تبیان، دستیار زندگی
سفارتخانه‏ها حق ندارند كه جاسوسى كنند، توطئه بكنند و اینها جاسوسى مى‏كردند. ملتى كه براى خدا قیام كرده و شهادت طلب مى‏كند از هیچ نمى‏ترسد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فرمایشات امام خمینی درباره تسخیر

پیام امام خمینى در مورد گروگانها و تصرف لانه جاسوسى امریكا
امام خمینی

ملت ایران در مقابل این خاندان كثیف و امریكا و عمال آنان دست از مبارزات بر حق خویش برنمى‏دارد و نخواهد برداشت.

دولت ایران و جناب آقاى رئیس جمهور تمام كوشش و سعیشان را در استرداد شاه خائن و اخذ اموال ملت ایران از او بنمایند كه ملت دلیر دست ازاین خواست‏بر حقشان برنمى‏دارند و قدمى به عقب نمى‏گذارند.

یكى از آثار این خواست تصرف لانه جاسوسى بود كه مورد تایید ملت قرار گرفت و چیزى جز عكس‏العمل جنایات دولت امریكا نمى‏تواند باشد اكنون كه كمیسیون بررسى و تحقیق در مداخلات گذشته امریكا در امور داخلى ایران از طریق رژیم شاه سفاك، توسط جناب آقاى رئیس جمهورى و شوراى انقلاب اسلامى ایران تحقق مى‏پذیرد. جنایات آنان به اثبات خواهد رسید.

لازم است در آن روز ، معلولین عزیز و قهرمانان انقلاب ما در این مجمع حضور یابند و خانواده شهدا، طومارهاى جنایات شاه و امریكا را به محكمه بفرستند.

همانطور كه بارها گفته‏ام ما خواستار استرداد شاه و اموال ملت از او مى‏باشیم. دانشجویان مسلمان و مبارزى كه لانه جاسوسى را اشغال كرده‏اند با عمل انقلابى خودشان ضربه‏اى بزرگ بر پیكر امریكاى جهانخوار وارد نمودند و ملت را سرافراز كردند ولى از آنجا كه درآینده نزدیك نمایندگان مردم در مجلس شوراى اسلام اجتماع مى‏نمایند. با نمایندگان مردم است تا نسبت‏به آزادى گروگانها و امتیازاتى كه در قبال آن باید بگیرند تصمیم گیرند زیرا این مردم‏اند كه باید در جریانات سیاسى دخالت داشته باشند; البته تا تشكیل مجلس شوراى اسلامى، شوراى انقلاب و جناب رئیس جمهور كوشش خودشان را درباره برگرداندن شاه و اموال ملت و جریانات سیاسى كه زمینه اینگونه خواستها را فراهم مى‏كند، مبذول دارند از خداوند متعال نصرت اسلام و شكست دشمنان اسلام را خواستارم.

( چهارم اسفند 1358)

همانطور كه بارها گفته‏ام ما خواستار استرداد شاه و اموال ملت از او مى‏باشیم. دانشجویان مسلمان و مبارزى كه لانه جاسوسى را اشغال كرده‏اند با عمل انقلابى خودشان ضربه‏اى بزرگ بر پیكر امریكاى جهانخوار وارد نمودند و ملت را سرافراز كردند

سخنرانى مهم حضرت امام درباره اشغال لانه جاسوسى آمریكا در جمع دانشجویان دانشكده اقتصاد دانشگاه اصفهان و گروه فنى اعزامى به پاكستان

شما مى‏بینید كه الان مركز فساد امریكا را جوانها رفته‏اند گرفته‏اند و امریكاییهایى هم كه در آنجا بودند گرفتند و آن لانه فساد را به دست آوردند و امریكا هم هیچ غلطى نمى‏تواند بكند و جوانها مطمئن باشند كه آمریكا هیچ غلطى نمى‏تواند بكند، بیخود صحبت اینكه اگر دخالت نظامى، مگر امریكا مى‏تواند دخالت نظامى در این مملكت‏بكند؟ امكان برایش ندارد، تمام دنیا توجهشان الان به اینجاست. مگر امریكا مى‏تواند مقابل همه دنیا بایستد و دخالت نظامى بكند؟ غلط مى‏كند دخالت نظامى بكند. نترسید، نترسانید. همین تعبیرى كه جوانهاى ما از روى باز احساسات جوانى كردند كه اگر چنانچه امریكا بخواهد دخالت نظامى بكند ما چه خواهیم كرد. اصلا این اگرش را هم نباید بگویند. امریكا عاجز از این است كه دخالت نظامى در اینجا بكند، اینها یك مسائلى در پیششان است، یك مطالبى در پیششان است كه روى آن مطالب گرفتاریهایى دارند، نمى‏توانند این كارها را بكنند. اگر آنها مى‏توانستند دخالت نظامى بكنند، شاه را نگه مى‏داشتند. با تمام قدرتشان، قدرتهاى تبلیغى چیز كردند كه نگش دارند و ملت ما اعتنا نكرد به آن و نه تنها او، همه قدرتها پشت‏سر هم ایستاده بودند كه نگه دارند شاه را و نتوانستند نگه دارند براى اینكه ملت ما یك چیزى را كه خواست نمى‏شود مقابل ملت‏بایستد كسى و چه بكند. هیچ ابدا. این مطلب را اصلا جوانهاى ما پیش نیاورند این مطلب را كه دخالت نظامى، آنها همیشه دخالتهایشان دخالتهاى شیطنتى است، توطئه است. آنها اگر بخواهند یك كارى هم بكنند، وادار مى‏كنند جوانهاى ما را كه آنها تظاهر بكنند و در تظاهر اعمال آنها بیایند درگیرى بكنند یا اینها و یك غائله راه بیندازند كه ما نتوانیم یك محیط آزاد پیدا بكنیم، یك محیط آرام پیدا كنیم و مسائلى را كه مى‏خواهیم طرح بكنیم و مى‏خواهیم ایجاد بكنیم، بتوانیم. آنها از این راه شیطنتها پیش مى‏آیند. آنها شیطانهایشان را پیش همین جوانهاى صافدل عزیز مى‏فرستند تبلیغات مى‏كنند. مى‏نویسند به دیوار چه مى‏كنند، عده. عده. یك وقت مى‏بینید كه یك عده جوان را راه انداختند توى خیابانها به یك تظاهراتى. تظاهرات بحق لكن آنها از همین تظاهرات بحق مى‏خواهند استفاده ناحق بكنند.

امام خمینی

همین قضیه‏اى كه الان قضیه روز است در دنیا. قضیه قضیه سفارت امریكا یعنى نه سفارت، محل توطئه آمریكا جوانها كشف كردند خیلى از چیزهایش را در همین قضیه دیشب به ما اطلاع دادند كه زمزمه است در تبریز و در تهران و در بعضى جاهاى دیگر كه یك تظاهراتى بكنند براى پشتیبانى از آقاى مهندس بازرگان. خوب همین قضیه را آنها خواستند (حالا نمى‏دانم موفق بشوند یا نه) خواستند كه یك همچو چیزى درست‏بكنند بعد كم كم این را بكشانند به یك جایى كه مثلا سفارت عراق هست‏بریزند بشكنند، سفارت - فرض كنید كه - افغانستان هست‏بریزند بشكنند كه مملكت ایران را موجه كنند با همه ممالك. آن شیاطین یك همچو نقشه‏هایى دارند. جوانهاى ما باید بیدار بشوند كه تحت تاثیر اینها واقع نشوند، اینها كه مى‏گویند تظاهر بكنید. مگر آقاى بازرگان با شوراى انقلاب مخالفتى دارند؟ اینها همه و همه یك باب است منتها آقاى بازرگان یك قدرى خسته شده بودند، یك قدرى - عرض كنم - عذرهایى داشتند و گفتند كه حالا من كنار باشم، لكن نه این است كه حالا ایشان كه كنار هست دیگر آقاى بازرگان دخالتى در امور ندارد، ایشان یكى از آن اشخاصى است كه مورد احترام همه است. خیال نكنند كه یك بى‏احترامى به ایشان شده است، نخیر مورد احترام است و براى خاطر یك امرى كه ملت هم قبول دارند، نیفتند توى خیابانها راه بیندازند یك چیزى كه آنها كه مى‏خواهند یك بازى درست كنند، یك وقتى یكى را بزنند بكشند. یك دو تا شعار از (شما اگر یادتان باشد من نبودم در اینجا لكن براى من نقل مى‏كردند. این دسته‏جاتى كه در قم آن وقت‏بر ضد رژیم سابق شعار مى‏دادند، اینها شعار آرام مى‏دادند، یكدفعه مى‏دیدند كه از اینجا یك كسى یك چیزى انداخت‏یك شیشه‏اى را شكست، یك بانكى را شكست، یك جایى را خراب كرد، گاهى یكى آدمى راكشت، مى‏ریختند به جان هم، یك كشتار پیدا مى‏شد زیاد. آنها روى حساب، همیشه روى نقشه حساب مى‏كنند و اینطور كارها را مى‏كنند، قضیه دخالت نظامى ابدا مطرح نیست، دخالت‏هاى توطئه‏گرى اینطورى یعنى از قواى خود ما استفاده مى‏كنند، قوه خودشان را از آن استفاده نمى‏كنند، در این ممالك از قواى خود ما استفاده مى‏كنند. خوب شما كردستان را ببینید كه اینها از چه استفاده مى‏كنند، یك نفر سرباز امریكایى نمى‏آید آنجا یك كارى بكند، آنها با شیطنت استفاده مى‏كنند از خود این افرادى كه یا وابسته هستند به آنها یا اعوجاج دارند، آن وقت این دست دومى‏ها كه اعوجاج دارند، از ساده‏دلى بعضى از كردها استفاده مى‏كنند، با آنها یك - چیز - صحبت مى‏كنند منتشر مى‏كنند كه بنا دارند كه تمام كردستان را بكوبند. این ارتش ایران كه رفته آنجا براى اینكه جلوگیرى كند از اینكه آنها دارند مى‏كشند و سر مى‏برند و اذیت مى‏كنند، فورا آنها دنبالش برمى‏دارند مى‏نویسند كه ما مى‏خواهیم; یعنى دولت ایران مى‏خواهد كه كردها را بكوبد. آن رفته كه كردها را حفظ بكند اینها مى‏گویند رفته كردها را بكوبد.

آنجا من به شما گفتم مثل اینكه اشتباه به شما رسید و شاید باز این اشتباه را دستگاههاى تبلیغات صهیونیستى كرده باشند. آنچه من گفتم این بود كه ما نمى‏توانیم ملتى را كه اینقدر از امریكا ضربه دیده، اگر چنانچه امریكا شاه را نگه دارد و این امر طولانى شود یا بخواهد مملكت ما را بمباران كند، ما نمى‏توانیم جوانان را كنترل كنیم. مردم ما پنجاه سال است كه از امریكا ضربه خورده‏اند. ممكن است كه جوانهاى ما اینجاها را خودشان به هم بزنند. من اینطور گفتم

این اشخاصى كه هى فدایى خلق خودشان را معرفى مى‏كنند، من كه در این چیزهائى كه براى پشتیبانى از این جوانها بود كه آنجا را گرفتند، به گوش من نخورد كه اینها پشتیبانى كرده باشند. اگر اینها امریكایى نیستند، چطور پشتیبانى نكردند از اینها؟ اگر اینها مال شوروى هستند خودشان یا خیر ملى هستند. آدمى كه ملى است، با امریكا خوب دشمن است همانطورى كه همه ملت ما دشمن شماره اول خودش را امروز امریكا مى‏داند. براى اینكه دشمن شماره اول ما را برده است امریكا نگه داشته است. آن وقت هم كه آن بود، دشمن شماره یك ما آنها بودند اینها اذناب آنها بودند، اینها كسانى بودند كه ماموریت داشتند براى وطنشان، یعنى ماموریت داشتند كه این وطن را نگذارند كه یك قدم جلو برود. مایى كه و شمایى كه و ملت ما كه دشمن شماره یكش را امریكا مى‏داند و حالا هم كه جوانها رفتند آنها را گرفتند دیدند كه مركز توطئه بوده آنجا، به گوش من نخورد كه از این فداییان خلق یك پشتیبانى از اینها شده باشد.

(تاریخ سخنرانى 16 آبان 1358)

مصاحبه خبرنگار روزنامه فرانسوى لوموند (اریك رولو) با امام خمینى (س)

سئوال: شما موضع دانشجویان ایرانى را تایید كردید، آیا نگهدارى گروگانها با قوانین اسلامى مطابقت دارد، حتى در موقع جنگ؟

امام خمینی

جواب: آنجا من به شما گفتم مثل اینكه اشتباه به شما رسید و شاید باز این اشتباه را دستگاههاى تبلیغات صهیونیستى كرده باشند. آنچه من گفتم این بود كه ما نمى‏توانیم ملتى را كه اینقدر از امریكا ضربه دیده، اگر چنانچه امریكا شاه را نگه دارد و این امر طولانى شود یا بخواهد مملكت ما را بمباران كند، ما نمى‏توانیم جوانان را كنترل كنیم. مردم ما پنجاه سال است كه از امریكا ضربه خورده‏اند. ممكن است كه جوانهاى ما اینجاها را خودشان به هم بزنند. من اینطور گفتم، نه اینكه ما ابتدائا این كار را مى‏كنیم. الان هم آنها در كمال خوشى و آسایش هستند و تبلیغات آقاى كارتر بر خلاف این است لكن واقع این است. من فرستادم تحقیق كردم، به گروگانها هیچ صدمه‏اى نرسیده است و اسلام با همه مردم دنیا مى‏خواهد با خوبى رفتار كند. بله، اسلام با كسانى كه توطئه گر هستند و بخواهند برخلاف مصالح مسلمین و مصالح بشر عملى بكنند با آنها هم سختگیرى مى‏كند.

( تاریخ مصاحبه: 9 آذر 1358)

مصاحبه با خبر نگاران در 27 آبان ماه 1358

سئوال: آیا حضرتعالى هنوز مى‏فرمایید كه اگر شاه به ایران بازنگردد گروگان‏هاى امریكایى آزاد نخواهند شد؟

جواب: بسم الله الرحمن الرحیم. این مسئله مربوط به ملت است. سى و پنج میلیون ملت ما خواستشان این است و باید ما بررسى كنیم راجع به اینكه چرا ملت ما مى‏خواهد كه شاه بیاید و تا نیاید دست از این گروگانها برداشته نخواهد شد و چرا كارتر اینقدر اصرار دارد، قضیه این نیست كه شاه بیاید ایران، ملت ما شاه را كه دشمن خودش مى‏داند مى‏خواهد چه بكند. یك تحفه‏اى نیست‏براى ملت ما كه بخواهد او را در موزه نگه دارد، بلكه مطلب این است كه دو جهت هست كه ملت ما مى‏خواهند شاه بیاید و ما اصرار داریم، كه این دو جهت‏یكیش اهمیتش بیشتر از دیگرى است. یك جهت راجع به اینكه ما ملتى هستیم كه الان اقتصادمان خیلى قوى نیست و داراییهاى ایران، بسیار در دست‏شاه مخلوع و بستگان اوست و این در بانكهاى امریكا و سایر كشورها متمركز است. و اینها همه مال ملت است و اینكه ما اصرار داریم شاه را بیاوریم براى این است كه معلوم بشود كه این اموال فقرا كه در دست اینها و عمال اینها هست در كجاها هست و باید برگردد به ملت و مطلبى كه اهمیتش بیشتر از این است. این است كه ما مى‏خواهیم او بیاید و ما ریشه این جنایاتى كه این شخص در طول سى‏و هفت‏سال تقریبا به ایران كرده است و این خیانتهایى كه به ایران كرده است و این آدمكشیهاى دستجمعى كه كرده است ما به دست‏بیاوریم كه این با امر كى بوده. یك انسان، یك آدم كه مى‏خواهد در یك مملكتى حكومت كند بى‏جهت اینقدر جنایت نمى‏كند. این عامل اشخاصى بوده است. خود ایشان هم مى‏گوید من مامور بودم براى وطنم. ما مى‏خواهیم آن امر را پیدا بكنیم كه آنكه امر كرده است كه ایشان در وطنش اینهمه جنایت‏بكند كیست و چه اشخاصى هستند؟ از این جهت ملت ما اصرار دارد به اینكه این آدم بیاید و این دو مطلب ثابت‏بشود در محاكمه. محكمه هر جور حكم كرد عمل بشود. و اما اینكه كارتر اصرار دارد به اینكه ایشان نیاید، باید ما ببینیم كه این از باب این است كه آقاى كارتر بشر دوست است و حس انساندوستى این آقا، این آقاى كارتر او را وادار كرده است كه اینقدر اصرار بكند و در مقابل ملتهاى اسلامى بایستد و ارعاب بكند و آنهمه مطالب پیش بیاید و منطقه را به خطر بیندازد، این براى این است كه یك آدمى است انساندوست و براى انساندوستى - كه - این نحو مى‏كند؟

امام خمینی

ما در آقاى كارتر این انساندوستى را سراغ نداریم براى اینكه از اعمال ایشان معلوم است كه ایشان این حس را ندارند. كسى كه یك جانى را در حفظ خودش و حمایت‏خودش به عنوان انساندوستى نگه مى‏دارد نباید در ممالك بسیار، اینقدر جنایتها را و اینقدر آدمكشیها را علت‏باشد. این آدم انساندوست نیست و حس انساندوستى این چیز را نكرده است. اگر در ایشان حس انساندوستى بود. سى و پنج میلیون انسانهایى كه در ایران بودند كه یكیشان هم محمدرضا بود و همه از یك ملت و از یك كشور هستند، چه شد كه در ظرف سى‏و هفت‏سال آنهمه جنایات بر ما شد و اخیرا با دست این شخص آنهمه كشتار مى‏شد و در حكومت آقاى كارتر بود و ایشان ابدا حس انساندوستى‏شان اسباب این نشد كه یك تقاضایى لااقل از این شخص بكند كه نكن این كار را، بلكه آنطور كه ما مى‏دانیم ایشان علاوه بر اینكه تقاضا نكرده‏اند تهییج هم كرده‏اند. ، و اما اینكه اصرار دارند و از جهت انساندوستى معلوم شد نیست، معلوم مى‏شود براى این است كه اسرار او فاش نشود، اسرار روساى امریكا فاش نشود. ما با بودن شاه در اینجا اسرار شخص كارتر و اسرار اسلاف او را فاش خواهیم كرد و به ملت امریكا ارائه خواهیم كرد و ملت امریكا مى‏فهمد كه گرفتار چه روساى جمهورى هستند كه ملتشان را به تباهى كشیده است و آبروى ملتشان را در بین مسلمین از بین برده است. ما براى این مى‏خواهیم كه بیاید و ایشان براى این جهت مى‏خواهد كه نیاید. این اصرار او به نیامدن براى اینكه خوف این را دارد كه اسرار فاش بشود و ایشان دیگر نتوانند در مملكت‏خودشان یك زندگى صحیح داشته باشند و دیگر ریاست جمهورى ایشان هم فاتحه‏اش خوانده بشود و مملكت امریكا هم اگر مطلع بشود از مسائل و مطلع بشود از مصایب ما و مطلع بشود و رسانه‏هاى گروهى به آنها بفهمانند كه در این مملكت چه گذشته است و اینها از دست روساى جمهور امریكا و دیگر روساى ابرقدرت، بر ما گذشته است اگر یك همچو احساسى را بكنند این طرفدارى از كارتر را نمى‏كنند و من هم احتمال این را مى‏دهم كه طرفدارى از كارتر یك قشر از اشخاصى است كه تحت نظر خود آنها هستند نظیر آن طرفداریهایى كه در اینجا از شاه مى‏شد. از شاه مخلوع مى‏شد كه وقتى كه مثلا رئیس جمهور امریكا مى‏آمد به ایران عده كثیرى را مى‏بردند به استقبال به اسم ملت. در صورتى كه ملت هرگز از این امور اطلاع صحیح نداشت و هرگز حاضر نبود كه استقبال بكند از شاه یا از مهمانهاى شاه لكن آنها عده زیادى داشتند كه این كارها را انجام مى‏دادند. من احتمال مى‏دهم كه آقاى كارتر هم عده زیادى از قبیل سازمان امنیت و اشخاصى كه مربوط به خودش است داشته باشد و آنها به دانشجوهاى ما در خارج این اهانتها را مى‏كنند و این سختى‏ها را مى‏گیرند و خود آقاى كارتر هم كه آقاى انساندوستى است دانشجوهاى ما كه براى تحصیل علم آنجا رفتند، در آنجا آنطور با آنها رفتار مى‏كند و وادار مى‏كند كه آنها را اذیت كنند، وادار مى‏كند كه سگ به جان آنها بیندازند و آنطور جنایات را بكنند. این آقاى انساندوست وضعش این است و ما كه یك ملت مظلومى هستیم ما مى‏خواهیم كه آن كسى كه به ما خیانت كرده است‏خودش و اساس كارهایش معلوم بشود.

سئوال: ولى این جواب این نیست كه آیا به اصطلاح اسرا آزاد خواهند شد یا نه؟ و ایشان آن جواب را مى‏خواهند.

جواب: جواب شد. براى اینكه - اسرا یعنى - ملت نمى‏گذارد. ملت ما مى‏خواهد و نمى‏شود غیر از این، ما بر خلاف ملت نمى‏توانیم عمل بكنیم.

سئوال: آیا این اسرا بنابراین همین جا خواهند ماند براى همیشه ؟

جواب: خواهند بود تا شاه بیاید. اختیار این اسرا در دست كارتر است. این اسرا را مى‏تواند كارتر اینجا آزاد كند مادامى كه بفرستد مجرم ما را به ما تحویل بدهد و ما هم اسرا را.

سئوال: و تنها در آن صورت است كه شاه برگردانده بشود. در غیر این صورت و لاغیر؟

جواب: نه خیر اینقدر بخواهد سئوال كند بیشتر از یك سئوال را جواب نمى‏دهم. نه خیر بگویید من وقت ندارم. ما باید، بیشتر از این وقت ندارم سئوال كنید جوابتان را بدهم.

ملت‏سى‏و پنج میلیونى تروریست هستند؟ ! از آقاى كارتر باید پرسید كه تشخیص شما در مسائل سیاسى هم همین طور است كه یك ملت‏سى‏و پنج میلیونى كه همه پشتیبانى از اینها كردند باز شما مى‏گویید تروریست هستند! من دیدم كلامى كه از ایشان صادر شده است، مع‏الاسف كلام عاقلانه‏اى نبود كه: اینها دانشجو نیستند اینها لات هستند. اینها تروریست‏اند

مصاحبه خبرنگار سى. بى. اس (S .B .C) امریكا با امام خمینى (س)

سئوال: حضرت آیت‏الله، آقاى كارتر دولت ایران را متهم به عملیات تروریستى مى‏كند و مصرا مى‏گوید كه اگر خداى ناخواسته چنانچه صدمه‏اى در ایران به اسرا وارد بشود رژیم شما مسئول این مسئله خواهد بود.

جواب: ملت‏سى‏و پنج میلیونى تروریست هستند؟ ! از آقاى كارتر باید پرسید كه تشخیص شما در مسائل سیاسى هم همین طور است كه یك ملت‏سى‏و پنج میلیونى كه همه پشتیبانى از اینها كردند باز شما مى‏گویید تروریست هستند! من دیدم كلامى كه از ایشان صادر شده است، مع‏الاسف كلام عاقلانه‏اى نبود كه: اینها دانشجو نیستند اینها لات هستند. اینها تروریست‏اند.

- دانشجوها، با لات در منطق شما یكى هستند؟ ! لات‏ها و اراذل با دانشجوها را شما در منطقتان یكى مى‏دانید؟ ! توهین به دانشجوها در سراسر كشورهاى عالم نیست این مطلب؟ ملت ما را شما تروریست مى‏دانید؟ تشخیص شما در مسائل سیاسى هم همین طور است كه ملت ما را تروریست‏بدانید؟ ! شما مطمئن باشید كه ملت ما مسلم است و مسلم تروریست نیست و با اینها با كمال رافت عمل مى‏كند. بهتر است از معامله شما با دانشجوهاى ما در خارج كشور كه آنطور شما دارید عمل مى‏كنید آیا عمل شما تروریستى است كه دانشجوهاى ما را آنطور اذیت مى‏كنند و سگها را به جان آنها مى‏ریزند. یا نگهدارى اینها در یك محفظه‏اى كه محل خودشان بوده است و همه جور آسایش برایشان فراهم است و آمدند دیدند و ما اجازه دادیم كه هر روز بروند آنها را ببینند؟ این عمل تروریستى است‏یا این عمل انسانى است؟ و اعمالى كه امثال شماها انجام مى‏دهید یك اعمالى است كه شبیه به اعمال تروریستى است.

سئوال: حضرت امام اجازه مى‏فرمایید كه ایشان بروند به سفارت سابق امریكا و با گروگانها صحبت‏بكنند و از سلامتیشان به اصطلاح و رفتار خوبى كه با آنها مى‏شود به دنیا بگویند.

امام خمینی

جواب: مانعى ندارد خوب بروند آنجا جوانها آنجا هستند و آنها هم مانعى پیششان نیست كه كسى برود ببیند - آنها - ببینند آنها سالم‏اند و حالشان خوب است و در رفاه هستند. ابدا چیزى كه موجب گرفتارى آنها باشد نیست. فقط در یك محلى هستند كه حفاظت مى‏شوند و ابدا آسیبى به آنها نخواهد وارد شد، اصلا، اصلش با این امور با اسیر اسلام بسیار رفتار انسانى مى‏كند و او را از همه جهات حفظ مى‏كند و ما هم تابع اسلام هستیم و جوانهاى ما هم دانشجوهاى اسلامى هستند و با آنها حتما بدانید كه رفتار خوب مى‏كنند - حتى من پسرم را گفتم كه باید آن جهت را شما گوشزد كنید و خودتان مشاهده كنید و ایشان گفتند كه نه آنها حالشان خوب است و من امیدوارم كه تا آخر هم حال اینها خوب باشد و ابدا آسیبى به آنها وارد نشود و آنها از امریكا بخواند و از كارتر بخواهند كه وسایل آزادى آنها را او فراهم كند. ملت ما یك امر مشروعى دارد. یك حرف مشروعى دارد این حرف را قبول كنند. اینها هم آزاد خواهند شد.

سئوال: اجازه مى‏فرمایید بگویم فقط خودشان بروند. مى‏فرمایید كه خودشان تنها بروند.

سئوال: حضرت آیت الله، در ازاء آزادى اسراى زن و سیاهانى كه دستور فرمودید، شما چه انتظارى از دولت امریكا دارید؟

جواب: ما آزادى زنها را و آزادى سیاهها را براى این قایل شدیم كه زنها در اسلام یك احترام ویژه دارند و سیاهپوستان هم تحت فشار امریكا بودند و ظلم بر آنها شده است و آنها را ما آنطور مقصر نمى‏دانیم بلكه آنها شاید تحت فشار بودند كه اینجا آمدند و لهذا ما براى امتثال امر اسلام و خدا این عمل را كردیم و انتظارى از آقاى كارتر نداریم و پاداشى نمى‏خواهیم. تمام مطلب ما این است كه كارتر، این خیانتكار را به ما پس بدهد و شخص مجرمى كه در یك مملكتى به یك ملتى جرم كرده است، در تمام قوانین دنیا این است كه باید پس داده بشود به خود آن مملكت و ایشان - بر تمام - بر خلاف تمام موازین عقلى و عقلایى عمل مى‏كند.

خبرنگار: حضرت آیت الله، به نظر ما یك مرد بسیار بسیار مهربان مى‏آیید. یك مرد مقدسى، چهره مقدسى دارید. خیلى قیافه حضرت آیت الله مردمى هست و من هم به عنوان یك انسان فقط آرزو مى‏كنم، دعا مى‏كنم كه خداى ناخواسته هیچگونه آسیبى به اصطلاح وارد نشود به روابط بین دو تا مملكت، چیز خارق‏العاده‏اى پیش نیاید.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی شهید آوینی ( با تلخیص)

تنظیم برای تبیان: عطاالله باباپور