تبیان، دستیار زندگی
چرا دانشگاه علوم پزشکی ایران به ناگاه منحل شد؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آخرین اخبار از انحلال دانشگاه ایران: مدیران عوض شدند، مجلس پیگیری کرد

بخش اجتماعی- اخبار دریافتی از چهارمین دانشگاه بزرگ علوم پزشکی کشور که با حکم شامگاه جمعه وزیر بهداشت منحل شد، حاکی از تغییر گسترده مدیران ارشد، معاونتها و مسئولان بلندپایه این دانشگاه است

دانشگاه علوم پزشکی ایران،وزیر بهداشت،انحلال

تغییر مدیران ارشد دانشگاه علوم پزشکی ایران، انحلال این دانشگاه وارد فاز بی بازگشت شد. اخبار دریافتی از چهارمین دانشگاه بزرگ علوم پزشکی کشور که با حکم شامگاه جمعه وزیر بهداشت منحل شد، حاکی از تغییر گسترده مدیران ارشد، معاونتها و مسئولان بلندپایه این دانشگاه است. همچنین خبر می رسد اعتراضات جسته و گریخته ای از سوی دانشجویان به عمل آمده که تاثیری در تصمیم مسئولان وزارت بهداشت در انحلال این دانشگاه عظیم ندارد. کمیسیون امور بهداشت و درمان مجلس نیز ظهر دیروز، جلسه اضطراری تشکیل داد تا در آن اختیارات حقوقی و مستندات قانونی وزیر بهداشت را بررسی کند. این کمیسیون از مرضیه وحید دستجردی خواسته است در اولین فرصت ممکن در یکی از روزهای هفته جاری در کمیسیون حاضر شود و دلایل خود را ارائه کند.

خداحافظی با دانشگاه علوم پزشکی ایران

تعداد زیادی از مدیران ارشد دانشگاه تغییر کردند، به خانه رفتند و یا حکم جدید گرفتند. گفته می شود برای 19 تن از مدیران دانشگاه علوم پزشکی ایران، حکمهای جدید صادر شده و یا با تقدیر از خدمات آنها در طول دوران کار، به خانه فرستاده شدند.

دانشجویان دانشگاه نیز دست به اعتراضاتی زده اند. به نوشته ایلنا خبرگزاری کار ایران، دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ایران صبح دیروز  با شنیدن انحلال دانشکده‌ای که در آن تحصیل می‌کنند، در محوطه این دانشگاه تحصن کرده و اعتراض خود را نسبت به این اتفاق ابراز کردند. هر چند تا شامگاه دیروز، این اعتراضات در صحن دانشگاه وجود داشت، با این حال تصور می شود دانشگاهیان ایران با جذب در پردیسهای دانشگاه علوم پزشکی تهران، به تحصیل ادامه خواهند داد.

گفتنی است دانشگاه علوم پزشکی ایران با در اختیار داشتن 26 بیمارستان، تعداد زیادی شبکه و مرکز بهداشتی و استخدام نزدیک به 14 هزار نفر پزشک، پرستار و کارمندان در رده های مختلف، چهارمین دانشگاه بزرگ پزشکی کشور بود که قرار است امکانات و مراکز تحت پوشش آن در دانشگاه های علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و کرج توزیع شود.

با این حال، منابع آگاه به "خبر آنلاین" گفتند برخی از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در اقدامی مشابه، دست به تحصن زده اند تا از نشستن کنار دانشجویان جدید، خودداری کنند. آنها در بیان دلیل کار خود گفته اند دانشجویان پذیرفته شده در دانشگاه ایران، از امتیاز و رتبه پایین تری نسبت به آنها برخوردار بوده و ادغام دانشجویان جدید، می تواند به شان علمی دانشگاه تهران، ضربه بزند.

با این حال برخی منابع خبری، پیش از این گفته بودند مسئولان دانشگاه تهران، حاضر به پذیرفتن دانشجویان جدید نیستند، زیرا علاوه بر نداشتن امکانات، از کمبود جا نیز در عذابند، ولی اخبار موثق از تصمیم تیم مدیران دانشگاه تهران، برای نقل مکان پردیس مرکزی دانشگاه علوم پزشکی تهران به جوار برج میلاد، محل دانشگاه سابق ایران، حکایت دارد. با این وجود به نظر نمی رسد بهانه هایی مانند کمبود مکان، چندان توجیه کننده نپذیرفتن دانشجویان ایران شود.

جلسه اضطراری در تهران، وزیر در استهبان

از سوی دیگر، قوه مقننه از موضوع انحلال بی خبر دانشگاه ایران، اظهار نارضایتی می کند. به گفته اعضای کمیسیون بهداشت و درمان، وزیر بهداشت با ابلاغ این حکم، نشان داد شانی برای مشورت با کمیسیون بهداشت قائل نیست. برخی از نمایندگان مجلس در گفتگو با "خبرآنلاین" از احتمال سئوال قانونی از مرضیه دستجردی خبر دادند.

ظهر دیروز، با وجودی که مجلس، درگیر رسیدگی به لایحه برنامه پنجم توسعه در صحن علنی بود و تا دیشب تمام وقت نمایندگان به این موضوع اختصاص یافت، کمیسیون بهداشت تصمیم گرفت جلسه ای اضطراری تشکیل دهد. با تشکیل این جلسه، مقرر شد مسئولان تصمیم گیرنده این انحلال، توضیح بدهند چرا چهارمین دانشگاه بزرگ علوم پزشکی کشور را با یک ابلاغیه، منحل اعلام کرده اند.

به گفته دکتر پزشکیان، عضو کمیسیون بهداشت، در جلسه اضطراری این کمیسیون تصمیم گرفته شد وزیر بهداشت را در اسرع وقت برای ادای توضیحات به کمیسیون بخواهند و از وی درباره حیطه اختیارات قانونی و مستندات به صلاح بودن این تصمیم سریع، توضیح بخواهند.

پزشکیان همچنین با اشاره مخالفت اعضای کمیسیون با این انحلال به خبرآنلاین گفت تصور اکثریت اعضای کمیسیون بهداشت این بود که وزیر، اختیار انحلال دانشگاهی را که به صورت هیات امنایی اداره می شود، ندارد.

با این حال، اخبار دیگر حاکی از توضیحات ابتدایی وزارت علوم است. به گفته محمدرضا رضایی کوچی، عضو کمیسیون بهداشت، در جلسه اضطراری دیروز ظهر، یکی از مقامات وزارت بهداشت حاضر شده و برخی توضیحات را ارائه کرده که چندان قانع کننده نبوده است. این نماینده در گفتگو با خبرگزاری مهر گفت: "معاون پارلمانی وزیر بهداشت اظهار داشت که این انحلال به صورت قانونی و با پشتوانه علمی صورت گرفته و کلیه جوانب در این امر رعایت شده است."

با این حال گفته می شود کمیسیون بهداشت تصمیم گرفته درباره ابهام قانونی اختیار وزیر در انحلال دانشگاه معظم ایران،

دانشگاه علوم پزشکی ایران،وزیر بهداشت،انحلال

از اداره حقوقی مجلس، استعلام قانونی بگیرد. اعضای کمیسیون بهداشت به امیدوار رضایی، عضو دیگر این کمیسیون ماموریت دریافت این استعلام را مقرر کرده اند.

از سوی دیگر، مقامات ارشد وزارت بهداشت با سپردن اختیار دانشگاه علوم پزشکی ایران به استان فارس سفر کرده اند. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت در اقدامی از پیش تعیین نشده به بیمارستانهای شهرستان استهبان و نی ریز در استان فارس سفر کرد و به بازدید از این مراکز پرداخت.

بنا به اطلاع این سایت، در حالی که هنوز دانشگاهیان دانشگاه علوم پزشکی ایران در حیات این مرکز، اجتماع کرده اند، وزیر از بیمارستان جدید استهبان که در حال ساخت است بازدید و بر تسریع ساخت و تجهیز این بیمارستان تاکید کرده است.

این مقام اجرایی همچنین طی بازدید از بیمارستان شهرستان نی ریز علاوه بر بررسی مشکلات این بیمارستان به وضعیت برخی بیماران بستری نیز رسیدگی کرد. گفته می شود وی با توجه به زیاد بودن بعد مسافت این منطقه با نزدیک ترین مرکز درمانی ، بر حل مشکل مردم این منطقه تاکید کرده، در حالی که مشکلات مردم و دانشگاهیان در پایتخت ایران، همچنان با انحلال ناگهانی دانشگاه علوم پزشکی ایران، بر زمین مانده است. از فارس خبر می رسد وزیر بهداشت همچنین به منطقه آباده طشک رفته و به مردم قول داده پیگیری های لازم برای رفع مشکلات درمانی آنها را انجام دهد.

گفته می شود وزارت بهداشت، دلیل عدم حضور بزرگترین مقام تصمیم گیر در بحرانی ترین لحظات دانشگاه های علئوم پزشکی تهران در پایتخت شلوغ ایران را رفتن به "سفرهای استانی و بررسی وضعیت ارایه خدمات بهداشتی درمانی ، نظارت بر آنها، دیدار با مردم و بررسی مشکلات آنها و همچنین پیگیری برخی کمبودها و مسایل مراکز بهداشتی و درمانی" ذکر کرده اند.

گفتنی است دانشگاه علوم پزشکی ایران با در اختیار داشتن 26 بیمارستان، تعداد زیادی شبکه و مرکز بهداشتی و استخدام نزدیک به 14 هزار نفر پزشک، پرستار و کارمندان در رده های مختلف، چهارمین دانشگاه بزرگ پزشکی کشور بود که قرار است امکانات و مراکز تحت پوشش آن در دانشگاه های علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و کرج توزیع شود.

منبع:خبرآنلاین

تنظیم برای تبیان:هنگامه سهرابی