تبیان، دستیار زندگی
بخش تولید محتوای موبایل مؤسسه تبیان، اقدام به تولید نرم‌افزار قبله‌نما برای گوشی‌های تلفن همراه کرده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تولید نرم‌افزار قبله‌نما برای تلفن همراه در مؤسسه تبیان

بخش تولید محتوای موبایل مؤسسه تبیان، اقدام به تولید نرم‌افزار قبله‌نما برای گوشی‌های تلفن همراه کرده است.

قبله نما

به گزارش روابط عمومی، نرم‌افزار قبله‌نما تولیدی مؤسسه تبیان دارای مزایای فراوانی است كه با فرمت «جاوا» و حجم بسیار پائین تولید شده و قابل نصب بر روی اكثر گوشی‌های تلفن همراه است. دیگر مزیت این نرم‌افزار این است كه برای بهره‌گیری از آن، هیچ‌گونه احتیاجی به نصب GPS ندارد.

شاخص اصلی این نرم‌افزار خورشید است و با توجه به این‌ كه در شب نمی‌توان از این شاخص استفاده كرد و می‌توان با استفاده از ستاره قطبی، جهت قبله را تعیین كرد.

چگونگی كار با این نرم‌افزار بدین صورت است که: كاربر با انتقال این نرم‌افزار به گوشی همراه خود و پس از نصب آن، در اولین بار اجرای آن باید نام استان و شهر خود را انتخاب كند، سپس رأس گوشی تلفن همراه خود را به سمت خورشید گرفته و كلید قبله‌یابی را فشار دهد كه پس از این مراحل، قبله مشخص می‌شود.

در این برنامه همچنین طول و عرض جغرافیایی و زاویه قبله بیش از 970 شهر و نقطه ایران قابل دستیابی است. البته این حالت ذخیره شده است و در صورت مسافرت و یا استفاده از آن در شهرهای دیگر، كاربران می‌توانند به تنظیمات نرم‌افزار مراجعه و حالت پیش‌فرض انتخابی را تغییر دهند و در نهایت این‌گونه جهت قبله را تعیین كنند.

همچنین برای قبله‌یابی در شب كه خورشید در آسمان نیست كافی ا‌ست با شناسایی ستاره قطبی كه نشان‌دهنده جهت شمال جغرافیایی است، جهت شمال صفحه قبله‌نما را به سوی ستاره قطبی گرفته تا جهت قبله مشخص شود.

گفتنی است، این نرم‌افزار یك قطب‌نما هم هست، چرا كه جهات مختلف جغرافیایی را نیز نمایش می‌دهد، لذا كاربرد جهت‌یابی این برنامه وسیع‌ تر از قبله‌یابی است و در هر زمان از روز و در اغلب نقاط نیم‌كره شمالی زمین به جز نواحی قطبی و استوایی می‌توان به جهات جغرافیایی با دقت مناسب دست یافت.

دقت این برنامه در بدترین شرایط كه زمان غروب و طلوع آفتاب در زمستان یا تابستان است، از لحاظ احكام قبله پذیرفتنی است و در ظهر شرعی بالاترین دقت را داراست.

یادآور می‌شود، علاقه‌مندان برای تهیه این نرم‌افزار می‌توانند به بخش دانلود سایت تبیان مراجعه كنند.

تنظیم: هومن بهلولی