کک ‌و ‌مک دارد، به توصیه‌ های متخصصان پوست اکتفا نمی‌ کنند و مدام برای درمان، به سراغ تبلیغات محصولات آرایشی ‌بهداشتی می ‌روند.

تنها توصیه ی ما به افراد برای کم ‌رنگ ‌تر شدن لک‌ های شان و پیشگیری از پُررنگ ‌تر شدن آن ها، حفاظت کامل از پوست در برابر آفتاب است.

این قبیل افراد باید در ساعات 10 صبح تا 4 عصر در حد امکان، بیرون و مقابل آفتاب نباشند و هر 3 ساعت یک‌ بار از ضدآفتاب با SPF بالای 30 استفاده کنند؛ مخصوصا اگر به اسکی می ‌روند.

پوشیدن دستکش و استفاده از کلاه لبه‌ دار هم الزامی ‌است. ضمنا بعضی‌ ها عادت دارند کِرِم زینک‌ اکساید را به جای ضدآفتاب به کار ببرند که کاملا اشتباه است، چون پوشش کامل و خوبی ندارد. در ضمن پوست را سفید و از منظر زیبایی نامطلوب می ‌کند.

نکته ی دیگر این که هزینه ‌کردن برای خرید کِرِم ‌های لکه ‌‌بر که پوست را به‌ طور مقطعی روشن می‌ کند یا انجام لیزر خاص که لک‌ ها را کم‌ رنگ می کند هم بی ‌فایده و فقط برای مدت زمان کوتاهی است؛ چون مشکل کک ‌و‌ مک، مشکلی ژنتیکی است. به‌ علاوه، اگر در برابر آفتاب و اشعه ی ماورای ‌بنفش آن پوشش کامل و حفاظت نکنید، لکه‌ ها دوباره عود می ‌کنند.

تاکید می‌ کنم که این حالت به ‌هیچ ‌وجه بیماری مهمی‌ تلقی نمی شود و بهتر است آن را قبول کنید و به دنبال درمان ‌های آن چنانی نباشید.

دکتر حبیب‌ انصارین - متخصص پوست و مو

استاد دانشگاه علوم ‌پزشکی ایران

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید.

*مطالب مرتبط:

کک و مک؛ از پیشگیری تا درمان

شایع ترین علل ایجاد لک صورت

خطرات و مضرات آفتاب گرفتن

لک صورت و راه درمان آن

پاکسازی پوست‌ : نه دکتر، نه آرایشگاه

کارآیی ضد آفتاب ها چیست؟

بهترین ماسک ها برای پوست

لکه های کبدی چه هستند؟

درمان پوست با اسیدهای گیاهی

لایه برداری پوست یا «پیلینگ» چیست ؟

لایه‌برداری از پوست

انواع پیلینگ یا لایه برداری پوست

پاک سازی پوست

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.