تبیان، دستیار زندگی
سریال قهوه تلخ به كارگردانی مهران مدیری و تهیه كنندگی مجید آقاگلیان و حمید آقاگلیان پس از عدم توافق تهیه كنندگان آن با صدا و سیما برای پخش این مجموعه از تلویزیون، مدتی است در شبكه خانگی توزیع شده و با استقبال خوب مخاطبان روبه رو است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گزارشی از پشت صحنه سریال قهوه تلخ

قهوه تلخ

 سریال "قهوه تلخ" به كارگردانی "مهران مدیری" و تهیه كنندگی "مجید آقاگلیان" و "حمید آقاگلیان" پس از عدم توافق تهیه كنندگان آن با صدا و سیما برای پخش این مجموعه از تلویزیون، مدتی است در شبكه خانگی توزیع شده و با استقبال خوب مخاطبان روبه رو است. 

سریال "قهوه تلخ" به كارگردانی "مهران مدیری"، تهیه كنندگی "مجید آقاگلیان" و "حمید آقاگلیان" و نویسندگی "خشایار الوند" و "امیرمهدی ژوله" در 90 قسمت تولید می شود.

این مجموعه داستان یك استاد دانشگاه با بازی سیامك انصاری است كه با خوردن یك فنجان قهوه تلخ به تاریخ سفر می كند. او در طول زمان به مورخی تبدیل می شود كه در مرور خاطرات تاریخی خود، هر بار دچار مسائلی می شود كه این مسائل داستان های سریال را رقم می زند.

"قهوه تلخ" در ادامه ساخته های قبلی مدیری، تصویر گر ناكجاآبادی است كه وجه قالب شخصیت های این جغرافیا، رفتار غیرمعقول و حكایتگر ناگفته های بسیاری است كه قابلیت همذات پنداری با زمانه ما را دارد.

مدیری این بار دوربین خود را معطوف به احوال امروز جامعه در قالب روایات دیروز كرده و گویش ها و شخصیت ها در موارد تكراری اما دلنشین برای مخاطب خسته از آثار بسیار جدی و تلخ است.

مهران مدیری از سال 1353 تا 1371 در 13 تئاتر از جمله "هملت"، "ساعت

عمو اسكندر" و "موش ها و آدم ها" نقش آفرینی كرد. سپس تا سال 1388 در 20 اثر تلویزیونی مانند "نوروز 72"، "ساعت خوش"،‌ "ببخشید شما"، "پلاك 14"، "دردسر والدین"، "پاورچین"، "نقطه چین"، "مرد هزار چهره" و "مرد دو هزار چهره" به عنوان بازیگر، كارگردان، طراح صحنه و لباس و مجری طرح با سیمای جمهوری اسلامی همكاری داشت.

وی همچنین در آثار سینمایی "دیدار"، "توكیو بدون توقف"، "همیشه پای یك زن در میان است"، "دایره زنگی" و انیمیشن "تهران 1500" به ایفای نقش پرداخته است.

بعد از ظهر یكی از روزهای پاییز به محل فیلمبرداری سریال "قهوه تلخ" در یكی از كوچه های خیابان فرشته رفتم. ویلایی با مساحت حدود پنج هزار متر كه تمام لوكیشن ها مانند كاخ، نظمیه، اندرونی، اتاق شاه، بازار، مطبخ، خانه صدراعظم و اتاق بولوتوس در آن قرار دارد. همه سكانس های این مجموعه به جز سكانس های خارجی در كاخ نیاوران تصویربرداری شده است.

قهوه تلخ

در ابتدای ورودم "وفا ملك زاده" مدیر روابط عمومی این پروژه مرا به تمام دست اندركاران مجموعه تلخ معرفی كرد و به همراهش از لوكیشن های متعدد دیدن كردم. طراحی صحنه همه لوكیشن ها بسیار زیبا و به دوران حدود یكصد سال پیش بازمی گردد.

به محل فیلمبرداری یكی از سكانس های بازار با بازی سیامك انصاری، سعید پیردوست، حمید كاشانی و حدود 30 تا 40 هنرور رفتم. قبل از شروع تصویربرداری بازیگران مشغول تمرین دیالوگ های خود بودند و مهران مدیری پشت دوربین نشسته بود و تذكرات لازم را از زبان شبنم وثوقی دستیار یك كارگردان و برنامه ریز به هنروران می داد. بقیه عوامل نیز در حال آماده كردن صحنه بودند. وثوقی نیز نكاتی را كه مدیری گفته بود به تك تك بازیگران و هنروران منتقل می كرد.

در بازار؛ دكان های آهنگری، كفاشی، قندفروشی، خواربار فروشی، پارچه فروشی، منسوجات دستی، میوه و سبزی فروشی و یك قهوه خانه قرار داشت.

"قهوه تلخ" با سه دوربین فیلمبرداری می شود. در ابتدا مدیری نحوه قرار گرفتن جای دوربین ها را به مدیر فنی اعلام كرد. وثوقی نیز توضیحات لازم از جمله نگاه نكردن به دوربین و زمان حضور در صحنه را به هنروران داد. با اعلام مدیری فیلمبرداری آغاز شد.

با شروع فیلمبرداری مردم به حركت در بازار و خرید ادامه دادند، مستشارالملك و شكوفه نیز در حالی كه مشغول صحبت درباره كار، تولید و ارزش افزوده بودند، وارد بازار شدند.

بعد از پایان فیلمبرداری این سكانس به سراغ "شبنم وثوقی" دستیار اول كارگردان و برنامه ریز "قهوه تلخ" رفتم.

** قهوه تلخ با آثار قبلی مدیری تفاوت دارد

"شبنم وثوقی" با اشاره به اینكه "قهوه تلخ" اولین تجربه وی با مهران مدیری است، گفت: این سریال از نظر حجم كار و تعداد بازیگران اصلی، تعداد، بزرگی لوكیشن ها، شكل لباس و گریم ها بزرگترین كاری است كه مهران مدیری انجام داده است.

وی ادامه داد: لوكیشن ها، حركات دوربین، موقعیت تاریخی و تعداد زیاد هنروران از ویژگی هایی است كه این مجموعه را با آثار دیگر مدیری متفاوت كرده است. ضمن اینكه در پس زمینه بسیاری از صحنه ها هنرورانی را می بینیم كه رنگ و لعابی به صحنه می دهند.

دستیار اول كارگردان و برنامه ریز این مجموعه افزود: ماجرای درام این سریال، طولانی و یك قصه كامل است كه در همه قسمت ها می بینیم. همچنین قصه هایی داریم كه به مرور به پایان می رسند. داستان دنباله دار "قهوه تلخ" نیز یكی دیگر از ویژگی های خاص این كار است.

قهوه تلخ

** فضای كار با مدیری در آرامش و به دور از هیاهو است

وثوقی درباره كار با مهران مدیری اظهار داشت: فضای كار با مدیری در آرامش، امنیت و به دور از هیاهو می گذرد. وی فرد آرامی و صبوری است و آرامش خود را به گروه نیز منتقل می كند. همچنین همه عواملی كه با مدیری كار می كنند وظیفه خود را بموقع انجام می دهند.

حتی در مواردی كه می خواهند بازیگر را هدایت كنند، با صبوری و سعه صدر این كار را انجام می دهند و این امر به بازیگران جلوی دوربین و عوامل پشت صحنه كمك می كند كه بهتر وظایف خود را انجام دهند.

** هماهنگی و درك متقابل از فضای طنز مدیری مهمترین عامل انتخاب بازیگران است

دستیار اول كارگردان و برنامه ریز "قهوه تلخ" در مورد نحوه انتخاب بازیگران خاطر نشان كرد: شكل طنز مدیری نوع خاصی است و برخی از بازیگران فضای طنز و روحیه وی را بخوبی شناخته، درك می كنند و مدل طنزی را كه مدیری در ذهن دارد، به نحو مطلوب بازتاب می دهند. بنابراین هماهنگی و درك متقابل مهمترین عامل انتخاب بازیگران در آثار مدیری است.

** اوایل پاییز سال گذشته فیلمبربرداری قهوه تلخ آغاز شد

وثوقی در مورد روند تولید مجموعه "قهوه تلخ" گفت: آماده سازی فضا برای ساخت دكور از اوایل تابستان سال گذشته در این باغی كه هم اكنون مشغول فیلمبرداری هستیم، آغاز و در اواخر تابستان به پایان رسید. تمام لوكیشن های این سریال مثل اتاق شاه، اتاق بلوتوس، خانه اتابك، نظمیه، كاخ، مطبخ در این محل قرار دارد.

وی افزود: اوایل پاییز تصویربرداری قسمت اول كار كه زمان حال بود، شروع

شد و بعد از وقفه ای یك ماهه برای آماده سازی یكسری از لوكیشن ها، فیلمبرداری بخش های تاریخی این مجموعه آغاز شد كه تاكنون ادامه دارد.

** تاكنون تصویربرداری 43 قسمت از قهوه تلخ به پایان رسیده است

دستیار اول كارگردان و برنامه ریز "قهوه تلخ" اظهار داشت: تاكنون تصویربرداری 43 قسمت از این مجموعه 90 قسمتی به پایان رسیده و همزمان تدوین انجام می شود. ضمن اینكه مدیری نیز در هنگام مونتاژ حضور دارد و با دقت مراحل مختلف كار را نظارت می كند.

سپس به همراه ملك زاده به اتاق "خشایار الوند" و "امیرمهدی ژوله" نویسندگان "قهوه تلخ" رفتیم كه با روی گشاده به تمام سوالاتم پاسخ دادند.

قهوه تلخ

** لحن، جنس كمدی، مضمون و محتوای قهوه تلخ با دیگر آثار متفاوت است

وقتی درباره شباهت داستان "قهوه تلخ" با "شبهای برره" كه در هر دو، سیامك انصاری بازیگر نقش های نیما زند و كیانوش استقرار زاده یا به ناكجاآباد متواری می شود و یا در زمان سفر می كند، رسیدم،

ژوله گفت: "قهوه تلخ" داستان آدمی است كه در یك جای اشتباهی هست و این سوژه علاوه بر "شبهای برره"، داستان بسیاری از فیلم ها و سریال ها بوده است.

وی افزود: البته در ابتدا قرار بود به یكی از دوره های قاجار سفر كند اما با مخالفت تلویزیون از درج تاریخ صرف نظر و یك فضا و زمان تخیلی را ایجاد كردیم.

ژوله ضمن متفاوت خواندن "قهوه تلخ" با "شبهای برره"، گفت: شبهای برره" هم كار خودمان بوده و اگر شباهتی هم وجود داشته باشد، خیلی اشكال ندارد.

"خشایار الوند" نیز گفت: در مورد فیلم هایی كه پرسوناژ اصلی در زمان سفر می كند نمونه های مشابه زیادی می توان یافت. "BACK TO THE FUTURE"، "ماشااله خان در دربار هارون الرشید" و "مسافر زمان" از نمونه هایی هستند كه به هم شباهت دارند. مهم این است كه در چارچوب همین داستان های گفته شده بتوانیم كار نویی را انجام دهیم.

وی افزود: "درباره الی ..." شاید از بهترین فیلم های بعد از انقلاب و بهترین فیلم دهه اخیر سینما باشد كه تمام جوایز داخلی و خارجی را كسب كرده و همه این فیلم را دوست دارند، اما این فیلم با وجود همه نوآوری كه دارد، شبیه فیلم "ماجرای آقای آنتونیونی" است. بنابراین هر فیلمی شبیه یك فیلم یا كتابی است.

ژوله نیز اضافه كرد: لحن، جنس كمدی، مضمون و محتوای "قهوه تلخ" با

"شب های برره" بسیار متفاوت است. بارزترین تفاوت این مجموعه با آثار قبلی ما، چند لایه بودن آن است كه مخاطب را به فكر فرو می برد. ضمن اینكه برای خنداندن مخاطب تن به هر كاری نمی دهد و برای خود شانی قائل است.

** قهوه تلخ جهالت ها و كج رفتاری ها را به تصویر می كشد

الوند در مورد شباهت های شخصیت پردازی برخی از كاراكترها در این مجموعه با سریال های طنز دیگر، گفت: مرحوم خسرو شكیبایی 50 نقش بعد از "هامون" بازی كرد و بسیاری معتقد بودند كه دارد خودش را تكرار می كند. فیلم های "اتوبوس شب"، "یكبار برای همیشه" و "روانی" را بازی كرد كه ربطی به هامون نداشتند.

وی افزود: به هر حال یك نوع گویش و فیزیك ظاهری هست و خیلی تغییر نمی كند. "محمدرضا هدایتی" در كارهای ما همیشه بالاتر از سن خود را بازی كرده است و ممكن است برخی بگویند كه این نقش ها شبیه هم هستند در صورتی كه پیرمرد "باغ مظفر" با شاه "قهوه تلخ" بسیار متفاوت هستند. ما یك پادشاه پیر، بدجنس و دیكتاتور داشتیم و در میان بازیگرانی كه چند سالی است با هم كار می كنیم، اولین گزینه برای ایفای نقش پادشاه، محمدرضا هدایتی بود.

ژوله نیز یادآور شد: هدایتی تاكنون نقش های طغرل، جوانی طغرل، منصورخان باغ مظفر، پیرمردهای مرد دو هزار چهره را بازی كرده كه نقش جهانگیر شاه در "قهوه تلخ" با همه آنها فرق دارد. طغرل یك آدم عصبانی و شلوغ كن و از طرف دیگر خیلی فرهیخته و روشنفكر بود و جهانگیر شاه بی ذكاوت و ساكت است كه همه قدرتش در جایگاه وی خلاصه شده است.

نویسنده سریال "شب های برره" با اشاره به اینكه اسامی، شخصیت پردازی، كاركرد داستانی و جنس كمدی این مجموعه ها متفاوت است، گفت: "قهوه تلخ" یكسری جهالت ها، كج رفتاری ها و رفتارهای غلط را به تصویر می كشد.

** مخاطب قهوه تلخ عامه مردم هستند

قهوه تلخ

الوند درباره مخاطب هدف این مجموعه اظهار داشت: "قهوه تلخ" برای 60 میلیون مخاطب ساخته شده و باید شوخی های آن به گونه ای باشد كه عامه مردم از آن لذت ببرند و بخندند. در این كار همچنین، شوخی های بخش اندرونی برای خانم ها و یا شوخی هایی برای قشر فرهیخته وجود دارد. چون فكر می كردیم با 60 میلیون مخاطب در ارتباط هستیم همه جور شوخی در این كار دیده می شود و برای قشر خاصی ساخته نشده است.

وی افزود: فرق این كار با كارهای دیگر این است كه كسانی كه دوست دارند از اول تا آخر بخندند زیاد با این كار ارتباط برقرار نمی كنند. در این سریال از لودگی ها و شكلك درآوردن ها پرهیز كردیم و شاید مخاطب نسبت به آثار دیگر دیرتر متوجه شوخی شود و از این لحاظ "قهوه تلخ" خاص تر است.

** قهوه تلخ یك داستان دنباله دار دارد

ژوله گفت: "قهوه تلخ" اولین مجموعه طنزی است كه داستان دنباله دار دارد و اینطور نیست كه هر قسمت با یك داستان و قصه، موقعیتی را فراهم آورده و در آن موقعیت شوخی كند. این قصه دنباله داری است كه كمدی ها در دل آن قصه اتفاق می افتد.

** در نگارش و اجرا دچار ممیزی نشدیم

وی در این باره كه آیا هنگام نگارش فیلمنامه دچار ممیزی شده اند، گفت:

متن های چند قسمت اول كه هنوز مذاكرات با صدا و سیما ادامه داشت، به سیما رفت و مورد تایید قرار گرفت. همچنین ناظر كیفی متن ها را مطالعه می كرد. وقتی هم كه قرار شد با ارشاد كار كنیم، شورای پروانه نمایش پس از دیدن بخش های ضبط شده نظر خود را اعلام می كند.

این نویسنده خاطر نشان كرد: مهران مدیری چندین سال است كه با تلویزیون همكاری دارد و ما نیز چند سال است كه در این عرصه فعالیت می كنیم و خطوط قرمز و ممیزی ها را می دانیم. ضمن اینكه آخرین كارهای ما در تلویزیون، "مرد هزار چهره" و "مرد دو هزار چهره"، هیچگونه اشكالی نداشت. تمام موارد را در اجرا و نگارش متن رعایت می كنیم.

** توزیع قهوه تلخ در شبكه خانگی سبب ارتقای آثار تلویزیونی می شود

ژوله یادآور شد: توزیع سریال "قهوه تلخ" در شبكه خانگی یك اتفاق بزرگ در حوزه رسانه است كه می تواند به اتفاقات بزرگتر منجر شود و راه را برای بسیاری از تهیه كنندگان، كارگردانان و هنرمندان باز كند. ضمن اینكه سبب ارتقای كارهای تلویزیونی و گسترده تر شدن بستر فعالیت هنرمندان می شود.

قهوه تلخ

وی افزود: تهیه كننده ای كه ریسك كرده و با هزینه شخصی اقدام به تولید چنین كار عظیمی می كند، قابل تقدیر است.

الوند نیز با بیان اینكه "قهوه تلخ" ایجاد اشتغال كرده، متذكر شد: این یك اتفاق تازه و نویی است. شركتی كه با نصف ظرفیت، سی دی رایت می كرد، هم اكنون سه شیفت مشغول فعالیت است و 700 تا 800 نفر نیز به بسته بندی جعبه های سی دی این سریال می پردازند.

** طراحی لباس براساس نام و نقش كاراكتر است

"فروزان جلیل فر" طراح صحنه و لباس "قهوه تلخ" در مورد تحقیقات انجام شده برای طراحی صحنه و لباس این مجموعه گفت: از اردیبهشت سال گذشته صحبت هایی در مورد ساخت این طنز تاریخی با مهران مدیری داشتیم و از همان زمان شروع به مطالعه كتاب های تاریخی بسیاری كردم كه حتی برخی از آنها كمیاب بودند. ما بیشتر به جست و جوی عكس می پرداختیم و خوشبختانه هر كتابی را كه در این زمینه معرفی شد، بررسی كردیم.

وی افزود: در خصوص لباس ها حتی قبل از دوخته شدن با نظر كارگردان و با توجه به اسم كاراكتر یا نقشی كه ایفا می كردند، پارچه تهیه و لباس دوخته شد. برای طراحی دكان های بازار مثل دكان قندفروشی نیز عكس آن را تهیه كردیم. حتی طرز قرار دادن و چیدن قندها براساس همان زمان صورت گرفته است.

من جزو كسانی هستم كه واقعا كار كردن با مهران مدیری را دوست دارم. من تجربه همكاری با كارگران های مختلف را در سریال ها و فیلم های سینمایی زیادی دارم.

طراح صحنه و لباس سریال جنگ "77"؛ با بیان اینكه "قهوه تلخ" یك اثر تاریخی صرف نیست، خاطرنشان كرد: این مجموعه یك دوره گم شده تاریخی را در قالب طنز فانتزی به تصویر می كشد و در قسمت هایی نیز زمان حال با گذشته تداخل پیدا می كند.

وی درباره تفاوت های طراحی لباس این سریال با نمونه تاریخی آن، یادآور شد: كلاه افراد نظامی آرم داشت و برای اینكه به دوره خاصی اشاره نشود آرم را از روی كلاه آنها برداشتیم. همچنین خانم ها در آن دوره چارقد سفید بلند و لباس های طرحدار و رنگی می پوشیدند در حالی كه در "قهوه تلخ" لباس ها براق، خوشرنگ، شاد و متنوع هستند و این امر به جذابیت كار می افزاید. ضمن اینكه سعی كردیم تعداد زیاد رنگ ها در كنار هم زیبا و جذاب باشد و امیدوارم كه به هدفمان رسیده باشیم.

** مدیری در طراحی صحنه و لباس خیلی دقت و وسواس به خرج داد

جلیل فر در مورد سابقه همكاری با مهران مدیری توضیح داد: در سال 77 با مجموعه جنگ "77" با مهران مدیری همكاری داشتم، بعد از مدتی نیز با سریال های "مرد هزار چهره" و "مرد دو هزار چهره"؛ اكنون هم در

"قهوه تلخ" با او همكاری دارم . خوشبختانه سلیقه هایمان به هم نزدیك است و كار بخوبی پیش می رود. ضمن اینكه مدیری هر جایی كه لازم باشد، تذكر می دهد.

قهوه تلخ

این طراح صحنه و لباس افزود: این كار به لحاظ لوكیشن عظیم كاخ هم برای من و هم برای كارگردان خیلی خاص بود. مدیری در طراحی صحنه، لباس و گریم خیلی دقت و وسواس به خرج داد. طراحی كاخ با دقت انجام شد و مدیری "دی. وی.دی" های آن را دید و جاهایی را كه باید تغییراتی در آن انجام می شد، اعلام كرد. لباس ها نیز در ابتدا طراحی و پارچه های آن تهیه و بعد دوخته شد. سپس تست گریم و لباس نهایی انجام شد.

** اولین سكانس تصویربرداری دوره تاریخی سخت ترین روز كاری بود

جلیل فر درباره مدت زمان ساخت دكور اظهار داشت: حدود یك ماه ساخت

دكور كاخ، بازار، اندرونی و مطبخ به طول انجامید و بازار، دوخت پرده ها، تهیه فرش برای كاخ و تمام اثاثیه ای را كه در لوكیشن ها قرار دارد، از جاهای مختلف تهیه كردیم. تصویربرداری زمان حال با بازی سیامك انصاری و سحر جعفری جوزانی همزمان با چینش دكورها انجام شد.

وی خاطر نشان كرد: روز اول تصویربرداری دوره تاریخی از سخت ترین روزهای كاری بود چرا كه در كاخ شروع شد و تقریبا تمام هنرورها و بازیگرهای اصلی حضور داشتند و این بدان معنا بود كه باید همه لباس ها آماده باشد.

جلیل فر با اشاره به اینكه منزل اتابك از لوكیشن هایی بود كه بعدا به كار اضافه شد، گفت: فضایی كه در اختیار داشتیم محدود بود. بنابراین، خانه اتابك را در دل سوله هایی كه زده بودیم، درآوردیم و سعی كردیم شكوهش حفظ شود. فعلا با فضای موجود كار می كنیم و خوشبختانه جای دوربین ها درست است.

این طراح صحنه و لباس با بیان اینكه متن ها، روز به روز می آید و ممكن است یك دفعه شخصیتی به جمع بازیگران مجموعه اضافه شود، افزود: گروه صحنه و لباس همیشه حضور دارند تا از اتفاقاتی كه فی البداهه پیش می آید جا نمانیم. ضمن اینكه سعی كردیم، به گونه ای دكور را طراحی كنیم كه در وهله اول چیزی مصنوعی به نظر نیاید. امیدوارم كه به این مهم رسیده باشیم.

** ویژگی خاص قهوه تلخ در تعداد زیاد عوامل سازنده آن است

جلیل فر؛ ویژگی متفاوت "قهوه تلخ" از دیگر آثار مهران مدیری را در تعداد زیاد بازیگران، هنروران و عوامل پشت صحنه عنوان كرد و اظهار داشت: در این كار همزمان 50 تا 60 بازیگر، 40 تا 50 هنرور و تیم پشت صحنه هر روز در كنار هم حضور دارند كه كار آسانی نیست.

قهوه تلخ

** مدیری یكی از بهترین كارگردان های ایران است

وی در مورد كار با مهران مدیری بیان كرد: من جزو كسانی هستم كه واقعا كار كردن با مهران مدیری را دوست دارم. من تجربه همكاری با كارگران های مختلف را در سریال ها و فیلم های سینمایی زیادی دارم. بهترین خصوصیت مدیری این است كه به نظر فردی كه به عنوان طراح صحنه، لباس و یا گریم انتخاب كرده، احترام می گذارد و در صورتی كه موافق نباشد، نظر خود را به گونه ای تشریح می كند كه طراح براحتی به تصویری كه او در ذهن دارد، می رسد.

این طراح صحنه و لباس از مدیری به عنوان فردی فوق العاده آرام یاد و خاطر نشان كرد: وقتی ساعات كار بالا و تعداد عوامل زیاد است، ممكن است در برخی از موارد كنترل گروه از دست خارج شود، اما این مساله در كار مدیری اتفاق نمی افتد و همه عوامل سر كار خود حضور دارند و با آرامی وظیفه خود را انجام می دهند. همه عوامل پشت صحنه به این كارگران با سابقه طنز احترام زیادی می گذارند و به نظر من مدیری یكی از بهترین كارگران های ایران است.

بعد از پایان گفت و گو با فروزان جلیل فر به اتاق گریم رفتم و با "مهرداد شكرابی" طراح چهره پردازی "قهوه تلخ" در مورد كار صحبت كردم.

** خط اصلی طراحی چهره پردازی را، مدیری می دهد

"مهرداد شكرابی" در مورد نحوه طراحی چهره پردازی گفت: قطعا طراحی چهره هر اثری نیاز به مطالعه دارد و اگر كار تاریخی باشد باید عكس هایی

را دید كه از آن دوره وجود دارد و به یكسری فاكتورها توجه كرد. البته وجه طنز این كار بیشتر از وجه تاریخی آن بوده است.

وی با تاكید بر اینكه هر چه همكاری میان اعضای یك گروه هنری بیشتر و منسجم تر باشد، نتیجه بهتری گرفته می شود، اظهار داشت: مدیری گروهی را طی سال ها دور هم جمع كرده كه با هم همفكر و هم رای هستند. در طراحی گریم هم معمولا مدیری خط اصلی را می دهد و تست نهایی گریم با همفكری بازیگر و نویسنده صورت می گیرد. یك تیپ را معمولا دو سه بار تست می زنیم تا بهترین نتیجه را بگیریم.

این طراح چهره پردازی یادآور شد كه از مجموعه "باغ مظفر" به بعد در همه آثار مدیری به عنوان طراح گریم حضور دارد.

شكرابی كار با مدیری را بسیار لذت بخش دانست و خاطر نشان كرد: در این سال ها حتی یك بار هم ندیدم كه صدای مدیری بلند شود یعنی همه كارها در نهایت آرامش، رفاقت، دوستی و هماهنگی انجام می شود و این از هوش و فراست اوست كه در یك فضای خوب بهترین نتیجه را از همكاران خود به دست می آورد.

"علی لك پوریان" مدیر تولید و بازیگر نقش "دامبول السلطنه" آن روز بازی نداشت و در اتاق خود نشسته بود كه به همراه مدیر روابط عمومی به اتاقش رفتیم و مرا به وی معرفی كرد.

** قهوه تلخ رقابت سالم میان تولیدكنندگان آثار تلویزیونی به وجود آورد

"علی لك پوریان" گفت: توزیع سریال "قهوه تلخ" در شبكه خانگی، رقابت خوب و سالمی را میان تولید كنندگان آثار تلویزیونی به وجود آورد. رقابت سالم موجب افزایش كیفیت كار می شود و این اجازه را به بیننده می دهد كه آنچه را كه دوست دارد، انتخاب و تماشا كند.

وی افزود: تاكنون یك میلیون و 200 هزار نسخه از این مجموعه به فروش رسیده و شركت مسئول تكثیر، بسته بندی و توزیع سی دی و دی وی دی های "قهوه تلخ" توانایی تكثیر بیش از این تعداد را ندارد.

بازیگر نقش دامبول السلطنه ابراز امیدواری كرد كه مردم از این سریال رضایت داشته باشند و سریال بتواند پیام خود را به مخاطب انتقال دهد.

لك پوریان یادآور شد: فضای این باغ كه در خیابان فرشته قرار دارد، بعد از سه ماه و نیم كار و تلاش شبانه روزی گروه تولید و تداركات آماده شد و ما وارد ضبط شدیم. تصویربرداری از مهر ماه سال 1388 آغاز شده و هنوز مشخص نیست كه تا كی ادامه داشته باشد. مساحت این باغ نزدیك پنج هزار متر مربع است و همه لوكیشن ها به غیر از سكانس های خارجی در اینجا فیلمبرداری می شود.

وی اضافه كرد: سكانس های خارجی در كاخ نیاوران و مابقی یعنی حدود 90 درصد كار در این محل تصویربرداری می شود.

** بخش هنری داستان برعهده دامبول السلطنه است

مدیر تولید "قهوه تلخ" در مورد نقش خود گفت: بخش هنری داستان برعهده دارم. دامبول السلطنه مسئول طرب دربار است كه شاید تنها كسی باشد كه نقابی ندارد و خیلی راحت بحث طنز را یدك می كشد.

لك پوریان با اشاره به اینكه از سریال "پاورچین" با مدیری همكار می كند، افزود: این همكاری در سریال های "شب های برره"، "باغ مظفر"،

"مرد هزار چهره" و "مرد دو هزار چهره" ادامه داشت و در ابتدا دستیار و هم اكنون در این مسئولیت در خدمت گروه هستم.

وی اظهار داشت: گروه دست اندركار ساخت "قهوه تلخ" یك تیم 250 نفره است كه بدون حاشیه و در آرامش كامل در كنار هم مشغول فعالیت بوده و همه اینها با مدیریت مدیری انجام شده است.

بازیگر نقش دامبول السلطنه با بیان اینكه علاقه مند است در آثار طنز كار كند، اظهار داشت: پیشنهاداتی برای بازی در فیلم سینمایی و تله فیلم شده كه به سبب حضور در "قهوه تلخ" نپذیرفتم، ان شاءالله بعد از پایان تصویربرداری این مجموعه در كارهای دیگر بازی می كنم.

وقتی از اتاق لك پوریان بیرون آمدم، "حمید كاشانی" بازیگر نقش شكوفه در باغ مشغول آماده شدن برای ایفای نقش در یكی از سكانس ها بود. فرصت را غنیمت شمرده به سراغش رفتم.

** مدیری در حوزه طنز جامعه شناس قوی است

"حمید كاشانی" گفت: من از سریال "شبهای برره"، "باغ مظفر" و "مرد هزار چهره" تا به امروز در كنار مهران مدیری هستم.

وی، كار با مدیری را لذت بخش عنوان كرد و افزود: وی به كار خود اشراف كامل دارد و در میان اصحاب طنز و هنر، جامعه شناس قوی است.

این بازیگر در مورد نقش خود اظهار داشت: شكوفه كاراكتری است كه در اثر لاعلاجی مجبور به گردن زدن شده و این حرفه ملكه ذهنش است. ضمن اینكه این كاراكتر را خیلی دوست دارم.

در این سریال، مهران مدیری نقش (بلوتوس)، سیامك انصاری (نیما، استاد تاریخ، مستشارالملك)، محمدرضا هدایتی (پادشاه، جهانگیر شاه دولو)، سحر جعفری جوزانی (رویا، دختر صدراعظم، ناز خاتون)، سحر ذكریا (لعبت الملوك، دختر پادشاه)، رضا فیض‌نوروزی (اعتمادالملك دیلمی، صدراعظم)، برزو ارجمند (برزو خان، سپهسالار اداره پیشمرگان)، بیژن بنفشه‌خواه (بیخودی الملك، پسر صدراعظم)، آرام جعفری (كاترین، سوگلی)، الیكا عبدالرزاقی (فخرالتاج، زن پادشاه)، تادر سلیمان (رستم، سرآشپز، اداره امیال مباركه)، فلامك جنیدی (كبوتر، زن سرآشپز)، رضا نیكخواه (خوابگزار، نوسترآقاخان داموس الملك)، شایان احدی‌فر (گنجشك خان دیلمی، پسر اتابك)، شادی احدی‌فر (ضعیف السلطنه، همسر دواء الملك)، عارف لرستانی (بلدالملك، رئیس نظمیه، بلدیه، امنیه)، مریم بخشی (اخترالملوك، زن صدراعظم)، علی لك‌پوریان (دامبول السلطنه، اداره كیف همایونی)، ساعد هدایتی (طبیب دربار، دواء الملك، همسر دایی اقبال خان)، فاطمه هاشمی (ندیمه، همدم الملك، همسر دایی اقبال خان)، هادی كاظمی (توپولوف، برادر كاترین، باباشاه حشم‌دار)، جواد عزتی (پدر اتابك)، سعید پیردوست (پهلوون مشیر، قهوه‌چی)، رامین پورایمان (دائی اقبال خان، اداره سور و سات همایونی)، دریا امینیان (منیژالسلطنه، همسر داموس الملك)، بیوك میرزایی (تیمور)، حمید كاشانی (شكوفه، میرغضب)، امیرفرزام دهنوی (سرباز نظمیه)، شیما مومنی (كنیز السلطنه، همسر بلدالملك)، سام نوری (معلم زبان فرانسوی)، بهشاد مختاری (مخبرالدوله سرسعدی)، مهدی ناطقی (سرباز نظمیه)، آزاده مهدی‌زاده (ژوزفین، ندیمه كاترین) و شقایق رحیمی (ملیح السلطنه، همسر دامبول السلطنه) را ایفا می‌كنند.

تاكنون شش مجموعه شامل 18 قسمت "قهوه تلخ" به همت شركت پخش الوند در بازار شبكه خانگی توزیع شده كه با استقبال خوب مخاطبان روبه رو بوده است. روزهای شنبه هر هفته سه قسمت از این مجموعه به همت شركت پخش الوند در بازار شبكه خانگی پخش می شود.

عوامل اصلی سریال "قهوه تلخ" عبارتند از نویسندگان: خشایار الوند، امیر مهدی ژوله، دستیار اول كارگردان و برنامه‌ریز: شبنم وثوقی، نور: جمال شمس، تصویر: منوچهر مظفری، سعید عباس اصفهانی و كامران جمشیدیان، صدا: محمد حاتم‌نژاد و حمید گرمابدری، طراحی صحنه و لباس: فروزان جلیلی‌فر، طراحی گریم: مهرداد شكرابی، مدیر فنی: حسن مردانی، قطع تصویر: جواد اصلانی، تدوین:‌ احسان مظفری، موسیقی تیتراژ اول: بهرام دهقانیار، خواننده: مهران مدیری، ساخت و انتخاب موسیقی: فرهاد مدیری، منشی صحنه: سارا مطلق، روابط عمومی: وفا ملك‌زاده، مدیر تداركات: محمودرضا جوانشیر، مدیر تولید: علی لك پوریان، كارگردان: مهران مدیری و تهیه‌كنندگان: مجید و حمید آقاگلیان.

سریال "قهوه تلخ" از 23 شهریور ماه و با برنامه هر هفته سه قسمت در یك بسته، در فروشگاه‌های معتبر سراسر كشور عرضه می‌شود.

زهرا لطفی زاده / ایرنا

تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی