تبیان، دستیار زندگی
خبرگزاری ایسنا پس از سه روز نشست، بحث و تبادل نظر و تبادل اطلاعات، دومین فاز اجلاس جهانی جامعه‌ی اطلاعاتی در تونس با یك تعهد قطعی نسبت به كاهش شكاف اطلاعاتی میان ملت‌ها روز 27 آبان ماه به كارش پایان داد. این اجلاس در حالی ب...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پایان اجلاس جامعه اطلاعاتی در تونس


خبرگزاری ایسنا

پس از سه روز نشست، بحث و تبادل نظر و تبادل اطلاعات، دومین فاز اجلاس جهانی جامعه‌ی اطلاعاتی در تونس با یك تعهد قطعی نسبت به كاهش شكاف اطلاعاتی میان ملت‌ها روز 27 آبان ماه به كارش پایان داد.

این اجلاس در حالی به پایان رسید كه شركت كنندگان در این اجلاس نتوانستند به درستی تكلیف «حاكمیت اینترنت» كه از موضوع‌های اساسی این اجلاس بود را مشخص كنند.

از آنجایی كه بحث حاكمیت اینترنت در این اجلاس به جایی نرسید، قرار بر این شد كه رییس سازمان ملل در گزارشی كه آن را در آینده ارایه خواهد داد، نحوه‌ی ادامه‌ی بحث حاكمیت اینترنت را مشخص كند؛ در خصوص این بحث، این نكته نیز گفتنی است كه پیشنهاد نحوه‌ی پیگیری موضوع راهبری اینترنت از سوی ایران ارایه شده و به تصویب رسید.

بنا بر این گزارش در این نمایشگاه 66 کشور حضور داشتند که در قالب 319 غرفه و در پنج بخش اول راهکارهای الکترونیکی، دسترسی فرهنگی، توسعه‌ی مشارکت، پژوهش و نوآوری و غرفه‌های ساماندهی شده بودند.

تیم ایران نیز با بیش از80 تن از نهاد‌های دولتی، فرهنگی، بخش خصوصی، جامعه‌ی مدنی و بخش رسانه‌یی و با سرپرستی وزیر ارتباطات و دبیر شورای عالی اطلاع‌رسانی در این اجلاس تونس حضور داشت كه از این تیم دكتر معصوم فردیس «رییس سازمان تنظیم مقررات»، دكتر «جلالی» و دكتر «تابش» در نشست‌ها و كارگاه‌های جانبی اجلاس شركت كردند و دكتر «محسنیان راد» نیز مقاله‌ی خود با عنوان «بازارچه‌ی پیام» را در اجلاس ارایه كرد.

همچنین وزیر ارتباطات علاوه بر سخنرانی‌اش در روز سوم اجلاس، در كناراجلاس، با وزرا و مقامات بلند‌پایه‌ی كشور‌ها و نهاد‌های بین‌المللی مختلف دیدار و گفت‌و‌گو كرد.

در این نشست بیش از 10 هزار نفر از رهبران جهان، جوامع مدنی، بخش خصوصی؛ دبیركل سازمان ملل و 200 شركت بین‌المللی شركت كرده بودند و در روز سوم اجلاس نیز شمار شركت كنندگان از مرز 18 هزار نفر گذشت.

بنابراین گزارش، در ابتدا‌ی اجلاس جهانی جامعه‌ی اطلاعاتی، برای افزایش آگاهی نسبت به شكاف میان داشتن و نداشتن‌ها و نیز افزایش هزینه برای اجرای پروژه‌ها به منظور مرتبط كردن دولت‌های سراسر جهان به ویژه آفریقا، آسیا و آمریكای جنوبی، طرح ریزی شد اما در عوض با موضوعاتی چون كنترل دامنه‌های اینترنتی و مسائل فنی كه به مردم اجازه دهد از پاكستان تا پرو از سایت‌های شبكه استفاده كرده و به اطلاعات ، اخبار وكالاهای مصرفی دسترسی پیدا كنند ، تحت الشعاع قرار گرفت .

«یوشیواوتسومی»‌، دبیركل اتحادیه‌ی بین المللی، مخابرات در این اجلاس تاكید كرد كه دولت‌ها ، بخش صنایع خصوصی و دیگران باید از توافق نامه‌هایی كه در این هفته و طی اجلاس منعقد شده ، پیروی كنند.

وی خاطر نشان كرد: ما همه‌ مسائل را حل نكردیم اما اصل این است كه تمام دولت‌ها نقش مساوی در این مسوولیت دارند؛ فناوری ارتباطات اینترنتی فرصتی برای توسعه است اما در عین حال ما با خطر شكاف اطلاعاتی نیز مواجه هستیم .

گفتنی است، اجلاس جهانی جامعه‌ی اطلاعاتی با ادعاهایی از موفقیت از سوی سازمان ملل ، دولت‌ها و بخش خصوصی پایان یافت و جامعه‌ی مدنی نتیجه‌ی این اجلاس را با تمام وجود نپذیرفت .

مدیر اجرایی انجمن گروه جامعه‌ی مدنی برای ارتباطات پیشرفته در این باره خاطر نشان كرد: موفقیت یا شكست برای توصیف كردن این اجلاس بیش از اندازه غریب است از این رو بهتر است بگوییم كه این اجلاس، اجلاس با ارزشی بود اما تاثیر آن در آینده مشخص می‌شود .

روزنامه‌ی خلق چاپ چین نیز دراین باره نوشت: «این اجلاس با توافق به سر حاكمیت اینترنت و افزایش بهره وری تمام مردم از فناوری اطلاعات نتیجه گیری شد».

در پی مجموعه‌ای از نشست‌ها ،‌ هیات‌های نمایندگی میهمان از بیش از 170 كشور دستور كار تونس را برای جامعه‌ی اطلاعاتی و پیمان تونس را در روز نهایی اجلاس پذیرفتند .

دبیركل اتحادیه بین المللی مخابرات در گفت وگو با خبرنگاران در پایان اجلاس اظهار داشت: مهم ترین مساله در اجلاس تونس افزایش آگاهی نسبت به فناوری اطلاعات و ارتباطی است .

درخصوص حاكمیت و كنترل اینترنتی كه آمریكا خواستار كنترل تك قطبی اینترنت و سایر كشورها خواستار تقسیم شدن‌ این مسوولیت هستند‌، پس از 11 ساعت مذاكرات ، مذاكره كنندگان در خصوص دستور كار توافق كردند كه طبق آن مدیریت بین المللی اینترنت باید چند جانبه و شفاف باشد و در عین حال از كوفی عنان -دبیر كل سازمان ملل- خواسته شد تا گروه جدیدی را با عنوان " گردهمایی حاكمیت اینترنتی " اوایل سال اینده آیجاد كند تا ادامه‌ی مذاكرات در خصوص مسائل اینترنتی این برنام امكان پذیر شود .

این گردهمایی كه در بهار سال 2006 دریونان تشكیل می‌شود با حضور دولت‌ها، سهامداران و جامعه‌ی مدنی برای مذاكرات بیشتر در خصوص حاكمیت اینترنت، هرزنامه‌ها، تخلفات شبكه‌یی و سایر مسائل مربوط به شبكه برگزار خواهد شد .

طبق دستور كار تونس تمام دولت‌ها باید نقش مساوی و مسوولیت مساوی برای حاكمیت بین المللی اینترنت و برای اطمینان از ثبات ، امنیت و تداوم اینترنت داشته باشند .

بعلاوه در خصوص توجه به مساله‌ی شكاف دیجیتالی ، پیمان تونس بر اهمیت برداشتن موانع برای كاهش شكاف دیجیتال میان كشور به ویژه در كشورهایی در حال توسعه تاكید كرده است .

در این اجلاس طرح تشكیل «صندوق داوطلبی اتحاد دیجیتال» به عنوان یك مكانیزم مالی برای تبدیل كردن شكاف‌های دیجیتالی به فرصت‌ها دیجیتالی برای جهان در حال توسعه مورد استقبال قرار گرفت .

روابط عمومی موسسه تبیان