تبیان، دستیار زندگی
تصویربرداری 50 درصد از سریال تاریخی تبریز مه‌آلود به كارگردانی محمدرضا ورزی و تهیه‌كنندگی علی لدنی به پایان رسید و كار تصویربرداری از لوكیشن‌های بازسازی شده تبریز در 150 سال پیش در شهرك سینمایی غزالی آغاز شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عباس میرزا درنیمه راه تبریز مه آلود

تبریز مه آلود

زندگی ولیعهد فتحعلی‌شاه روایت‌می‌شود

 تصویربرداری 50 درصد از سریال تاریخی تبریز مه‌آلود به كارگردانی محمدرضا ورزی و تهیه‌كنندگی علی لدنی به پایان رسید و كار تصویربرداری از لوكیشن‌های بازسازی شده تبریز در 150 سال پیش در شهرك سینمایی غزالی آغاز شد.

كار تازه ورزی ، نگاهی تاریخی به زندگی حماسی عباس میرزا دارد. او ولیعهد فتحعلیشاه قاجار و یكی از دلیرترین و باكفایت‌ترین فرزندان این شاه ایرانی بود كه می‌كوشید بر اوضاع نابسامان ایران آن روز فائق آید و در این راه تلاش كرد در برابر بیگانگان خارجی و عوامل داخلی آنها بایستد. این ایستادگی و تبحر در امور لشكری و كشوری این شاهزاده قاجار را در میان همتایانش كاملا متمایز كرده است.

بازیگر نقش عباس میرزا در این سریال، كوروش تهامی است كه تلاش بسیاری كرده از پس ایفای این نقش مهم و پیچیده برآید، بجز او البته بسیاری از بازیگران مطرح سینما، تئاتر و تلویزیون ما نیز در این اثر هنرنمایی می‌كنند.

كار تازه ورزی ، نگاهی تاریخی به زندگی حماسی عباس میرزا دارد. او ولیعهد فتحعلیشاه قاجار و یكی از دلیرترین و باكفایت‌ترین فرزندان این شاه ایرانی بود كه می‌كوشید بر اوضاع نابسامان ایران آن روز فائق آید و در این راه تلاش كرد در برابر بیگانگان خارجی و عوامل داخلی آنها بایستد.

محمدرضا شریفی‌نیا (فتحعلیشاه قاجار)‌، الهام حمیدی‌(زن فتحعلیشاه)،‌ جمشید مشایخی (میرزا عیسی فراهانی)‌، حسام نواب صفوی (لطفعلی‌خان زند)‌، رامین راستاد (ناپلئون بناپارت)‌، رزیتا غفاری (ریحان)‌، عنایت بخشی (پیرقلی‌خان)‌، ارژنگ امیرفضلی (خواجه یعقوب ماكاریان)‌، شهرام عبدلی (مهدی قلی‌خان)‌، سپند امیرسلیمانی (نظرعلی‌خان)‌، حسین باقریان (ستوان طابویه)‌، كمند امیرسلیمانی (آسیه)‌، محمد مطیع، امیر دژاكام، ولی‌الله مومنی، شاپور كلهر، حسین محب‌اهری، چنگیز وثوقی، كتایون اویسی و فقیهه سلطانی بازیگرانی هستند كه در اثر هنرنمایی می‌كنند.

داستان این سریال از جایی آغاز می‌شود كه فتحعلیشاه، صدراعظمش حاج‌ ابراهیم خان كلانتر را به قتل می‌رساند و به جای او میرزا شفیع را منصوب می‌كند. شاه همچنین تصمیم می‌گیرد گنجه و ایروان را از روس‌ها پس بگیرد، بنابراین به عباس میرزا ماموریت می‌دهد این مهم را به انجام برساند. عباس میرزا به طرف تبریز حركت می‌كند و مقدمات بازپس‌گیری این دو شهر را آماده می‌كند؛ اما در این راه با ماجراهای بسیاری روبه‌رو می‌شود.

به گفته لدنی، تاكنون تدوین 50 درصد این اثر به پایان رسیده و 20 درصد صداگذاری نیز انجام شده است. كار تصویربرداری این سریال از خرداد آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود تا بهمن ادامه داشته باشد. در ساخت این سریال، مهران ملكوتی (صدابردار)‌، فرشاد خالقی (تصویربردار)‌، شهرام خلج (طراح گریم)‌، احمد قرائن (مدیر تولید)‌، كامبیز روشن‌روان (آهنگساز)‌، یلدا جبلی (تدوین)‌ و مسعود عجمی (مدیر برنامه ریزی و دستیار اول کارگردان )‌ همكاری می‌كنند.این سریال به سفارش شبكه یك سیما در 26 قسمت 50 دقیقه‌ای آماده می‌شود و قرار است در ایام دهه فجر از این شبكه پخش شود.

جام جم

تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی